Redukcja siły działania potrzebnej do pedału sprzęgła przy użyciu innowacyjnej technologii LuK CSA
Większa przyjemność prowadzenia i lepsze osiągi samochodu poprzez zwiększenie momentu obrotowego – tak można podsumować trend w nowej generacji silników w przemyśle samochodowym. I tak na przykład moment obrotowy w silnikach diesla od klasy obejmującej 1.8 do pojemności 2.5 l w przeciągu ostatnich 25 lat prawie się podwoił. Ponieważ koncepcja sprzęgła oraz miejsce potrzebne na elementy pozostały te same, nieunikniony jest wzrost siły docisku sprzęgła koniecznej do przeniesienia przesunięcia momentu obrotowego silnika oraz wzrost siły, jakiej musi użyć kierowca na pedał sprzęgła. Prawdą jest, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat było możliwe utrzymywanie na odpowiednio niskim poziomie siły działania dzięki systemom sprzęgłowym, które redukowały tę siłę (LuK SAC – Clutch Servo Assistance) – chociaż już staje się jasne, że serwosystemy zapewniające aktywną pomoc wyjdą zdecydowanie poza niszowe zastosowanie.
Rozwiązanie firmy LuK
Matthias Zink, odpowiedzialny za linię produkcyjną systemów sprzęgłowych LuK, mówi: “Zależnie od rodzaju pojazdu, przy momencie obrotowym około 350 Nm, kierowca musi użyć siły równej 13 – 18 kg przy naciskaniu sprzęgła, akceptowana maksymalna siła działania. Maksymalne uzasadnione siły działania to około 12 kg przy przesunięciu pedału o 15 cm. Użycie siły powyżej tego poziomu, żeby wcisnąć sprzęgło, jest po prostu nie do przyjęcia dla kierowcy, a zwłaszcza dla kobiet, które przywykły do komfortu.” Dodatkowe sprężyny, które są obecnie w powszechnym użyciu w pedale sprzęgła korygując ilość siły i jej charakter przy poruszaniu pedału, nie są już wystarczające. Komfort i bezpieczeństwo to aspekty grające kluczową rolę w działaniu pedału sprzęgła. Rozwiązaniem opracowanym przez ekspertów z Bühl w Niemczech w zakresie systemów rozruchu jest aktywny system, który umożliwia pracę sprzęgła przy małej sile działania bez względu na moment obrotowy: LuK Clutch Servo Assistance (CSA).
Komentarze (1)