Montaż i legalizacja haka holowniczego
Po wybraniu modelu zaczepu holowniczego i zakupie czas na jego montaż. Wśród wielu użytkowników internetowych grup dyskusyjnych często zadawane jest pytanie o możliwość samodzielnego zamontowania haka holowniczego oraz wiązki elektrycznej. Ze względu na komfort i bezpieczeństwo poruszania się zespołem pojazdów zalecane jest skorzystanie z usług profesjonalnych punktów specjalizujących się w montażu haków. Chociaż do każdego produktu dołączona jest instrukcja obsługi oraz kompletny zestaw montażowy (niezbędne jest osobne dokupienie wiązki elektrycznej) odpowiednie zamontowanie zaczepu z uwzględnieniem nowoczesnej elektroniki w pojeździe może stanowić wyzwanie. Od tego, do czego hak holowniczy będzie wykorzystywany zależy także dobór wiązki elektrycznej. W ofercie producentów dostępne są wiązki uniwersalne oraz dedykowane, siedmio lub trzynasto biegunowe. Wybór między siedmio a trzynasto biegunową wiązką zależy od tego, do czego zaczep będzie używany. Trzynasto biegunowa wiązka elektryczna niezbędna jest w przypadku ciągnięcia przyczepy kempingowej – zapewnia dopływ prądu do wszystkich podstawowych świateł oraz świateł cofania, sprzętów elektrycznych oraz umożliwia ładowanie jej akumulatora. W przypadku lekkich przyczep i bagażników rowerowych wystarczająca jest wiązka siedmio biegunowa. Zainwestowanie większych środków finansowych w dedykowaną wiązkę elektryczną może natomiast okazać się dobrym wyborem, ponieważ zapewnia ona większe bezpieczeństwo i komfort prowadzenia zespołu pojazdów. Wiązka tego typu powstaje przy współpracy producentów zaczepów holowniczych i samochodów, co zapewnia łatwość montażu i użytkowania. Wybór dedykowanej wiązki może okazać się wyborem słusznym także ze względu na coraz nowocześniejsze oprogramowania komputerów pokładowych odpowiedzialnych za prawidłowe działanie dodatkowych funkcji w samochodzie (np. czujników cofania). Coraz częściej wykorzystywanym jest także system stabilizacji toru jazdy. Odpowiada on za wykrywanie niestabilności w torze jazdy przyczepy. Uruchamiając jej hamulec najazdowy przywraca równy tor jazdy przyczepy i uniemożliwia jej tzw. wężykowanie, które może doprowadzi do wywrócenia zarówno przyczepy, jak i ciągnącego ją samochodu.
Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na montaż zaczepu w profesjonalnym warsztacie, czy zrobimy to samodzielnie, niezbędna jest legalizacja haka holowniczego, oznacza to dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, informującej o posiadaniu haka holowniczego. Wpisu do dowodu rejestracyjnego dokonujemy w Wydziale Komunikacji po wcześniejszej wizycie na Stacji Kontroli Pojazdów i pozytywnym przejściu badań technicznych, o czym świadczy otrzymane zaświadczenie. Podczas dokonywania adnotacji wymagane są następujące dokumenty: dowód rejestracyjny pojazdu, karta pojazdu, jeśli została wydana, zaświadczenie ze Stacji Kontroli Pojazdów, dowód tożsamości, w wymagającej tego sytuacji także pełnomocnictwo dla wskazanej osoby, dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia OC.
Komentarze (0)