Rosnące ceny klasycznych paliw silnikowych oraz zaostrzające się wymagania emisyjne powodują, że producenci coraz częściej sięgają po paliwa alternatywne. Z uwagi na opanowaną technologię magazynowania i sprężania, jednym z częściej stosowanych tego rodzaju paliw jest gaz ziemny.
Użytkownicy wybierający pojazdy zasilane gazem ziemnym kierują się głównie względami ekonomicznymi. Przy obecnych cenach klasycznych paliw silnikowych ich udział w kosztach eksploatacji stale się powiększa, stawiając niektóre gałęzie transportu na krawędzi opłacalności. Pojazdy zasilane CNG w porównaniu z takimi samymi napędzanymi silnikiami ZS generują znacznie niższe koszty związane ze zużyciem paliwa. Niska cena CNG wynika z przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach, które gwarantują zmniejszoną stawkę podatkową na sprężony gaz ziemny aż do roku 2018. Gaz ziemny jest około 50 proc. tańszy w stosunku do benzyny, biorąc pod uwagę energię zawartą w obu paliwach. Ponadto dystrybutorzy gazu ziemnego, chcąc wspierać swoją branżę i zyskiwać nowych odbiorców tego paliwa, dofinansowują zakupy samochodów zasilanych CNG. Niektóre z firm ubezpieczeniowych stosują bonifikaty w opłatach za polisy z uwagi na niską emisję spalin. Samochody na gaz ziemny zarejestrowane jako osobowe, np. Sprinter Kombi, są klasyfikowane pod względem podatku drogowego tak samo korzystnie jak samochody benzynowe z katalizatorem. Dlatego też koszty eksploatacyjne pojazdu zasilanego CNG mogą być niższe nawet o 30 proc. w stosunku do takiego samego pojazdu napędzanego silnikiem ZS. W porównaniu do silnika benzynowego oszczędności w kosztach są jeszcze wyższe.
Pod zabudowanym na podwoziu furgonem widoczny jest jeden ze zbiorników do przechowywania sprężonego gazu ziemnego.
Ostatnio wprowadzoną odmianą dostawczego Mercedesa Sprintera jest wersja NGT (Natural Gas Technology). Samochód jest sukcesywnie wprowadzany od maja tego roku w wersjach i specyfikacjach dostosowanych do zapotrzebowania lokalnych rynków i stopnia rozwoju sieci stacji sprężania gazu ziemnego. Dostępne są dwie wersje DMC Sprintera NGT: 316 i 516 (3,5- i 5-tonowe). Wersja 3,5-tonowa w wersji ze standardowym rozstawem osi jest oferowana jako furgon, kombi, podwozie z fabryczną skrzynią ładunkową i jako podwozie pod zabudowę. Wersje dłuższe są oferowane tylko jako furgon i podwozie ze skrzynią lub pod zabudowę. Wersja 5-towa Sprintera NGT to podwozia z fabryczną skrzynią i podwozia pod zabudowę. W pojazdach o dmc 3,5 t montuje się do 6 zbiorników gazu o pojemności 294 dm3, które mieszczą 46 kg CNG. W odmianie 5-tonowej do magazynowania CNG służą 3 zbiorniki o pojemności 246 dm3, mieszczące 39 kg gazu. We wszystkich odmianach zbiorniki CNG są montowane w przestrzeni podwozia, nie ograniczając walorów użytkowych pojazdu. Z uwagi na znaczną masę zbiorników do przechowywania gazu ziemnego (ciśnienie 20 MPa) wykonanych jako grubościenne konstrukcje stalowe ograniczeniu ulega ładowność pojazdów. W zależności od wersji, Sprinter NGT w porównaniu do wersji napędzanej silnikiem ZS ma ładowność mniejszą od 170 do 300 kg. Dzięki zastosowaniu zasilania zarówno benzyną, jak i CNG uzyskano bardzo duży zasięg pojazdu wynoszący 1200 km. Pojazd w tej odmianie jest dwupaliwowy, zasilany benzyną lub sprężonym gazem ziemnym. Zastosowano znaną z E-klasy jednostkę napędową o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1,8 dm3. Silnik osiąga moc 115 kW (156 KM) i maksymalną wartość momentu obrotowego 240 Nm. Wartości te odnoszą się do obu rodzajów paliw.
Zmiana rodzaju zasilania jest możliwa dzięki przesterowaniu przycisku na tablicy przyrządów. Zasilanie za pomocą CNG jest sygnalizowane kontrolką, a wskaźnik pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem sygnalizuje ilość gazu pozostałą w butlach.
Przypomnijmy, że poprzednia generacja Sprintera NGT dysponowała silnikiem o mocy 92 kW (129 KM) i momentem 185 Nm. Zwiększenie parametrów silnika uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu mechanicznej sprężarki doładowującej. Nowa jednostka napędowa spełnia wymagania normy Euro4.
Schemat rozmieszczenia 6 zbiorników do magazynowania CNG w odmianie furgon. Mają one łączną pojemność geometryczną 294 dm3, pozwalając na zgromadzenie 46 kg sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego.
Charakterystyczną cechą silników zasilanych CNG jest brak emisji cząstek stałych. Również emisja tlenków azotu, węglowodorów i tlenku węgla jest znacznie zmniejszona w porównaniu z silnikiem ZS. Silniki gazowe charakteryzują się również bardzo niską emisją hałasu. W porównaniu z silnikiem zasilanym benzyną silnik Sprintera NGT emituje około 20 proc. mniej dwutlenku węgla, a przy zasilaniu biogazem emisja CO2 spada prawie do zera. Seryjnie w układzie napędowym stosuje się 6-biegową skrzynię przekładniową, którą opcjonalnie można zastąpić przez zapewniającą niezwykle komfortową jazdę przekładnię automatyczną. Ocenia się, że zastosowanie gazowego układu zasilania pozwoli ograniczyć koszty eksploatacji pojazdu o około 30 proc. Bardzo ważną zaletą samochodu jest jego zdwojony układ zasilania, który oprócz ewentualnego zwiększenia zasięgu, ułatwia eksploatację pojazdu w regionach o słabo rozwiniętej sieci stacji sprężania gazu, umożliwiając dojazd do tego rodzaju obiektu na benzynie. Jedynym ograniczeniem jest zmniejszenie ładowności, które jest do tej pory największą bolączką samochodów zasilanych gazem ziemnym. Technologia magazynowania wykorzystuje bardzo wysokie ciśnienia, co wymusza stosowanie grubościennych butli stalowych o znacznej masie. Jednak postęp w zakresie technologii produkcji lekkich zbiorników kompozytowych oraz zmniejszanie ich kosztów produkcji z pewnością spowodują w niedługim czasie upowszechnienie się takich konstrukcji również w tego rodzaju mniejszych pojazdach.
Wlew benzyny i zawór tankowania gazu ziemnego umieszczono pod wspólną klapką znajdującą się w bardzo wygodnym miejscu, tuż za drzwiami kierowcy.
Jak widać, gama oferowanych modeli Sprintera NGT obejmuje m.in. odmiany kombi i podwozie pod zabudowę.
Komentarze (0)