Wielu producentów projektuje opony zapewniające bezpieczeństwo do dopuszczalnego prawem poziomu bieżnika, czyli 1,6 mm. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby poprzez wprowadzenie nowych testów ograniczyć obecność na rynku opon, których skuteczność hamowania maleje drastycznie wraz ze zużyciem bieżnika.
Obecnie niezależne instytucje testują opony nowe, nie ma natomiast przepisów jasno określających osiągi, jakie powinny zapewniać opony zużyte do dopuszczalnego prawem poziomu. Ten brak regulacji może skłaniać niektórych kierowców do przedwczesnego demontażu opon.
Dwa najczęstsze pytania kierowców dotyczące opon brzmią:
- Czy stan moich opon gwarantuje bezpieczeństwo?
- Kiedy należy zmienić opony, zanim przestaną zapewniać bezpieczeństwo?
Bez testów opon, które osiągnęły dopuszczalny poziom zużycia, nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na te pytania. Niestety większość producentów ogumienia, samochodów i organizacji konsumenckich skupia się wyłącznie na wynikach testów opon nowych. Tymczasem proces zużywania się ogumienia zaczyna się już od pierwszych przejechanych kilometrów, a im większe zużycie opony, tym większe zmiany jej osiągów. Rankingi osiągów nowych opon nie powiedzą nam, jak wraz z użytkowaniem będą zmieniać się parametry ogumienia. Aby poznać rzeczywiste możliwości opon, które osiągnęły maksymalny poziom zużycia, należy poddać je testom.
Parametrem osiągów, który ma największe znaczenie dla bezpieczeństwa, jest przyczepność na mokrej nawierzchni – to ona w największym stopniu pogarsza się wraz ze zużywaniem się opony. Dlatego należy systematycznie testować opony właśnie pod tym kątem.
Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych powołała grupę roboczą, której zadaniem będzie opracowanie procedury badawczej przeznaczonej do testowania skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni opon, które osiągnęły dopuszczalny poziom zużycia, wraz z określeniem wartości referencyjnych i minimalnych osiągów. W marcu br. także instytucje europejskie przyjęły propozycję poprawki do rozporządzenia Komisji Europejskiej w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów (ang. General Safety Regulation – GSR). Zmienione rozporządzenie ma wejść w życie jesienią tego roku.
W opinii Michelin testowanie opon nowych powinno się rozszerzyć pod kątem oporu toczenia i poziomu hałasu, ponieważ te parametry poprawiają się wraz ze zużywaniem się ogumienia.
Komentarze (0)