Inne

ponad rok temu  13.06.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Strona 1 z 2

Kogo dzisiaj stać na samochód? Podczas gdy zakup nie wydaje się być większym problemem (abstrahując od wieku i stanu technicznego auta), to niestety posiadanie samochodu nie zawsze oznacza pełne korzystanie z możliwości, jakie daje. Rosnące ceny paliw, koszty ubezpieczeń, napraw i serwisowania zmuszają wielu ich użytkowników do pozostawienia samochodów na parkingu.


Z raportu „Obserwator Auto 2011” wynika, że deklarowana chęć do jazdy jest hamowana przez stan naszych portfeli. Aż 91% Polaków twierdzi, że korzystałoby z aut częściej, gdyby tylko ich eksploatacja była tańsza. W tym samym raporcie ankietowani kierowcy wskazywali sposoby zmniejszenia wydatków związanych z posiadaniem samochodu. Należą do nich korzystanie z tańszych stacji benzynowych, oszczędzanie na ubezpieczeniu, poszukiwanie konkurencyjnych cenowo warsztatów w celu dokonania napraw i przeglądów czy wreszcie samodzielne dbanie o czystość samochodu. Jak się okazuje coraz powszechniejsza staje się również praktyka wolniejszej jazdy, by zaoszczędzić paliwo.


Kierowcy poszukują różnych metod, by zachować mobilność, niezbędną by żyć i pracować we współczesnym świecie. Niektóre z nich są jak najbardziej słuszne – mniejsza prędkość, a tym samym spalanie, to także mniejsze zanieczyszczenie środowiska i większe bezpieczeństwo. Niektóre jednak, jak oszczędzanie na serwisowaniu, np. poprzez próby samodzielnych napraw, mogą prowadzić do tragicznych efektów.


Dlatego tak ważne jest, by motoryzacja była dostępna dla wszystkich. Nie na wszystkie kwestie związane z kosztami eksploatacji samochodów ma wpływ kierowca, czy nawet państwo. Przykładowo, ceny paliw zależą od ceny surowca, na którą wpływa szeregu czynników na świecie. Z drugiej jednak strony wiele kwestii, które mają znaczenie dla branży motoryzacyjnej i użytkowników pojazdów, decyduje się w Polsce i na nie możemy mieć, jako społeczeństwo, realny wpływ. Potrzeba tylko, by w jasny sposób komunikować potrzeby przedsiębiorców z sektora motoryzacyjnego, kierowców oraz państwa.

[img_full]8818|11499[/img_full]


Motoryzacja jest dla Polski niezwykle ważna. To sektor gospodarki, który daje zatrudnienie
ok. 250 tys. osób i generuje miliardowe wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków. Według danych GUS, w III kwartale 2010 roku zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym wyniosło 139,3 tys. osób, z czego 108 tys. osób zatrudnionych było przez niezależnych producentów części motoryzacyjnych, a 22% przez producentów samochodów. Przy dystrybucji części zatrudnionych jest 26 tys., a kolejne 90 tys. pracuje w warsztatach (dane firmy badawczej MotoFocus). Niezależny rynek motoryzacyjny to łącznie 220 tys. miejsc pracy i 5,5 mld zł rocznych wpływów do budżetu państwa.


Wartość eksportu branży motoryzacyjnej w 2010 roku wyniosła niecałe 68 mld zł. Rekordowy poziom osiągnął eksport części i akcesoriów. Wyniósł on niemal 23 mld zł, co stanowi 33,4% eksportu całego sektora motoryzacyjnego. Nie bez powodu Polska jest nazywana zagłębiem producentów części motoryzacyjnych. Co zrobić, by branża motoryzacyjna w dalszym ciągu mogła się w Polsce rozwijać? Jak przyciągać nowe inwestycje? Jak pomagać przedsiębiorcom? I jak dostosować się do możliwości finansowych kierowców?


Właśnie w celu znalezienia odpowiedzi na te pytania powstało Forum Motoryzacja dla Wszystkich. Inicjatorem jego utworzenia jest Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). - Nasza organizacja od lat działa na rzecz środowiska motoryzacyjnego i zmotoryzowanych konsumentów. Znamy więc problemy, potrzeby i oczekiwania zarówno branży, jak i kierowców. Reprezentując niemal 90 największych producentów i dystrybutorów części zamiennych do samochodów działających w Polsce jesteśmy zobowiązani do odpowiedzialnego działania i aktywności nie tylko na rzecz członków naszego Stowarzyszenia – mówi Alfred Franke, prezes SDCM i koordynator działań Forum Motoryzacja dla Wszystkich.


Forum Motoryzacja dla Wszystkich to także poszukiwanie odpowiedzi na wyzwania jakie stoją przed polską motoryzacją w najbliższych latach. Kluczową kwestią jest zapewnienie obywatelom mobilności, która może być realizowana dzięki uczciwej konkurencji na rynku napraw i części, gwarantującej zmotoryzowanym konsumentom prawo wyboru miejsca, gdzie będą serwisować swoje auta. Przystępność cen pozwoli uniknąć sytuacji, gdy kierowcy świadomie rezygnują z przeglądów lub czekają z naprawą do „ostatniej minuty”, by zaoszczędzić pieniądze. Takie zaniedbania znacznie wpływają na stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Zły stan techniczny pojazdów jest jedną z przyczyn wypadków drogowych. Polska traci rocznie 30 mld złotych na skutek wypadków drogowych. Z drugiej strony, każdy aktywny kierowca to źródło dochodu dla państwa – w formie podatków (akcyza, VAT, opłata paliwowa) wpływa do budżetu ok. 50 mld zł rocznie.


Jak zapewnić bezpieczeństwo i mobilność obywateli, rozwój motoryzacji, warunki do konkurencyjnego działania firm – na te i wiele innych pytań dyskutując i wymieniając poglądy, chcą szukać odpowiedzi eksperci skupieni wokół Forum. Eksperci Forum to osoby z wieloletnim doświadczeniem, a jednocześnie pełne autentycznej pasji do samochodów i wszystkiego co z nimi związane. To także przedstawiciele organizacji konsumenckich, naukowych, którzy w swojej pracy spotykają się z kwestiami ważnymi dla kierowców, przedsiębiorców, środowiska, państwa i innych obszarów, na które oddziałuje szeroko pojęta motoryzacja.

GALERIA ZDJĘĆ

Motoryzacja dla Wszystkich
Motoryzacja dla Wszystkich

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony