Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Montaż paska 5433XS
– zestaw rozrządu K035433XS w Fordzie Puma 1.7

Niniejsze opracowanie ma na celu omówienie potencjalnych problemów montażowych napinacza (fot. 1) w układzie paska synchronicznego (fot. 2) w silnikach benzynowych Ford o kodzie 17HDEY. Zastosowany napinacz automatyczny nie jest napinaczem mimośrodowym. Prawidłowa instalacja wymaga szczegółowego przestrzegania procedury montażowej, która różni się w tym przypadku od powszechnie stosowanej dla napinaczy z zawleczką blokującą.


Najczęściej występujące błędy:
Niektórzy z mechaników instalują napinacz, dokręcają śruby i wyciągają zawleczkę blokującą. Tego typu montaż wyklucza prawidłowe funkcjonowanie sprężyny napinacza. Przy dokręceniu dolnej śruby napinacza, przed częściowym wyciągnięciem zawleczki blokującej, sprężyna nie może podnieść płyty czołowej do właściwej pozycji.  W takim przypadku dolna śruba napinacza będzie usadowiona po lewej stronie otworu szczelinowego (fot. 3).
Niewłaściwa pozycja płyty czołowej umożliwi “luzowanie” silnika, gdy jest wyłączony i zbyt mocne ściśnięcie sprężyny. Wystąpi zbyt niskie napięcie paska, a w konsekwencji przeskakiwanie zębów i/lub uszkodzenie paska.

Procedura montażowa:
- silnik musi być zimy, a tłok nr 1 ustawiony w Górnym Martwym Położeniu (GMP);
- włóż trzpień do blokowania koła wału korbowego i płytę nastawczą wałka rozrządu (występują w zestawie narzędziowym Gates GAT4404C);
- poluzuj śruby kół zębatych wałków rozrządu, przytrzymując w miejscu wałki kluczem; zluzuj koła na stożkach;
- odciągnij napinacz od paska (klucz 12 mm) tak, aby można było wsunąć 5 mm zawleczki zabezpieczającej w tylną płytę (fot. 4);
- wyjmij dolną śrubę;
- zdemontuj prowadnicę paska (po prawej stronie koła zębatego wału korbowego);
- zdemontuj pasek i napinacz;
- zainstaluj nowy napinacz (dokręć wyłącznie górną śrubę, dolną pozostaw poluzowaną);
- załóż nowy pasek;
- zainstaluj prowadnicę paska (9 Nm);
- wysuń zawleczkę napinacza o 2-3 mm (zwalniając od tylnej płyty) – fot. 5;
- sprężyna popchnie koło pasowe w kierunku paska i przesunie płytę czołową, dolna śruba napinacza pozostanie po prawej stronie otworu szczelinowego (fot. 6);
- dokręć dolną śrubę napinacza (20 Nm);
- wyjmij całkowicie zawleczkę zabezpieczającą;
- zainstaluj koło pasowe wału korbowego (narzędzie Gates GAT4629, Ford OE 303-510 lub 21-214);
- zainstaluj nową śrubę koła pasowego wału korbowego (40 Nm + 90°) – ważne!;
- upewnij się, czy pierwszy tłok w dalszym ciągu znajduje się w GMP;
- dokręć śruby kół zębatych wałków rozrządu: wylotowy (lewy) 60 Nm;
- dolotowy (prawy) 105 Nm, przytrzymując w miejscu wałki kluczem;
- usuń blokady;
- obróć silnik dwukrotnie, upewnij się czy pierwszy tłok jest ustawiony w GMP i czy można włożyć ponownie trzpień blokujący i płytę nastawczą wałka rozrządu.

Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com.












B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony