Marketing w warsztacie

miesiąc temu  07.11.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Motoryzacyjne nastroje konsumentów w październiku

Październik zapisał się rekordową liczbą rejestracji w CEPIK – to ponad 390 000 sztuk! Najnowsze dane potwierdzają, że wzrastająca podaż aut spotyka się z równie żywym popytem, pomimo mniej optymistycznych danych o innych wymiarach gospodarki. A tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu „Rynek automotive” platformy OTOMOTO.

W raporcie (Rynek automotive: wciąż jasny punkt na tle trudnych warunków gospodarczych I raport OTOMOTO Insights - październik 2024) przeczytamy m.in., że mimo wzrastającej inflacji, pesymizmu konsumentów i ostrożności w wydatkach gospodarstw domowych, wskaźniki sektora motoryzacyjnego pozostają na stabilnym poziomie. Zarówno rekordowa liczba nowych rejestracji samochodów w systemie CEPiK - ponad 390 000 sztuk, jak i aktywność użytkowników OTOMOTO (mierzalna m.in. poprzez liczbę aktywnych ogłoszeń, wizyt i użytkowników) świadczą o utrzymującym się zainteresowaniu zakupem pojazdów.

Nie można jednak zapominać o nadchodzących czynnikach sezonowych, które na różny sposób będą wpływać na obraz rynku motoryzacyjnego w IV kwartale roku (np. okres świąteczny, koniec roku, sezonowe wyprzedaże, większa liczba dni ustawowo wolnych od pracy, a z drugiej strony niedziele handlowe w grudniu, etc.).

Nowa wersja raportu wskazuje dodatkowo, że od początku roku zostało zarejestrowanych w Polsce 3 466 087 samochodów (+27,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego). W sposób szczegółowy pokazuje również rejestracje użytkowników indywidualnych i firmowych. W październiku rejestracje użytkowników indywidualnych stanowią 79% wszystkich rejestracji (308 584 szt.), w tym 69% to rejestracje samochodów używanych, 26% - importowanych, 5%- nowych. Rejestracje użytkowników firmowych stanowią 21% wszystkich rejestracji (82 003 szt), w tym 57% rejestracje samochodów używanych, 38% - nowych, 5% - importowanych

Odporność sektora motoryzacyjnego

Na tle niezbyt optymistycznych danych makroekonomicznych takich jak: inflacja na poziomie +5,0% r/r (+0,3% m/m), z symptomami sezonowego odbicia wzrostowego - t.j. wciąż powyżej celu NBP i przy utrzymujących się podwyższonych stopach procentowych, a także przy utrwalonych ujemnych wskaźnikach ufności konsumenckiej - zarówno bieżącej (-15,8 tj. -1,9 p.p. m/m), jak i wyprzedzającej (-11,6 tj. -1,9 p.p. m/m), w trendzie dążącym do zrównania się ze sobą, czyli dodatkowo wskazującym na brak optymizmu konsumentów co do przyszłości, rosnących oszczędnościach i spadku konsumpcji gospodarstw domowych (spadek dynamiki sprzedaży detalicznej -3% r/r, tj. -5.7% m/m) - sektorowe wskaźniki dla rynku automotive prezentują się relatywnie dobrze, świadcząc o solidnych fundamentach obszaru handlu samochodami.

Klienci intensywnie poszukują aut

Liczba aktywnych użytkowników na OTOMOTO w październiku 2024 r. wyniosła 14,9 mln, średni czas wizyty na portalu 12:49 min, a średnia liczba odsłon na wizytę 15,5. Zwiększa się liczba wizyt – z poziomów 98-100% w lipcu do poziomu 108% w październiku, co oznacza wzrost o około 10 p.p. w odniesieniu do bazy (styczeń 2023).

Oznacza to, że użytkownicy są bardziej zaangażowani i intensywnie poszukują aut. Biorąc pod uwagę, jak relatywnie ważnym wydarzeniem w życiu większości ludzi jest sprzedaż lub zakup auta, co przekłada się na poświęcany na to czas, powyższe statystyki pokazujące zarówno ilość, jak i "jakość" wizyt użytkowników pozwalają z optymizmem patrzeć na kolejne miesiące. Jednocześnie aż 73% przeglądających OTOMOTO korzysta w tym celu z urządzeń mobilnych, co odzwierciedla zmieniające się preferencje użytkowników w poszukiwaniu pojazd.

Fot. OTOMOTO

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony