Po naprawie silnika może w pewnych sytuacjach dochodzić do poważnych uszkodzeń. Mechaniczne lub elektryczne wady pozostawione w urządzeniach peryferyjnych silnika mogą powodować kosztowne usterki pochodne. Poniższa lista kontrola pozwala wykluczyć większość możliwych błędów popełnianych podczas montażu silnika. Listę przygotowali eksperci MS Motorservice.
Niektóre ze wskazówek wydają się błahe, ale lista ta powstała tylko i wyłącznie na podstawie zdarzeń mających miejsce w warsztatach samochodowych. Rutyna i pośpiech to naprawdę źli doradcy.
Mechanika silnika - sprawdzić, wyczyścić, wypełnić...
W układzie dolotowym mogą się jeszcze znajdować odłamki, cząsteczki metalu czy inne zanieczyszczenia związane z awarią silnika. Ich pozostanie w silniku może spowodować jego ponowne awarię lub przedwczesne zużycie.
Po awarii silnika w chłodnicy powietrza doładowującego znajdują się często duże ilości oleju silnikowego. W przypadku zamontowania jej do nowego silnika może to natychmiast spowodować jego awarię.
Wskutek czynników termicznych przewody dolotowe i wylotowe ulegają zatkaniu nagarem olejowym, a spowodowane tym niewystarczające zasilanie olejem prowadzi do uszkodzenia turbosprężarek. Przewody wymagają mechanicznego wyczyszczenia (metalowymi szczotkami) albo wymiany. Odradza się przedmuchiwanie przewodu sprężonym powietrzem.
Wirnik turbiny i sprężarki musi być w nienagannym stanie, nie może być zdeformowany, wykazywać wyłamań czy oznak tarcia o obudowę.
Po podłączeniu wszystkich zasilanych olejem komponentów (chłodnica oleju, turbosprężarka, pompy hydrauliczne itd.) silnik należy napełnić olejem pod ciśnieniem, aby wykluczyć pracę na sucho i wskutek
niej uszkodzenie łożysk.
Wskutek awarii silnika do układu wydechowego dostają się zarówno odłamki tłoków, zaworów i turbosprężarki, jak i paliwo oraz olej, powodując dodatkowe uszkodzenia katalizatora albo filtra cząstek stałych.
Wtryskiwacze i pompy wysokociśnieniowe silników wysokoprężnych reagują bardzo czule na zanieczyszczenia paliwa. Dlatego po naprawie silnika zalecane jest sprawdzenie również tych elementów, które w razie potrzeby należy wyczyścić lub wymienić.
Zatankowanie niewłaściwego paliwa często powoduje uszkodzenie silnika. W razie wątpliwości co do składu zawartości zbiornika paliwa należy całkowicie opróżnić zbiornik, a następnie napełnić go prawidłowym paliwem.
Przed montażem silnika pozostające w pojeździe komponenty układu chłodzenia należy wypłukać czystą wodą.
Używać tylko przepisowego środka chłodzącego po odpowiednim rozcieńczeniu. Silnika nie wolno uruchamiać nawet na krótko bez napełnionego układu chłodzenia. Jeżeli pompa wody pracuje na sucho, dochodzi natychmiast do przepalenia uszczelnienia pierścieniem ślizgowym i pompa traci szczelność.
Przed uruchomieniem nowego silnika
Na podstawie schematu sprawdzić prawidłowość połączenia wszystkich przewodów podciśnieniowych i elektrycznych złączy wtykowych. Dotyczy to też przewodu masy między silnikiem a karoserią/akumulatorem rozruchowym. Pozwoli to zapobiec uszkodzeniom części i przewodów elektrycznych wskutek przeciążenia.
Przed uruchomieniem silnika powinno wytworzyć się ciśnienie oleju. W razie potrzeby należy odpowiednimi środkami uniemożliwić uruchomienie silnika przed wytworzeniem potrzebnego ciśnienia oleju.
Po uruchomieniu nie dopuścić do uszkodzenia silnika przez wielokrotne przedwczesne dodawanie gazu.
Obieg oleju potrzebuje pewnego czasu na całkowite odpowietrzenie, dopiero potem części zasilane są świeżym olejem.
Elementy elektroniczne - zaprogramować, zaadaptować, przetestować.
Sterownik silnika - odczytać pamięć błędów, zanotować kod błędu, a następnie skasować pamięć błędów.
Elektronika silnika i jej podzespoły - funkcja testowania nastawników umożliwia kontrolę działania odpowiednich części. Pomaga to na przykład w odszukaniu zamienionych miejscami wtyków i wadliwych członów wykonawczych.
Dokonać adaptacji - po wymianie wiele części wymaga dzisiaj adaptacji (ustawienia). Dotyczy to na przykład: czujników przepływu powietrza, silników krokowych, przepustnic i zaworów motylkowych oraz zaworów EGR.
Wtryskiwacze Common Rail - po zamianie miejscami lub wymianie wtryskiwacze Common Rail wymagają zaprogramowania w sterowniku, oddzielnie dla każdego cylindra. Jest to konieczne w celu kompensacji tolerancji produkcyjnych. Każdy wtryskiwacz ma nadrukowany kod, który musi zostać zaprogramowany w sterowniku przy użyciu testera diagnostycznego. Niektórzy producenci wtryskiwaczy nie drukują na wtryskiwaczach kodów, te wtryskiwacze nie wymagają programowania. Wtryskiwacze te programują się samoczynnie za pomocą wbudowanego rezystora stałego. Można je rozpoznać po 4-stykowym wtyku i braku nadruku.
źródło: MS Motorservice
Komentarze (0)