XIV konferencja szkoleniowa ITS
Polski system badań technicznych pojazdów wymaga gruntownych przemian – do takiego wniosku doszli uczestnicy XIV konferencji szkoleniowej „Badania techniczne pojazdów w świetle obowiązujących przepisów 2013”.
Do Mikołajek po raz kolejny zjechali diagności, właściciele stacji kontroli pojazdów oraz przedstawiciele wydziałów komunikacji. W gronie ponad trzystu gości znaleźli się również przedstawiciele: Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Jerzy Król), Inspekcji Transportu Drogowego (Artur Czapiewski), Transportowego Dozoru Technicznego (Andrzej Kolasa) i Komendy Głównej Policji. Wśród uczestników nie zabrakło producentów urządzeń dla stacji kontroli pojazdów, m.in. Automex, Cartec, Italcom, Maha, Precyzja-Service, Sosnowski, Unimetal i WSOP.
Podczas trzech dni konferencji (23-25 października br.) wygłoszono kilkadziesiąt referatów, których tematyka związana była z badaniami technicznymi i stacjami kontroli pojazdów, a także bezpieczeństwem ruchu drogowego. O aktualnym stanie prawnym oraz planowanych zmianach w przepisach mówił Jerzy Król (MTBiGM). Paweł Dziedziak (ITS) poruszył problematykę merytoryczno-prawną związaną z badaniami technicznymi w kontekście funkcjonowania biura Patronatu ITS nad SKP, a o kontroli hamulców na stanowisku SKP mówił Jerzy Radosław Bogdański (Politechnika Warszawska). Przedstawiciel uczelni poruszył również temat badań technicznych jednośladów, kończąc referat słowami: „Problemów jest więcej, niż można było oczekiwać”.
Do wniosku, że z jednej strony polskie stacje kontroli pojazdów należą do jednych z najlepiej wyposażonych w Europie, z drugiej zaś – organizacja systemu badań i nadzoru nad nimi pozostawia dużo do życzenia (sprawiając, że cały system jest mało efektywny), doszli Wojciech Jarosiński i Robert Karpiński z ITS oraz reprezentowane przez Rafała Sosnowskiego Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej. Było również o certyfikacji urządzeń diagnostycznych, homologacji pojazdów, elektronicznych systemach sterowania i bezpieczeństwa oraz badaniach technicznych w świetle statystyki, który to temat rozwijamy na stronach 50 i 51. Interesujących referatów było więcej, a najciekawsze opublikujemy w kolejnych wydaniach „Nowoczesnego Warsztatu”.
Dużo uwagi poświęcono propozycjom zmian w systemie badań technicznych pojazdów, nad którymi pracuje powołana z inicjatywy MTBiGM grupa robocza. Zaproszeni gości jednogłośnie stwierdzili, że zmiany te są konieczne, a z ich wprowadzeniem nie można zwlekać.
Komentarze (0)