Części i regeneracja

ponad rok temu  25.09.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Montaż paska elastycznego na przykładzie Forda Fiesty 1.4

Paski wielorowkowe elastyczne – dzięki prostocie użycia, bezobsługowemu przebiegowi oraz przy założeniu, że przebieg jest dokładnie taki sam, jak tradycyjnego paska wielorowkowego – powoli, ale coraz mocniej wtapiają się w krajobraz napędu pomocniczego.

Z elastycznego, paskowego napędu pomocniczego korzystają już najwięksi producenci pojazdów na świecie, choćby Ford, BMW czy Mercedes, zatem z „elastyczną” technologią warsztaty niezależne mają do czynienia już od kilku lat. Niestety, jak praktyka pokazuje, nawet podczas prostych czynności rutynowe podejście może spowodować nieumyślne uszkodzenie paska podczas jego montażu.
Na przykładzie Forda Fiesty 1.4 l 16 V z klimatyzacją oraz wspomaganiem kierownicy pokażemy, jak ustrzec się podstawowych błędów podczas montażu za pomocą specjalnego narzędzia montażowego.


Układ, w którym zastosowano paski wielorowkowe elastyczne, pozbawiony jest elementu napinającego, ponieważ paski wykonane są w specjalnej technologii, dzięki której mają możliwość rozciągnięcia się do określonej długości, która to z kolei jest dokładnie określona przez producenta danej konstrukcji silnikowej. Do założenia paska elastycznego konieczne jest użycie specjalnego przyrządu montażowego zawartego w komplecie z paskiem elastycznym ContiTech lub uniwersalnego przyrządu Conti Uni Tool Elast.
Podczas wymiany elastycznego paska wielorowkowego (elast.) w modelu Ford Fiesta 1.4 l 16 V z klimatyzacją i wspomaganiem kierownicy można popełnić kilka błędów.
Układ zastosowany w silniku Forda (1.4 l) obejmuje dwa elastyczne paski wielorowkowe napędzające pompę klimatyzacji, pompę wspomagania układu kierowniczego, alternator oraz pompę wody. Podczas montażu należy prawidłowo posługiwać się specjalnym, jednorazowym narzędziem, które wchodzi w skład zestawu Elast Tool Kit lub uniwersalnym narzędziem Conti Uni Tool Elast. W przeciwnym razie nieodpowiednie narzędzie montażowe naderwie lub nadetnie żeberka paska, a nawet – w najgorszym przypadku – może rozerwać zewnętrzne pasma paska. Podczas użycia innego niż dedykowane narzędzia może również dojść do uszkodzenia koła pasowego, np. gdy mechanik podczas zakładania paska zakleszcza śrubokręt między kołem pasowym a paskiem.
Podczas wymiany pasków pamiętajmy o przestrzeganiu podstawowych zasad i przed wykonaniem procedury wymiany odłączmy klemy od akumulatora. Podczas demontażu zużytych pasków do ich przecięcia można z powodzeniem użyć noża. Podczas tego zabiegu należy uważać, aby nie przeciąć innych elementów sąsiadujących.

Montaż
Przyrząd montażowy włożyć do dużej tarczy wału korbowego w pozycji godziny 6 (fot. 1), aby zamontować dłuższy pasek wielorowkowy. Pasek należy założyć w pierwszej kolejności na koło pasowe alternatora, koło pasowe przy sprężarce i nasunąć częściowo od dołu na koło pasowe pompy wodnej. Cały czas należy kontrolować poprawne położenie paska na kołach pasowych. Teraz pasek znajduje się diagonalnie na kole pasowym pompy wodnej, które napędza swoim grzbietem.
Koniec paska biegnący od koła sprężarki należy położyć na przyrządzie montażowym, a resztę paska należy założyć na małe koło wału korbowego (fot. 2). Następnie za pomocą klucza nasadowego (grzechotki) obrócić wałem korbowym z pozycji godziny 6 na pozycję godziny 8 (fot. 3). W tym momencie pasek zakleszczy pomocniczy przyrząd montażowy oraz napręży się. Należy wówczas zdjąć grzechotkę i włożyć jarzmo bezpośrednio pod koło pasowe alternatora, aby ustawić pasek, a odgięty koniec wsunąć za przedni uchwyt montażowy alternatora (fot. 4). Następnie włożyć z powrotem grzechotkę i obrócić wałem korbowym z pozycji godziny 8 na godzinę 3. Podczas tej operacji kontrolować cały czas, by pasek podczas obracania nie zsunął się z pompy wodnej (fot. 5).
Jedną ręką obracamy wałem korbowym, a drugą podpieramy jarzmo, nasuwając pasek na koło pasowe pompy wodnej. Gdy pomocniczy przyrząd montażowy znajdzie się w pozycji godziny 3, należy go wyjąć. Ale uwaga! Pasek nie jest jeszcze założony równo na wszystkie koła pasowe. Trzeba jeszcze obrócić silnik co najmniej 2-3 razy, aby pasek ułożył się równo na wszystkich kołach pasowych.
Następnie montujemy mały pasek wielorowkowy, zaczynając od założenia przyrządu montażowego w pozycji godziny 12 na małe koło wału korbowego (fot. 6). Następnie pasek nasunąć na koło wspomagania, a drugi na małe koło wału korbowego tak, aby przyrząd pomocniczy był przytrzymywany. Również w tym przypadku należy uważać na ułożenie paska na kole pasowym wspomagania. W celu założenia grzechotki pasek należy przesunąć nieco poza środek koła pasowego wału korbowego. Oznacza to, że należy pracować oburącz (fot. 7).
Obracając kluczem powoli, kontrolując poprawne zakładanie, zakładamy pasek na mniejszy układ. Po założeniu krótszego paska zdejmujemy przyrząd montażowy i analogicznie do dłuższego paska wykonujemy kilka obrotów układu, aby pasek odpowiednio się ułożył.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony