Akademia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

MULTI-EXPERT

relacjonuje Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych

FORUM UBEZPIECZEŃ KOMUNIKACYJNYCH (pełna nazwa “Forum Dyskusyjne Ubezpieczeń Komunikacyjnych”) to cykliczna, coroczna konferencja organizowana przez Polską Izbę Motoryzacji. Jej tegoroczna, 4. edycja odbyła się 26 marca br. w hotelu Holiday Inn w Warszawie. Konferencja gromadzi przede wszystkim przedstawicieli wiodących serwisów blacharsko-lakierniczych (autoryzowanych i niezależnych) i firm ubezpieczeniowych (w tym roku przybyli m.in. przedstawiciele PZU, Allianz, Hestia Insurance, Warta, HDI Asekuracja), ale wśród uczestników obecni są także rzeczoznawcy, przedstawiciele firm flotowych, stowarzyszeń motoryzacyjnych, producentów oprogramowania Audatex i Eurotax itd. Konferencja znana jest z przyznawania tzw. Złotego Zderzaka, tj. nagrody dla tej firmy ubezpieczeniowej, która została w danym roku najwyżej oceniona przez firmy motoryzacyjne w Polsce.

Atmosfera Forum 2009
Nie ulega wątpliwości, że atmosfera na Forum 2009 była lepsza niż w latach poprzednich. Mimo kryzysu gospodarczego, na twarzach przedstawicieli branży motoryzacyjnej znacznie częściej niż dotąd gościł uśmiech, atmosfera wypowiedzi była bardziej pojednawcza, w kuluarach branża motoryzacyjna i ubezpieczeniowa nie gromadziły się w oddzielnych grupach, ale nierzadko widać było dyskutantów z obu stron wymieniających poglądy z uśmiechem na ustach i kawą w ręku. Wpływ na to ma prawdopodobnie odczuwalna zmiana polityki firm ubezpieczeniowych w ostatnim roku. Rekordzistą wydaje się być Warta, u której poprawa wizerunku wśród serwisów oraz metod postępowania w likwidacji szkód w ostatnich miesiącach jest wręcz rewolucyjna (znalazła to od razu odbicie w rankingach – w tym roku Warta po raz pierwszy opuściła w klasyfikacji “Złotego Zderzaka” koniec stawki i przesuwając się do jej środka, na przyszłorocznym Forum roku być może zagrozi liderom?). Tym niemniej, trend jest bardziej ogólny. Większość firm ubezpieczeniowych, być może pod wpływem systemów wprowadzanych przez ubezpieczycieli direct, decyduje się ostatnio na znacznie uproszczenie procedury likwidacji szkód, rozbudowuje centra likwidacyjne współpracujące ściśle z grupą wybranych serwisów, przekazuje im uprawnienia do samodzielnej likwidacji szkód małych, upraszcza wzajemne rozliczenia między ubezpieczycielami w ramach tzw. regresu, a wreszcie, last but not least, decyduje się na podnoszenie uznawanych stawek rozliczeniowych rbg dla serwisów i warsztatów. Okazało się, że prowadzona od wielu lat polityka zaniżania stawek rbg, kontrolowania nawet najmniejszych szkód i obcinania faktur wyczerpała swoje możliwości. Nadmierna kontrola małych szkód jest kosztowna, a nadmierne obniżanie stawek prowadzi do pogorszenia jakości likwidacji i obniżenia image danego ubezpieczyciela.

mediana to tzw. wartość środkowa, tj.wartość od której tyle samo było w zbiorze wyższych co niższych, np. w zbiorze pięciu liczb {1,1,2,3,8} mediana wynosi 2, podczas gdy średnia wynosi 3 - czyli mediana w stosunku do średniej niejako „wygładza” wynik, w tym sensie że redukuje wpływ wyników skrajnych (duzych lub malych), a przez to mniej wiarygodnych.

Przebieg Forum 2009
Forum rozpoczęła bardzo interesująca prezentacja pt. “Europejski rynek likwidacji szkód komunikacyjnych. Europejskie wzorce współpracy pomiędzy towarzystwem ubezpieczeń a zakładem naprawczym” przygotowana przez pana Alaina Kunza, prezesa Zarządu Dekra Claims Services Switzerland (BIRS Suisse S.A.), a tłumaczona na język polski przez pana Mariusza Mankiewicza, wiceprezesa Zarządu Dekra Polska. Prezentacja była bardzo ciekawa, przedstawiono przekrojowo rozwiązania w całej Europie, analizując najróżniejsze aspekty uprawnień poszkodowanych, np. auto zastępcze, prawo do niezależnej oceny rzeczoznawcy, prawo do obsługi prawnej na etapie przedsądowym, szkoda całkowita, VAT w odszkodowaniu itd. Z prezentacji wynikało, że na dwóch przeciwległych biegunach znajdują się w Unii: Niemcy (najszersze uprawnienia poszkodowanych) i Polska (najwęższe uprawnienia poszkodowanych). Paradoksalnie jedynie w przypadku VAT oba te kraje odwracają się rolami – w Niemczech od roku 2002 VAT nie jest wypłacany w odszkodowaniach kosztorysowych osobom prywatnym (zmiana prawna), a w Polsce przeciwnie, przynajmniej od 2008 jest (uchwała Sądu Najwyższego). Bezpośrednio do tej prezentacji nawiązywała kolejna, autorstwa niżej podpisanego, zatytułowana “Sytuacja na polskim rynku likwidacji szkód komunikacyjnych. Nasze dotychczasowe doświadczenia”. Przeanalizowano dokładnie rozwiązania polskie porównując je do niemieckich i wskazano na wszystkie problemy polskiej branży motoryzacyjnej, jednocześnie wskazując jednak na pozytywne tendencje jakie zarysowały się w relacjach pomiędzy polskimi ubezpieczycielami a wybranymi zakładami naprawczymi w ostatnim okresie. Wśród najważniejszych znalazła się taka teza prezentacji, iż najważniejsze i niemożliwe do usunięcia różnice pomiędzy systemami niemieckim i polskim wynikają z innego sposobu zgłaszania szkód z OC: w Niemczech poszkodowany zgłasza się do niezależnego rzeczoznawcy, który w jego imieniu sporządza i przedkłada wycenę ubezpieczycielowi, w Polsce poszkodowany zgłasza się do ubezpieczyciela, który zleca wynajętemu rzeczoznawcy (likwidatorowi) opracowanie wyceny do okazania poszkodowanemu. Kolejna ważna prezentacja pt. “Polska mapa stawek roboczogodziny” została przygotowana przez wymienionego już wcześniej pana Mariusza Mankiewicza, wiceprezesa Zarządu Dekra Polska. Efektem pracy polskiej Dekry jest pierwsza pogłębiona analiza rozkładu stawek – według regionów i według statusu zakładu. Zakłady podzielono na ASO Premium (Mercedes, BMW, Audi i Volvo), ASO (pozostałe marki) i warsztaty niezależne. Mediany stawek dla całej Polski w tych grupach wynoszą w tej chwili:
Zwraca uwagę fakt, że dla lakierowania stosunek stawek ASO Premium do niezależnych jest najmniejszy (1.4:1) , a dla prac mechanicznych największy (2.1:1). W rezultacie w warsztatach niezależnych stawka mechaniczna jest niższa od pozostałych, natomiast w ASO, a zwłaszcza w ASO Premium wyższa od pozostałych. Na powyższe nakładają się ogromne zróżnicowania terytorialne (nawet 6:1 porównując Warszawę np. z Sochaczewem, Kętrzynem itp.)

Kolejne prezentacje:
- “Współpraca zakładu naprawczego z towarzystwem ubezpieczeniowym. Sprawdzone wzorce” przygotowana przez Daniela Trojaka z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Bezpieczny Samochód (teza: dobra współpraca wymaga obustronnego przełamania stereotypów i nawyków).
- “Rentowność zakładów blacharsko-lakierniczych” autorstwa eksperta PIM, pana Macieja Brzezińskiego (jak szacować rentowność i przestroga: ostrożnie z obniżaniem cen, bo kilkuprocentowa obniżka zwykle wymaga dla uzyskania tej samej rentowności zakładu wzrostu obrotów o kilkadziesiąt procent!).
- “Polityka Rzecznika Ubezpieczonych wobec problemów na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych” wygłoszona przez panią Krystynę Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych (ciekawa analiza statystyczna treści skarg wpływających do Rzecznika Ubezpieczonych).
“Złoty Zderzak” 2009
W ankietach wypełnianych przez reprezentatywną próbkę kilkuset autoryzowanych serwisów blacharsko-lakierniczych przez 3 lata najwyższą pozycję zajmował Allianz. W roku 2009 musiał on oddać po raz pierwszy palmę pierwszeństwa firmie PZU. Ze względu na bardzo wyrównaną stawkę ostatecznie w tym roku przyznano trzy nagrody – dla PZU S.A. (“Złoty Zderzak” ‘2009) oraz dla Allianz i Hestii.

Przy tak dużych zmianach w systemach likwidacji szkód jak odnotowywano ostatnio, przyszłoroczna edycja konkursu może być ciekawa, a wyniki zaskakujące.

Adrian R. Sklorz
AUTO-ELEMENTS (www.element.com.pl) analityk Fundacji MULTI-EXPERT (www.expert.org.pl)
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony