Światowe innowacje wprowadzone przez DENSO
- 1974 r. – Pierwsza świeca zapłonowa z platynową elektrodą (1,1 mm).
- 1975 r. – Pierwsza świeca zapłonowa z technologią rowka U.
- 1982 r. – Wprowadzenie nowej odmiany rozrusznika o zmniejszonych rozmiarach i niższej cenie w porównaniu z rozrusznikami standardowymi.
- 1991 r. – Pierwsza świeca żarowa z żarnikiem ceramicznym.
- 1997 r. – Pierwsza sterowana elektronicznie, bezsprzęgłowa sprężarka układu klimatyzacji.
- 1997 r. – Pierwsza świeca zapłonowa z irydową elektrodą (0,4 mm).
- 1998 r. – Pierwszy katalizator o cienkościennej strukturze plastra miodu.
- 1999 r. – Pierwszy dwunastootworowy wtryskiwacz układu Common Rail.
- 2000 r. – Pierwszy na świecie alternator segmentowy z podwójnym uzwojeniem stojana wykonanym z drutu o przekroju kwadratowym (alternator typu SC) oraz podwójnym prostownikiem.
- 2001 r. – Pierwszy na świecie alternator segmentowy (SC) z przekładnią planetarną.
- 2001 r. – Pierwszy napędzany przez pasek klinowy prądnico-rozrusznik.
- 2002 r. – Wprowadzenie na rynek świec zapłonowych Iridium Saver do generatorów prądotwórczych zasilanych gazem naturalnym.
- 2003 r. – Zakończenie produkcji szczotek zawierających ołów w silnikach elektrycznych przeznaczonych na europejski rynek motoryzacyjny.
- 2003 r. – Najmniejszy na świecie czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze ssącym (MAP).
- 2005 r. – Wprowadzenie czterech nowych komponentów do samochodów o napędzie hybrydowym: zintegrowany moduł kontroli napędu hybrydowego, moduł kontroli baterii napędu, przetwornica DC-DC oraz pierwsza na świecie elektryczna sprężarka układu klimatyzacji z inwerterem (regulatorem wydajności).
- 2005 r. – Pierwszy system zasilania silnika o zapłonie samoczynnym typu Common Rail z ciśnieniem w szynie rzędu 1800 barów.
- 2005 r. – Najmniejsze i najlżejsze na świecie wysokowydajne alternatory. Alternator 220 A to pierwsze urządzenie o tak wysokiej wydajności chłodzone powietrzem.
- 2006 r. – Pierwszy dwururowy wymiennik wewnętrzny dla kompaktowych układów klimatyzacji.
- 2006 r. – Pierwszy system zmiennych faz rozrządu o napędzie elektrycznym.
- 2007 r. – Wprowadzenie modułu kontroli wysokowydajnego systemu zasilania (PCU) oraz systemu chłodzenia baterii zasilania napędu hybrydowego, który wyprzedza konkurencyjne rozwiązania pod względem wagi i rozmiaru.
- 2008 r. – Najmniejszy na świecie układ klimatyzacji dla kompaktowego samochodu osobowego.
- 2009 r. – Pierwszy na świecie rozrusznik połączony na stałe z wałem korbowym.
- 2009 r. – Pierwszy strumienicowy układ klimatyzacji zamontowany w samochodzie osobowym.
- 2010 r. – Wprowadzenie wycieraczek płaskich i hybrydowych na rynek wtórny.
- 2010 r. – Wprowadzenie świec zapłonowych serii Twin Tip (TT). Ta wysokiej klasy świeca z elektrodą niklową pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 w cenie zbliżonej do standardowych świec niklowych.
- 2011 r. – Wprowadzenie świecy zapłonowej Double Needle Iridium Tough. Świeca ta ma irydową elektrodę środkową o średnicy 0,4 mm oraz igłową elektrodę masową ze stopu platyny o średnicy 0,7 mm. Została wykonana w technologii Super Ignition Plug (SIP), co zapewnia jej niezawodność w konkurencyjnej cenie.
Części DENSO przeznaczone na pierwszy montaż
Zaawansowane technologicznie części samochodowe firmy DENSO są montowane fabrycznie jako oryginalne wyposażenie w wielu modelach samochodów na całym świecie. Ostatnio pozyskane zamówienia na oryginalne części DENSO, to m.in.:
- Audi A7: układy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, skraplacze, sprężarki, wymienniki wewnętrzne, systemy zmiennych faz rozrządu i zawory kontrolne przepływu oleju dla silników benzynowych V6.
- Mercedes-Benz CLS: sprężarki, czujniki ciśnienia czynnika chłodniczego w obiegu klimatyzacji, zawory emisji spalin EGR.
- Opel Meriva 1.7 CDTI (silnik o zapłonie samoczynnym): szyna Common Rail, wtryskiwacze, pompy wysokiego ciśnienia, sondy lambda, moduły ECU i alternatory (dla silnika o zapłonie samoczynnym 1.3 CDTI ).
- Ford Focus 1.6 Eco-boost: cewki zapłonowe, układy zmiennych faz rozrządu (VCT), zawory kontroli przepływu oleju (OCV).
- Ford Focus Diesel: czujniki temperatury i ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym (T-MAPS).
- Range Rover Evoque: układy nawigacji, rozruszniki, alternatory i czujniki MAP (do silników o zapłonie samoczynnym).
- Aston Martin Cygnet (Toyota iQ): układy klimatyzacji, rozruszniki, alternatory, chłodnice, moduły sterowania poduszkami gazowymi AIRBAG/SRS, czujniki systemu poduszek gazowych AIRBAG/SRS.
- Ford Focus: indywidualne cewki zapłonowe, alternatory.
DENSO w Europie
DENSO Europe B.V.
DENSO Europe B.V. – otwarty w roku 1974 holenderski oddział firmy, zlokalizowany w Weesp, stanowiący obecnie główną europejską siedzibę DENSO Corporation, był pierwszym zamiejscowym biurem firmy w Europie. Obecnie DENSO Europe oferuje części zarówno dla pierwszego montażu, jak i na rynek wtórny, posiada na terenie Europy 18 zakładów produkcyjnych i 7 centrów sprzedaży oraz zatrudnia łącznie ponad 13 tys. osób. DENSO Europe posiada ośrodki badawcze i laboratoria w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji i we Włoszech, w których inżynierowie prowadzą intensywne badanie i testy nowych rozwiązań technologicznych.
DENSO na europejskim rynku wtórnym
DENSO Europe B.V. Business Unit Aftermarket & Industrial Solutions
Wydzielona jednostka DENSO Europe B.V., zajmująca się obsługą rynku wtórnego i rozwiązaniami przemysłowymi, Business Unit Aftermarket & Industrial Solutions dostarcza dystrybutorom i warsztatom samochodowym części zamienne o jakości tych stosowanych w pierwszym montażu. Oferta obejmuje m.in. elementy układów ogrzewania i chłodzenia, w tym chłodnice, sprężarki i skraplacze, filtry kabinowe, świece zapłonowe i żarowe, pióra wycieraczek, alternatory i rozruszniki, sondy lambda, elementy układu sterowania silnikiem, w tym czujniki przepływu powietrza dolotowego i cewki zapłonowe oraz podzespoły do silników o zapłonie samoczynnym. Sprzedaż w tym zakresie, w miarę możliwości, jest koordynowana na szczeblu lokalnym. Oferta DENSO skierowana na rynek wtórny obejmuje również rozwiązania z dziedzin technologii elektronicznej stosowane w innych branżach przemysłu, w tym w robotyce i w przenośnych urządzeniach chłodniczych (klimatyzatory MovinCool®). DENSO dostarcza również układy klimatyzacji do autobusów.
Oferty sprzedaży części DENSO na rynek wtórny
Świece zapłonowe DENSO
- Oferta sprzedaży świec o jakości części na pierwszy montaż do wszystkich marek samochodów.
- Ponad 6600 zastosowań, pokrywających 99% europejskiego rynku samochodowego.
- Oferta świec zapłonowych zawiera świece standardowe (z elektrodą niklową), świece Double Platinum, Single Platinum (ZU), świece Twin Tip (TT), Iridium Long Life, Iridium Power, Iridium Racing, Iridium Tough, Double Needle Iridium Tough® oraz Super Ignition Plug (SIP):
Świece standardowe DENSO
Standardowe świece zapłonowe DENSO zapewniają doskonałą i niezawodną pracę silnika samochodu i są przeznaczone do wszystkich modeli samochodów. Wszystkie wykonywane są wg opatentowanej przez firmę DENSO technologii produkcji elektrody masowej „rowka – U”, zastosowanej po raz pierwszy w 1974 roku. Dzięki temu rozwiązaniu standardowe świece DENSO:
- zdolne są do zapłonu nawet ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej,
- pozwalają na niezawodny rozruch silnika,
- gwarantują bardzo niski poziom emisji spalin.
Świece typu Single Platinum (ZU)
Oferowane przez DENSO świece Single Platinum dodatkowo zwiększają pewność uruchomienia silnika, zdolność zapłonu ubogiej mieszanki, zmniejszają poziom emisji spalin i odznaczają się dłuższą żywotnością. Pierwotnie zostały zaprojektowane z myślą o tuningu i wyścigach samochodowych, dlatego są odpowiednie dla samochodów o nieco wyższych osiągach. Elektroda środkowa o średnicy 0,7 mm wykonana ze specjalnego stopu platyny sprawia, że świece Single Platinum:
- zapewniają pewny rozruch silnika,
- gwarantują kompletne spalanie,
- posiadają zdolność do korygowania niedoskonałości zapłonu po tuningu silnika,
- gwarantują odpowiednią reakcję silnika podczas zwiększania obrotów oraz duże przyspieszenie.
- Posiadają dłuższą zdatność eksploatacyjną
Świece typu Double Platinum
Pierwsze świece typu Double Platinum zostały wprowadzone przez DENSO na rynek w 1982 roku. Pierwotnie zostały zaprojektowane jako świece o przedłużonej żywotności do pierwszego montażu. Posiadają elektrodę środkową o średnicy 1,1 mm i elektrodę masową, które są wykonane ze stopu platyny. Zdolności antyerozyjne i antykorozyjne platyny sprawiają, że świece Double Platinum odznaczają się żywotnością rzędu 100 tys. km przebiegu. Świece te zapewniają:
- lepszy zapłon, szybszą reakcję silnika i lepsze przyspieszenie,
- obniżoną emisję spalin,
- długą żywotność i zwiększoną wytrzymałość.
Świece typu Twin Tip (TT)
Wprowadzone w 2010 roku świece produkowane w technologii TT są przeznaczone wyłącznie na rynek wtórny. Stanowią pokłosie długoletnich prac badawczo-rozwojowych japońskiego centrum technicznego DENSO, których celem było stworzenie takiej świecy, która zarówno pod względem ochrony środowiska, jak i działania spełniała będzie najwyższe standardy. Świece Twin Tip (TT) zostały wykonane w niezawodnej, testowanej fabrycznie technologii Super Ignition Plug (SIP). Materiał, z którego wykonano cienką elektrodę środkową, po raz pierwszy nie zawiera żadnych metali szlachetnych. Dzięki wewnętrznej elektrodzie wykonanej ze stopu niklu oraz bliźniaczej elektrodzie masowej o małej średnicy (1,5 mm) świece Twin Tip (TT) generują iskrę o dużej energii, zapewniając lepsze spalanie mieszanki paliwowo- -powietrznej.
Dla kierowców oznacza to, że po raz pierwszy mają dostęp do świec lepszych od świec standardowych, bez ponoszenia dużych kosztów związanych z zakupem świec wyższej klasy. Podnoszenie sprawności świec zapłonowych wiązało się zazwyczaj ze stosowaniem coraz to droższych stopów zawierających metale szlachetne (platyna, iryd). Jednak opracowana przez DENSO technologia TT zwiększa sprawność i wytrzymałość świec wykonywanych w technologii SIP w porównaniu ze świecami standardowymi, a użycie tańszego niklu jako materiału na elektrodę, znacznie obniża koszty produkcji i wpływa na ich niską cenę. Świece Twin Tip (TT) charakteryzuje łatwiejsze i bardziej praktyczne przechowywanie niż świece standardowe. Pokrywają szeroką gamę zastosowań przy dosyć małej liczbie pozycji magazynowych – 13 pozycji pokrywa aż 85% rynku samochodów użytkowanych na terenie Unii Europejskiej. Pozwala to warsztatom i dystrybutorom na utrzymywanie niskich stanów magazynowych, jednocześnie zapewniając ciągły dostęp do świec niezbędnych podczas codziennych wymian. Świece Twin Tip (TT) mają krótsze numery katalogowe, co sprawia, że procedura ich zamawiania jest łatwiejsza i wygodniejsza.
