Zmieniają się preferencje Polaków dotyczące wyboru samochodu używanego. Statystyczny Polak poszukuje: Forda (10%), Audi i BMW (po 8%), Opla, Mazdę lub Volkswagena (po 6%), najchętniej w wieku 4-8 lat (ponad 50%), o przebiegu 101-150 tys. km. Mniej chętnie wybierane są popularne w zeszłym roku kombi oraz pojazdy z silnikiem Diesla.
W I półroczu 2014 aż 70% sprawdzanych przez ekspertów Motoraportera samochodów miało silniki o pojemności do 2000 m3. To wzrost o 16% w stosunku do I półrocza 2013 r.
- Nietrudno zgadnąć jakie są tego powody – mówi Marcin Ostrowski, prezes zarządu Motoraportera. - Oczywiście koszty paliwa, którego ceny nie chcą spaść ku rozpaczy większości zmotoryzowanych tankujących ON lub Pb, oraz koszty ubezpieczenia uzależnione od pojemności silnika. Wśród naszych klientów najpopularniejsze są również samochody maks. 8-letnie które posiadają już nowocześniejsze silniki – mniejsze oraz bardziej oszczędne.
Na pierwszym miejscu nie znajduje się tak popularne dotychczas kombi (co trzeci sprawdzany w I półroczu 2013 pojazd, a w jedynie 22% w roku 2014), a pojazdy z nadwoziem typu hatchback.
- Nie widać jednak, aby Polacy zaczęli masowo wybierać inne typy nadwozia – mówi M. Ostrowski. - Wydaje się, że powodem takiego trendu mogła być możliwość pełnego odliczenia VAT dla przedsiębiorców przy zakupie samochodu nowego. Taka zachęta mogła skusić grupę kierowców do zakupu nowego samochodu zamiast używanego.
W lekkim odwrocie znajdują się popularne dotychczas diesle. W I półroczu 2013 roku ten typ silnika wybierała ponad połowa klientów zlecających sprawdzenie samochodu używanego ekspertom Motoraportera. W I półroczu br. jest to 49%, zatem mamy do czynienia z 6-procentową tendencją spadkową.
W zestawieniu pojawiają się modele, które cieszyły się żadną lub znikomą popularnością pośród kupujących. Przykładem są dwa modele Forda – w zeszłym roku prym wiódł Ford Focus (prawie połowa realizowanych zleceń aut tego producenta), obecnie zdecydowanie najpopularniejszy jest Ford Mondeo.
- Powoli przestajemy bać się samochodów, które na liczniku mają więcej niż legendarne już 200 tys. km – dodaje M. Ostrowski. - Takich aut nasi eksperci sprawdzili w tym półroczu o 4% więcej niż w I półroczu 2013 roku. Zdecydowanie preferowane przez klientów Motoraportera są jednak nadal samochody z dużo mniejszym przebiegiem.
Komentarze (0)