W miarę możliwości kontrola ustawienia świateł powinna odbywać się przy okazji każdej wizyty w serwisie
Z badań przeprowadzonych w 2019 roku przez Instytut ARC na zlecenie firmy OSRAM wynika jednoznacznie, że użytkownicy samochodów oczekują od mechaników porad dotyczących doboru źródeł światła. Często kierowcy nie bardzo orientują się w ofercie rynkowej i nie wiedzą, jak dobrać odpowiedni rodzaj oświetlenia do warunków użytkowania, a także jak dbać o to, by układ świetlny funkcjonował poprawnie.
Z badań przeprowadzonych przez OSRAM wynika, że do najważniejszych kryteriów, którymi kierowcy kierują się podczas kupna, należą cena i jakość. Co trzeci ankietowany kupuje źródła światła w serwisie samochodowym – to istotna wskazówka dla mechaników i właścicieli warsztatów, by wykazywali się proaktywną postawą, oferując rady i rekomendacje. Pracownicy warsztatów, zdaniem badanych, zazwyczaj to robią, ale dopiero kiedy są o nie pytani.
Renomowani producenci oferują wiele modeli żarówek halogenowych i lamp ksenonowych. W zależności od zapotrzebowania, warunków i stylu jazdy, serwisant może dobrać model, który najlepiej spełni wymagania użytkowników, a nawet odmieni wygląd pojazdu. Wszystkie oferowane przez OSRAM żarówki halogenowe i lampy ksenonowe mają europejską homologację i są legalne. Na polskim rynku zdecydowanie największym powodzeniem cieszą się produkty serii Original, czyli dokładnie takie same, jakie są stosowane w około połowie samochodów na świecie podczas pierwszego montażu w fabryce. Kierowcy, którzy często jeżdżą w nocy i poza miastem, powinni wybierać żarówki o podwyższonych parametrach, takie jak np. Night Breaker Laser. Zapewniają one jaśniejsze światło i dłuższy jego zasięg, co poprawia bezpieczeństwo jazdy. Jeśli ktoś preferuje chłodniejsze światło, powinien sięgnąć po żarówki z linii Cool Blue Intense. Najlepszym wyborem dla kierowców, którzy rzadko jeżdżą w nocy lub mają utrudniony dostęp do żarówek w samochodzie, będą produkty linii Ultra Life. Wszystkie rodziny samochodowych żarówek marki OSRAM mają status oryginalnych części zamiennych.
Mechanik może także edukować kierowców, przypominać o kontroli ustawienia świateł. Dobrze, aby w miarę możliwości były one kontrolowane w czasie każdej wizyty w serwisie: podczas przeglądu, po naprawie mechanicznej i blacharskiej. I oczywiście po wymianie żarówki czy lampy ksenonowej. Poza tym kierowcy powinni samodzielnie sprawdzać stan oświetlenia samochodu, zwłaszcza z jego prawej strony. „Prawe” żarówki przepalają się bowiem zauważalnie szybciej, ponieważ są narażone na większe wibracje – koła regularnie najeżdżają na nierówności, które najczęściej znajdują się przy krawędzi drogi. Warto jednak wymieniać żarówki (i źródła ksenonowe) parami, bo ich trwałość jest zbliżona. Wymiana obu sprawi, że droga będzie równomiernie oświetlona. To bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Komentarze (0)