Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Mobil 1 i Porsche
– rok po kryształowych godach. Rok 2012 dla ExxonMobil to ważna data – 16 lat współpracy z Porsche, obejmujące cztery pokolenia Porsche 911 i ponad milion samochodów tej marki fabrycznie napełnionych olejem Mobil 1. W całym tym okresie zespoły Mobil 1 i Porsche wspólnie testowały zaawansowane preparaty smarne zastosowane w samochodach z Zuffenhausen (Niemcy).

Tak długi czas kooperacji w dziedzinie badań i rozwoju dwóch światowych gigantów sprowadza się do maksymy, że Mobil 1 to syntetyczny olej silnikowy zapewniający szereg istotnych korzyści w porównaniu do konwencjonalnego oleju mineralnego. Należą do nich mniejsze zużycie paliwa, doskonałe właściwości przepływu oleju i wyjątkowa ochrona przed zużyciem silnika – wszystkie te czynniki pomagają zapewnić maksymalną wydajność silnika.


Od chwili, gdy Mobil 1 stał się pierwszym powszechnie dostępnym syntetycznym olejem silnikowym (1974 roku), marka jest liderem w tej kategorii i numerem jeden sprzedaży syntetycznych olejów silnikowych na świecie. Wzmocniona ochrona przed zużyciem we wszystkich temperaturach silnika oraz lepsze zabezpieczenie przed powstawaniem szlamów i osadów to główne cechy wybranego przez Porsche oleju. Mobil 1 pomaga zapewnić znaczną przewagę nad innymi olejami, oferując podwyższoną sprawność silnika przy większej odporności na utlenianie i niższe zużycie paliwa przy dużych prędkościach. Ponadto ma zabezpieczenie przed zużyciem silnika, gdyż zastosowano zwiększony poziom dodatków przeciwzużyciowych, zapewniających ochronę podczas długotrwałego użytkowania, umożliwiając wprowadzenie dłuższych odstępów między przeglądami i wymianą oleju. W pełni syntetyczny olej silnikowy z wybitnymi właściwościami na ścinanie zmniejsza zużycie paliwa oraz przedłuża żywotność silnika w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach. Mobil 1 zapewnia szybsze smarowanie przy rozruchu w niskich temperaturach, a zarazem gwarantuje lepszą ochronę w wysokich temperaturach oraz odporność na rozkład termiczny. Poza tym olej regularnie pomaga chronić krytyczne części silnika w wysokich temperaturach, zmniejszając tworzenie się osadów i szlamu.

Partnerem Mobil 1 jest Porsche. To też wyjątkowa firma i silny produkt zarazem. Samochody Porsche, zgodnie z filozofią firmy, są „przeznaczone, aby trwać”. Dzięki przykładaniu wagi do jakości ponad 70% wszystkich Porsche, jakie kiedykolwiek zbudowano, nadal porusza się po drogach! Duży udział w tym sukcesie ma też Mobil 1. Zastosowanie jednego oleju 0W-40 dla wszystkich światowych rynków i zastosowań samochodów Porsche podkreśla techniczną wyższość w pełni syntetycznego Mobil 1 od toru wyścigowego po jazdę miejską, od samochodu sportowego aż po SUV. Mobil 1 ma szereg innowacyjnych rozwiązań zdobytych przez 35 lat doświadczeń. Oleje Mobil 1 0W-40 oraz Mobil 1 Turbo Diesel 0W-40 ze względu na swoje osiągi są zalecane przez Porsche do wszystkich swoich pojazdów na całym świecie. Zaleca je również Mercedes-AMG, Aston Martin oraz Bentley.

O możliwościach pojazdów Porsche można było się przekonać w trakcie zorganizowanej przez Mobil i Porsche wizycie w zakładach Porsche w Lipsku. W Porsche Leipzig GmbH produkowane są Porsche Cayenne Panamera. W roku 1998 podano do wiadomości decyzję o planowaniu produkcji samochodu terenowego Porsche Cayenne. Ponieważ fabryka Porsche w Zuffenhausen osiągnęła maksimum swoich możliwości, postanowiono o wybudowaniu kolejnego zakładu w nowej lokalizacji. Wybór padł na Lipsk, gdzie w lutym 2000 roku rozpoczęto prace budowlane. Sercem Porsche Werk Leipzig, pomiędzy torem testowym a halami produkcyjnymi, jest budynek centrum klienta – Porsche Experience Center. Oprócz salonu ekspozycyjnego i muzeum znajduje się tam także kino Porsche wyświetlające filmy o Porsche oraz centrum zarządzania torami wyścigowym i torem testowym. W muzeum są historyczne modele, w tym przepiękny traktor… Porsche. Jak widać, nie tylko Lamborghini zaczynało od rolnictwa. Wśród eksponatów jest także skrzynia biegów zalana olejem mineralnym i syntetycznym, gdzie przez obrót umieszczonymi po bokach korbami można poczuć różnicę oporów obu olejów oraz zobaczyć, jak pokrywają koła zębate.

Tor testowy został zaprojektowany przez Hermanna Tilke, kierowcę rajdowego i konstruktora legendarnych tras, takich jak tor F1 w Malezji czy Bahrajnie. W Lipsku Tilke wpadł na wyjątkowy pomysł. Stworzył kompozycję dziesięciu legendarnych zakrętów światowej sławy tras wyścigowych. Tor o łącznej długości 3,7 kilometra i szerokości 12 metrów zawiera sześć odcinków pozwalających na jazdę z pełną prędkością oraz sześć punktów hamowania. Odcinek rajdowo-testowy spełnia też wymagania profesjonalnego toru wyścigowego sportu motorowego i ma certyfikat Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA. Teoretycznie można na nim organizować testowe jazdy Formuły 1. Jest też strona praktyczna fabrycznego toru – każdy wyprodukowany pojazd poddawany jest ostatecznej kontroli jakościowej na pętli testowej, a klienci odbierający swój nowy samochód bezpośrednio z fabryki mogą lepiej go poznać w najróżniejszych warunkach drogowych podczas jazdy z instruktorem.

Tor terenowy znajduje się na powierzchni 120 hektarów. Odcinek o długości 6 kilometrów przebiega przez dawny poligon z 1899 roku, który stracił swoją funkcję wraz z upadkiem muru berlińskiego. Tor składa się w sumie z 18 modułów (m.in. przejazd przez zbiornik wody, rampa ekstremalna o nachyleniu 60O, przejazd przez las oraz przejazd bokiem pod kątem 35O). Jedynym pojazdem Porsche, który może pokonać ten tor, jest na razie tylko Cayenne. Na razie, gdyż już niedługo zakłady w Lipsku będzie opuszczał mniejszy brat Cayenne – Macan (zwany wcześniej, w fazie koncepcyjnej, Cajun). Szesnastą rocznicę związku Mobil 1 i Porsche uświetniły jazdy testowe po torze wyścigowym wszystkimi sportowymi modelami Porsche (z wyjątkiem Panamery). Każdy z tych samochodów był zalany oczywiście olejem Mobil 1.

Łukasz Lubnau

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony