w silnikach GM (Isuzu) 1.7D
Zastosowanie oraz procedura montażu pasków/ zestawów w silnikach Isuzu 1.7D, oznaczonych kodami A17DT, A17DTR, Y17DT, Y17DTH, Y17DTL, Z17DT, Z17DTH, Z17DTR, w dalszym ciągu sprawia wiele kłopotów. W związku z tym pragniemy ponownie omówić to zagadnienie. Niezależnie od tego, że montowano dwa różne napinacze w tym samym silniku, zachowanie właściwej procedury montażowej i ustawiania napięcia w tej aplikacji ma decydujące znaczenie.
Różne napinacze:
Do numeru silnika 328703 (ostatnie 6 cyfr) stosowano starą wersję napinacza (rys.1). Powyżej nr 328704 napinacz ten zastąpiono nową konstrukcją (rys. 2). Producent nie dopuszcza dalszego stosowania starej wersji napinacza w silnikach 1.7 D. Dlatego też, zestawy paskowe Gates zawierają wyłącznie nową. W związku z tym, że płyta oporowa napinacza starego typu była usadowiona pod jedną z łap wspornika silnika (rys. 3), zestaw K015563XS może być stosowany wyłącznie w silnikach powyżej numeru 328704. Zestaw K025563XS jest dostarczany z podkładką dla wyrównania długości krótszej łapy we wcześniej montowanych wspornikach silnika (rys. 4) i kołkiem gwintowanym, niezbędnym do zaczepienia sprężyny napinacza nowego typu (rys. 5). Zestaw K02 może być stosowany w silnikach do numeru 328703 z wykorzystaniem podkładki i kołka oraz w silnikach powyżej numeru 328704 (bez podkładki i kołka). Zestaw K035563XS jest dostarczany z nowym wzorem OE wspornika silnika, z 3 łapami o tej samej długości i może być stosowany w silnikach do numeru 328703.
Rys. 1. Nr OE 5636724.
Rys. 2. Nr OE 5636739.
Główne różnice wynikające z kompletacji i zastosowań:
Montaż/Napięcie:
Ten silnik jest bardzo wrażliwy na niewłaściwe napięcie. Z tego względu procedura montażowa wraz z ustawianiem napięcia musi być dokładnie przestrzegana. Uchybienia w większości przypadków powodują uszkodzenie rolki pośredniej.
Ważne – przed rozpoczęciem montażu:
- silnik musi być zimny,
- ustawić silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP),
- unieruchomić koło pasowe wałka rozrządu (śruba M6 w położeniu odpowiadającym godzinie 8 na tarczy zegara) i koło pasowe pompy wtryskowej (śruba M8 w położeniu odpowiadającym godzinie 5),
- silnik musi być podparty, a wspornik silnika zdjęty.
Rys. 3
Rys. 4
A) Silniki z zamontowanym napinaczem starszego typu (rys. 1):
- wymontować stary napinacz, sprężynę, rolkę pośrednią i pasek;
- zamontować nową rolkę pośrednią ze śrubą;
- włożyć i dokręcić (18,6 Nm) gwintowany kołek z prawej strony koła pasowego pompy wtryskowej (rys. 5);
- zamontować nowy napinacz sprężynowy (sprężyna na kołku, ręcznie dokręcić śrubę); upewnić się, czy napinacz jest właściwie usadowiony na bloku silnika. Jeżeli nie, sprężyna może dostać się pomiędzy napinacz i blok silnika, powodując nieosiową pracę napinacza (rys. 6);
- obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (kluczem imbusowym) tak, aby otwór sześciokątny (na klucz imbusowy) znalazł się w położeniu odpowiadającemu w przybliżeniu godzinie 5 na tarczy zegara;
- dokręcić śrubę;
- założyć nowy pasek (pasek musi być napięty z lewej strony silnika - strony bez napinacza);
- poluzować śrubę napinacza, umożliwiając mu nadanie napięcia, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm), jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego ;
- wymontować śruby unieruchamiające wałek rozrządu i pompę wtryskową;
- obrócić silnik (zgodnie z zaleceniami producenta) poprzez obroty wałem, sprawdzić GMP, poluzować napinacz, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm), jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego ;
- K025563XS: przykleić element dystansowy (rys. 4) na dolnej łapie wspornika silnika (użyć odpowiedniego kleju), aby uniknąć poluzowania elementu dystansowego przy późniejszym odkręcaniu śruby wspornika. K035563XS: zainstalować nowy wspornik;
- zamontować inne wymontowane elementy.
Rys. 5
Rys. 6
B) Silniki z zamontowanym napinaczem sprężynowym (rys. 2)
UWAGA: dla tej wersji nie jest wymagane użycie gwintowanego kołka ani podkładki
- wymontować stary napinacz, rolkę pośrednią i pasek;
- zamontować nową rolkę pośrednią ze śrubą;
- zamontować nowy napinacz (sprężyna na kołku, ręcznie dokręcić śrubę); upewnić się, czy napinacz jest właściwie usadowiony na bloku silnika. Jeżeli nie, sprężyna może dostać się pomiędzy napinacz i blok silnika, powodując nieosiową pracę napinacza (rys.6);
- obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (kluczem imbusowym) tak, aby otwór sześciokątny (na klucz imbusowy) znalazł się w położeniu odpowiadającemu w przybliżeniu godzinie 5 na tarczy zegara;
- dokręcić śrubę;
- założyć nowy pasek. Pasek musi być napięty z lewej strony silnika (stronie bez napinacza);
- poluzować śrubę napinacza, umożliwiając mu nadanie napięcia, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm), jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego ;
- wymontować śruby unieruchamiające wałek rozrządu i pompę wtryskową;
- obrócić silnik (zgodnie z zaleceniami producenta) poprzez obroty wałem, sprawdzić GMP, poluzować napinacz, dokręcić śrubę napinacza (49 Nm), jednocześnie unieruchamiając napinacz za pomocą klucza imbusowego ;
- zamontować inne wymontowane elementy.
Rys. 7
Rys. 8
Ważne – podczas montażu
Jeżeli napinacz przemieszcza się nawet nieznacznie przy dokręcaniu śruby, zmiana jego pozycji zostanie przełożona jako gwałtowna zmiana napięcia paska.
Po wykonaniu 10 punktu procedury montażowej A) lub 9 procedury B), zaleca się sprawdzenie napięcia w miejscu oznaczonym (patrz poniższy rysunek układu napędowego – rys. 7) przy użyciu testera napięcia paska STT-1 firmy Gates. Aby tego dokonać, należy wprowadzić do urządzenia kod 3618 (upewnić się czy w testerze znajduje chip 006) i dokonać pomiaru. Jeżeli napięcie jest za wysokie, napinacz powinien być kompletnie poluzowany a procedura napinania powtórzona do momentu uzyskania odczytu w postaci zielonej diody. Jeżeli napięcie jest zbyt niskie, niezbędnym jest właściwe ustawienie napinacza za pomocą klucza imbusowego tak, aby uzyskać potwierdzenie w postaci zielonej diody. W żadnych innych okolicznościach nie można ingerować w ustawienia napinacza.
Niedotrzymanie tej procedury może skutkować utrzymaniem zbyt wysokiego napięcia paska, które doprowadzi do przeciążenia rolki prowadzącej umiejscowionej pomiędzy pompą oleju a pompą wtryskową. W większości przypadków rolka ta ulega rozpadowi (rys. 8), powodując poważne uszkodzenie silnika.
Dobór właściwych części umożliwia “Katalog Układów Napędowych” firmy Gates, dostępny na stronie:
www.gatesautocat.com
Komentarze (0)