Części i regeneracja

ponad rok temu  19.12.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Miedziane przewody hamulcowe. Fakty kontra mity

Miedziane przewody hamulcowe stanowią nieodłączny element układu hamulcowego, odgrywając kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu klocków, tarcz, a także systemów ABS i EPS. Pomimo istotnego wpływu na bezpieczeństwo na drodze, techniczne aspekty związane z tymi elementami często nie doczekują się należytej uwagi.

W publikowanym artykule przyglądamy się faktom i mitom związanym z miedzianymi przewodami hamulcowymi oraz zastanawiamy się nad ich znaczeniem w konserwacji układu hamulcowego.

Obalamy mity
Każdy sztywny przewód hamulcowy jest taki sam – inny jest tylko producent. To oczywiście nieprawda. Przewody hamulcowe nie podlegają homologacji, co czyni istotnym wybór odpowiedniego producenta. Istnieje bowiem ryzyko zakupu przewodów niskiej jakości, co może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo. Warto zatem zwrócić szczególną uwagę na renomowanych producentów.
Mitem jest również to, że w układzie hamulcowym mogą być stosowane tylko przewody stalowe. Miedziane przewody hamulcowe są pełnoprawnym zamiennikiem, spełniają bowiem normy takie jak PN-EN 12449. Istnieje więc opcja bezpiecznej zamiany na miedź pod warunkiem spełnienia odpowiednich norm technicznych.
Czy grubość ścianki w miedzianym przewodzie hamulcowym nie wpływa na jego wytrzymałość? Otóż tak i to w sposób bezpośredni. Zmniejszenie grubości ścianki może prowadzić do obniżenia wytrzymałości nawet o 200-250 barów, co jest krytyczne, zwłaszcza w układach z ABS czy ESP.
Montaż miedzianych przewodów hamulcowych zmienia konstrukcję pojazdu – to kolejny często powielany mit, który należy obalić. Zgodnie z przepisami opisanymi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej montaż miedzianych przewodów nie wpływa na konstrukcję pojazdu, oczywiście pod warunkiem spełnienia wymagań technicznych.
Dodajmy, że miedziane przewody hamulcowe NIE są podatniejsze na korozję elektrochemiczną niż stalowe. Korozja elektrochemiczna między metalami, jak miedź i stal, przebiega na podobnym poziomie i jest minimalna w zamkniętym układzie hamulcowym. Płyn hamulcowy, będący cieczą higroskopijną, ogranicza to zjawisko, co potwierdzają producenci.

Potwierdzamy fakty
Miedziane przewody są odporniejsze na warunki atmosferyczne niż stalowe. Pod wpływem wilgoci czy soli drogowej utleniają się, tworząc warstwę ochronną, która zabezpiecza je przed dalszą korozją. Faktem jest również, że miedziane przewody są łatwiejsze w montażu. Mechanicy, którzy z nich korzystają, podkreślają, że są bardziej plastyczne, co ułatwia dopasowanie do konkretnego układu hamulcowego.
Co należy podkreślić, miedziane przewody są pełnoprawnym zamiennikiem stalowych pod warunkiem spełnienia wszystkich wymienionych wymogów technicznych – na terenie Polski. Jeżeli dokonujemy napraw w samochodach spoza Polski, należy zweryfikować przepisy z kraju, w którym zarejestrowany jest pojazd. Wystarczy nie lekceważyć opisanych kwestii i zwracać uwagę na to, co się kupuje.

Kluczowa rola w zapewnieniu bezpieczeństwa
Przewody hamulcowe wymienia się najczęściej dopiero wtedy, kiedy pękają. Tymczasem przy każdym przeglądzie samochodu zalecane jest sprawdzenie ich stanu. Wybór, montaż i regularna kontrola tych elementów przyczyniają się do skuteczności układu hamulcowego, odgrywając kluczową rolę w bezpieczeństwie pojazdu. Bezpieczna eksploatacja miedzianych przewodów wymaga jednak uwagi i zrozumienia zarówno faktycznych właściwości, jak i pewnych mitów z nimi związanych.
W celu podniesienia świadomości mechaników Przedsiębiorstwo WP na swoim kanale YouTube oraz na stronie www.wpcompany.pl udostępnia filmy instruktażowe prezentujące prawidłowe wykonywanie spęczenia przewodów oraz jak w odpowiedni sposób korzystać z narzędzi. Zachęcamy do zapoznania się z nimi.

Na co zwrócić uwagę, kupując miedziane przewody hamulcowe?

  •     Średnica zewnętrzna przewodu miedzianego powinna wynosić 4,75 mm.
  •     Ścianka przewodu nie może być mniejsza niż 0,9 mm.
  •     Należy sprawdzić, czy producent ma certyfikaty świadczące o jakości.
  •     Należy zweryfikować, czy przewody są odpowiednio oznaczone (np. nadruk komputerowy na całej długości, gdzie mieści się nazwa firmy, numer partii producenta itp.).
B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Miedziane przewody hamulcowe. Fakty kontra mity
Miedziane przewody hamulcowe. Fakty kontra mity

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony