Wszystkie w pełni profesjonalnie działające warsztaty wyposażają stanowiska robocze w zestaw niezbędnych mebli.
W dzisiejszych realiach panujących w branży motoryzacyjnej, przy stale rosnącej konkurencji wydajność pracy jest niezmiernie istotna z ekonomicznego punktu widzenia. Chcąc sprawnie
i skutecznie konkurować z innymi warsztatami i utrzymać się na rynku należy stworzyć pracownikom właściwe warunki do wydajnej i bezpiecznej pracy. Mało istotna z pozoru sprawa organizacji stanowiska pracy przekłada się w sposób wymierny na jakość i wydajność pracy pracownika.
Wysokiej wydajności pracy nie służą sterty zaoliwionych narzędzi pałętających się na podłodze przy naprawianym samochodzie. Nie służą jej również skrupulatnie poukładane zestawy narzędziowe umieszczone w centralnym miejscu warsztatu, wspólne dla wszystkich stanowisk naprawczych a zarazem znacznie od nich oddalone.
Dlatego też warsztaty działające w pełni profesjonalnie wyposażają każde stanowisko robocze w zestaw niezbędnych mebli warsztatowych znacznie usprawniając w ten sposób wykonywaną na nich pracę, zwiększając tym samym ich efektywność.
W każdym warsztacie czy stacji obsługi pojazdów, bez względu na zakres wykonywanych prac najczęściej naprawiany lub diagnozowany samochód znajduje się na kanale rewizyjnym lub podnośniku. W celu stworzenia właściwych warunków pracy niezbędne jest zapewnienie swobodnego dostępu z każdej strony do ustawionego pojazdu. Jednocześnie dla uzyskania wysokiej wydajności pracy wszystkie niezbędne narzędzia i przyrządy diagnostyczne muszą znajdować się w bezpośrednim jego sąsiedztwie. W tej sytuacji jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest stosowanie różnego rodzaju wózków narzędziowych. W szerokiej ofercie rynkowej jest cała gama tego rodzaju wózków. Wszystkie są umieszczone na kółkach, co umożliwia swobodne ich przetaczanie po warsztacie między stanowiskami roboczymi w zależności od aktualnych potrzeb. Najprostsze konstrukcje posiadają trzy półki do umieszczenia na nich niezbędnych przy pracy narzędzi. Nieco droższe wersje zawierają w dolnej części szuflady odkrytą górną przestrzeń w postaci półki. Najbardziej zaawansowane wersje wyposażone są od razu we własny komplet narzędzi do pełnego zakresu robót ślusarskich, umieszczony w specjalnych wkładach szufladowych, wykonanych z tworzywa sztucznego zapewniających właściwe miejsce każdemu z elementów zestawu narzędziowego. Takie rozwiązanie jest bardzo racjonalne, ponieważ wymusza odkładanie używanych narzędzi na swoje miejsce, co przy konieczności ponownego ich użycia nie stwarza problemu z ich odszukaniem. Górne półki wózków narzędziowych wyłożone są zazwyczaj gumą lub coraz częściej specjalnym tworzywem sztucznym odpornym na działanie substancji ropopochodnych. Bez względu na konstrukcję każdy wózek posiada ergonomiczny uchwyt umożliwiający swobodne jego przetoczenie.
Poza wózkiem narzędziowym każde stanowisko naprawcze powinno być wyposażone w stół warsztatowy. Znaczna część prac związanych z naprawą podzespołów wykonywana jest przecież po wymontowaniu ich z auta. W celu zapewnienia precyzji i komfortu pracy przy pomocniczych pracach demontażowo-montażowych niezbędne jest stanowisko, przy którym mechanik ma możliwość wykonania demontażu naprawianego podzespołu, wymiany uszkodzonych elementów i ponownego montażu. Nieoceniona jest wówczas dodatkowa przestrzeń, którą zapewnia blat stołu. Dla uzyskania właściwego oświetlenia stoły warsztatowe umieszcza się w miarę możliwości w bezpośrednim sąsiedztwie okna. Blat stołu musi mieć konstrukcję wytrzymałą na znaczne obciążenia i wyłożony musi być materiałem odpornym na środki ropopochodne, a jednocześnie zapewniającym utrzymanie czystości. Konstrukcja stołu musi być na tyle stabilna, aby zapewniała swobodę obsługi nawet ciężkich podzespołów. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie połowy powierzchni pod blatem roboczym na szuflady i pozostawienie drugiej na nogi siedzącego pracownika. Właściwie zorganizowany stół warsztatowy powinien być wyposażony co najmniej w imadło ślusarskie i wiertarkę kolumnową. Konieczne jest zapewnienie dodatkowego źródła światła bezpośrednio nad stołem. W celu zapewnienia komfortu pracy w bezpośrednim jego sąsiedztwie umieszcza się dodatkowe wiszące szafki z narzędziami z podstawowym zestawem elementów montażowych (śrub, nakrętek, podkładek, uszczelek) i płynami technicznymi (rozpuszczalnikami, olejami).
W każdym warsztacie samochodowym coraz większego znaczenia nabierają specjalistyczne urządzenia diagnostyczne. Ze względu na poziom zaawansowania technicznego wszystkie tego typu przyrządy są zintegrowane z komputerem, który wspomaga ich pracę.
W związku z tym w celu zapewnienia ochrony tego typu urządzeniom, zwłaszcza przed pyłem i wilgocią, wykonuje się je w formie zabudowanych metalowych szaf z oszklonymi drzwiami na monitor lub wyświetlacz przedstawiający wyniki pomiarów.
Wskazane jest, aby wszystkie meble w warsztacie pomalowane były w jednym kolorze. Zapewnia to estetykę całości wyposażenia. Oczywiście ich kolor powinien być taki sam jak pozostałej reszty elementów stanowiących jego wyposażenie.
Z pozoru mało istotna kwestia, jaką wydawać się może rodzaj i asortyment mebli warsztatowych ma dość istotny wpływ na funkcjonowanie i wizerunek całego warsztatu. Z jednej strony odpowiednio dobrane meble wpływają na właściwą organizację pracy poprawiając jej efektywność, z drugiej zaś wytwarzają w kliencie pozostawiającym swój samochód w warsztacie poczucie pełnego profesjonalizmu.
Warto więc nieco zainwestować w tego typu wyposażenie, bo wyłożone pieniądze powinny się szybko zwrócić przynosząc dalej już tylko czysty zysk.
Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)