Świece TT zapewniają:
- obniżenie zużycia paliwa do 5% w porównaniu ze świecami standardowymi (podobnie jak w przypadku świec DENSO wyższej klasy z elektrodą irydową – nawet przy niskiej temperaturze powietrza);
- obniżenie emisji CO2 i węglowodorów w porównaniu ze świecami standardowymi;
- lepsze przyspieszenie i większą moc silnika;
- możliwość montażu w silnikach zasilanych gazem LPG, zapewniając zarówno lepsze osiągi, jak i oszczędności. W technologii TT elektroda świecy osiąga niższą temperaturę niż ma to miejsce w przypadku standardowych świec, zapewniając odporność na erozję przy stosowaniu w silnika napędzanych gazem LPG, gwarantując jednocześnie lepsze działanie silnika oraz obniżenie wpływu poziomu emisji spalin. Świece Twin Tip (TT) nadają się do silników zasilanych LPG dlatego, że mieszanka powietrzno-gazowa potrzebuje do zapłonu iskry o nieco wyższej energii niż ma to miejsce w przypadku benzyny. Świece te są w stanie zrekompensować ten niedobór dzięki mniejszym średnicom elektrod. Podkreślić należy, że mimo zastosowania tych małych średnic, świece te są produkowane bez użycia metali szlachetnych, a więc są tańsze niż świece irydowe i platynowe, które są zwykle stosowane w silnikach zasilanych LPG.
Świece Super Ignition Plug (SIP)
Szczytowym osiągnięciem współczesnej technologii wytwarzania świec zapłonowych są świece Super Ignition Plug (SIP). Zostały one opracowane przez DENSO i wprowadzone na rynek w 2006 roku. Świece te mają elektrodę środkową o średnicy 0,55 mm oraz najmniejszą z dotychczas produkowanych platynową elektrodę masową. Zastosowanie tej technologii zapewnia świecom platynowym i irydowym wytwarzanym przez DENSO długą żywotność. Dodatkowymi zaletami są:
- lepsze parametry iskry,
- zwiększenie momentu obrotowego silnika, lepsze przyspieszenie i stabilniejsza praca na biegu jałowym,
- niższe zużycie paliwa.
Świece Iridium
Świece zapłonowe z elektrodą irydową zostały po raz pierwszy opracowane przez DENSO. W 1998 r. firma zastosowała technologię spawania laserowego do wyprodukowania najcieńszej na świecie środkowej elektrody irydowej o średnicy 0,4 mm, a następnie poszerzyła zakres stosowania tej technologii na produkcję świec samochodowych i motocyklowych do zastosowań specjalnych: Iridium Power, Iridium Long-Life oraz Iridium Racing. W ofercie dostępne są również świece irydowe z elektrodą środkową o średnicy 0,7 mm.
- Świece Iridium Racing – świece irydowe o najlepszych parametrach dostępnych na rynku, zaprojektowane specjalnie do warunków w jakich pracują silniki samochodów wyścigowych. Świece te generują iskrę o wyjątkowo wysokiej energii, zapewniającej niezawodny zapłon, szybki wzrost obrotów silnika po naciśnięciu pedału gazu oraz maksymalne przyspieszenie.
- Świece Iridium Tough – mają zalety świec irydowych z dodatkowo wydłużoną żywotnością do 100 tys. km przebiegu. Długa żywotność i duża wytrzymałość pozwalają wydłużyć okresy między przeglądami i ograniczyć zabiegi konserwacyjne.
- Nowe świece Double Needle Iridium Tough® wprowadzone do sprzedaży w maju 2011 r.
- Mają irydową elektrodę środkową o średnicy 0,4 mm oraz igłową elektrodę masową ze stopu platyny o średnicy 0,7 mm. Zostały wykonane w technologii Super Ignition Plug (SIP), co zapewnia im niezawodność w konkurencyjnej cenie.
- Produkowane są na rynek wtórny w pięciu odmianach dla samochodów następujących marek: Toyota, Lexus, Nissan, Infiniti, Subaru, Citroën, Renault, Volvo, Peugeot.
- Zastosowana technologia sprawia, że podczas przepływu mieszanki paliwowo-powietrznej świece te są chłodzone w mniejszym stopniu niż świece standardowe, pozwalając na szybsze inicjację płomienia, optymalizując przy tym pracę silnika.
- Zastosowana technologia umożliwiła wydłużenie żywotności świecy do 100 tys. km przebiegu, dodatkowo zwiększając przyspieszenie i obniżając zużycie paliwa do 5% w porównaniu z większością świec standardowych.
- Świece Iridium Power – mają elektrodę o średnicy 0,4 mm, mają zwiększone osiągi dla kierowców, którzy cenią sobie lepsze przyspieszenie, szybszą reakcję silnika, brak przerw w zapłonie oraz niższe zużycie paliwa. W przypadku tych świec występuje większa ilość zastosowań niż w przypadku innych rodzajów świec irydowych – mogą być stosowane w ponad 99% użytkowanych samochodów.
DENSO oferuje również świece zapłonowe do stosowania w motocyklach, łodziach motorowych oraz małych silnikach.
Komentarze (0)