Według opublikowanego przez Axaltę Globalnego Raportu Popularności Kolorów w 2019 roku Europę zdominował szary. Jak przewiduje się przyszłe trendy kolorystyczne i wykorzystuje je w branży lakierów samochodowych? W jaki sposób przeprowadzana jest renowacja takich lakierów? O dodaniu koloru do palety producenta często decyduje to, czy można go prawidłowo naprawić. Standox, globalna marka renowacyjna firmy Axalta, oferuje precyzyjne receptury i produkty do przeprowadzania idealnych napraw.
Z raportu Axalta dotyczącego najpopularniejszych kolorów nadwozi samochodowych wynika, że w 2019 roku najczęściej wybierany był szary – takie nadwozie miało aż 24% nowych samochodów sprzedanych w Europie. Drugie miejsce na Starym Kontynencie zajął biały z udziałem w wysokości 23%, choć nadal króluje on w ujęciu globalnym. Czarny jest trzecim najpopularniejszym kolorem wśród Europejczyków. Te trzy kolory razem odpowiadają za 2/3 rynku nowych samochodów. Jeśli dodać srebrny, z udziałem 10%, łącznie te cztery kolory stanowią ponad 3/4 rynku. Niebieski (10%) i czerwony (6%) to najwyżej notowane kolory spoza grupy odcieni neutralnych.
Szary oznacza obiektywizm i profesjonalizm
Elke Dirks, Axalta Automotive OEM colour designer na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, nie jest zaskoczona rosnącą popularnością szarego: – Szary symbolizuje funkcjonalność i profesjonalizm, styl i elegancję. Szary samochód oznacza, że kierowca nie potrzebuje przyciągać uwagi jaskrawym kolorem. Natomiast dzięki nowym pigmentom i efektom ten niepozorny odcień potrafi naprawdę robić wrażenie. Stworzenie nowego koloru zajmuje około 2 lat, więc pracę nad kolorami przyszłości trzeba zaczynać już dziś.
Zespół Axalta odpowiedzialny za kolory dla producentów OEM analizuje różne czynniki: poza statystykami dotyczącymi kolorów oraz analizami klientów i modeli samochodowych patrzy też na modę i aktualnie panujące nastroje. – Trendy w modzie, meblach i akcesoriach, a nawet artykuły w magazynach – wskazówek szukamy wszędzie – dodaje Elke Dirks.
Bez lakieru do renowacji wszystko na nic
Nie każdy kolor opracowany przez Elke Dirks i jej koleżankę Christiane Lüdecke trafia na nadwozia. Czasami jest to spowodowane problemami związanymi z procesem produkcji, a czasami wiąże się z opracowaniem receptury lakieru renowacyjnego. – Opracowanie lakieru dla producenta samochodów nie obejmuje tylko lakieru produkcyjnego, lecz także produkty, które umożliwią warsztatom renowacje i idealne odtworzenie koloru nadwozia – wyjaśnia Harald Klöckner, head of Standox training na region EMEA.
Specjaliści Standox są w ciągłym kontakcie z pracownikami sektora OEM. – Ta współpraca w naturalny sposób ułatwia tworzenie odpowiednich receptur i lakierów renowacyjnych – dodaje Harald Klöckner. Tak bliska koordynacja prac nie jest oczywista: nie wszyscy producenci lakierów OEM są obecni na rynku renowacyjnym – i odwrotnie.
60 nowych receptur tygodniowo
Prace nad recepturą lakieru renowacyjnego są niezwykle czasochłonne. Wymagają identyfikacji pigmentów poprzez analizę mikroskopową, obliczenia proporcji mieszania i wykorzystania robotów do aplikacji, aby uzyskać neutralny efekt. Te wszystkie procesy są nieustannie monitorowane i doskonalone. W ten sposób Standox opracowuje około 60 nowych receptur tygodniowo i udostępnia je w oprogramowaniu kolorystycznym online Standowin iQ. – To mnóstwo pracy – przyznaje Harald Klöckner. – Ale dzięki temu wiemy, że nasi partnerzy mogą za każdym razem uzyskać idealny kolor.
Więcej informacji Standox na temat kolorów samochodowych na stronie www.standox.com/think-colour. Szczegółowe informacje na temat raportu dotyczącego popularności kolorów można znaleźć na www.axalta.pl.
Komentarze (0)