Już samo mycie auta pochłania wiele czasu i składa się z kilku etapów
Profesjonalna pielęgnacja auta wymaga przede wszystkim cierpliwości. W dobrym salonie auto detailingu nie może też zabraknąć najwyższej jakości produktów i zaawansowanych urządzeń. Piotr Kowalewski, kierownik ds. rozwoju rynku dywizji auto cargo z Würth Polska, opowiada o tym, jak krok po kroku umyć auto, przygotowując je do polerowania i nałożenia powłok lub wosków.
Przystępując do mycia auta, na początku należy dokładnie je obejrzeć, sprawdzić stan lakieru, zidentyfikować rodzaje zabrudzeń oraz zaplanować kolejne etapy mycia i przygotować potrzebne środki. Zimą należy wystrzegać się mycia samochodu na zewnątrz, gdy temperatura spada poniżej 5°C. Z kolei latem ważne jest, żeby lakier nie był rozgrzany, ponieważ chemia, którą użyjemy do mycia, może zaschnąć na samochodzie, zanim ją spłuczemy. Skutkiem może być uszkodzenie lakieru oraz elementów chromowanych. W najgorszym przypadku mogą powstać wżery. Bez względu na porę roku, auto najlepiej myć w odpowiednio do tego przystosowanej, zamkniętej hali.
Skuteczne mycie jest wieloetapowe
Przygotowanie karoserii do polerowania, woskowania wymaga bardzo dokładnego pozbycia się wszelkich zabrudzeń i wtrąceń, które mogłyby się dostać między lakier a pad polerski. Nie ma jednego uniwersalnego środka, który jest w stanie usunąć z powierzchni lakieru każdy typ zabrudzenia, dlatego potrzebne są różne, specjalistyczne produkty. Pamiętajmy, że właściwe przygotowanie lakieru podczas mycia może skrócić proces polerowania! Mycie zaczynamy od nałożenia preparatów chemicznych bezpośrednio na suchy lakier. W zależności od rodzaju zabrudzeń nakładamy preparaty wspomagające.
Usuwanie insektów
Szczególnie w okresie wiosna – jesień na całym przodzie samochodu oraz szybie pojawiają się trudne do usunięcia owady i insekty, uderzające w niego w czasie jazdy. Ślady te są szczególnie uporczywe, jeśli zaschną. W celu usunięcia takich plam warto użyć specjalistycznego środka do zmywania insektów. Preparat należy nanieść bezpośrednio na cały przód samochodu i zostawić, by substancje czynne w nim zawarte zaczęły działać.
Usuwanie żywic i asfaltu
W przypadku ubrudzenia auta żywicą konieczny będzie środek przeznaczony do zmywania tłustych plam. Najtrudniejsze do usunięcia są jednak ślady asfaltu i smoły, szczególnie z jasnych karoserii i elementów, takich jak progi, felgi czy drzwi. Do ich likwidacji również warto wybrać zmywacz plam na karoserii.
Sposób na błyszczące felgi
Najczęstszym zabrudzeniem na felgach i kołpakach samochodowych jest uporczywy pył ze zużywających się podczas eksploatacji samochodu klocków hamulcowych. Ze względu na stale urozmaicany kształt oraz wygląd felg i kołpaków warto użyć specjalistycznego zmywacza do ich czyszczenia. Zmywacz Premium dostępny w Würth Polska nie zawiera kwasów, dzięki czemu jest bezpieczny dla lakieru. Wskaźnik kolorystyczny (zmiana koloru na bordowy) wizualnie pokazuje optymalny czas, przez jaki produkt powinien być pozostawiony na feldze, by skutecznie oddziaływał na brud i nie uszkodził powierzchni. Do uzyskania lepszego efektu czyszczenia zabrudzeń na kołpakach i felgach używamy specjalnej szczotki do felg.
Pył z klocków samochodowych osadza się również na karoserii. Najwięcej jest go bezpośrednio za kołami, czyli na błotnikach i drzwiach. Do usuwania tego nalotu również używamy Zmywacza Premium do felg. Dzięki niemu usuniemy większość niewidocznych na pierwszy rzut oka opiłków na lakierze. Ta operacja ograniczy możliwość powstania drobnych rys z zanieczyszczeń, zebranych padem polerskim podczas polerowania.
Po nałożeniu opisanych produktów za pomocą pianownicy dozujemy aktywną pianę. Pamiętajmy o pilnowaniu zalecanych stężeń używanych preparatów. Pianę aplikujemy od dołu do góry karoserii. Po jej nałożeniu na cały samochód za pomocą pędzla wzruszamy wszystkie zakamarki, szczeliny przy szybach lusterkach i światłach. Nie wolno dopuścić do wyschnięcia piany na pojeździe. Gdy ta zaczyna przesychać, możemy jej dołożyć, by spokojnie dokończyć usuwanie piasku spod listew. Na koniec spłukujemy auto w 3 etapach. Zaczynamy od najbrudniejszej, dolnej części karoserii, mniej więcej do połowy drzwi. Następnie zmywamy pianę na wysokości górnej części drzwi. Na sam koniec spłukujemy szyby i dach. Takie zmywanie daje potrójny efekt.
Mycie ręczne
Kolejnym krokiem jest umycie auta ręcznie szamponem samochodowym. Istotna jest także temperatura wody, w której rozrabiamy szampon. Powinna być ciepła, ale nie wrząca. Myjemy najlepiej na dwa wiadra. W jednym mamy szampon (rozrobiony z wodą), a w drugim czystą wodę. Warto, by wiadro z wodą miało osadnik, dzięki któremu podczas płukania gąbki lub rękawicy unikniemy nabierania piachu i brudu, a co najważniejsze – nie porysujemy lakieru. Po opłukaniu rękawicy zanurzamy ją w wodzie z szamponem i myjemy samochód, zaczynając od najczystszej części, czyli dachu, stopniowo schodząc w dolne partie pojazdu.
Glinkowanie
Środki chemiczne nie zawsze są w stanie całkowicie usunąć różnego rodzaju osady z lakieru, dlatego niezwykle istotne są akcesoria, którymi czyścimy auto. Do pozbywania się zanieczyszczeń z lakieru i szyb, których nie usunęło mycie, stosowane są wygodne w użyciu produkty, takie jak ścierki, gąbki czy pady pokryte glinką polerską. Doskonale zastępują dotychczas stosowane ręczne glinki do lakieru i pozwalają szybko przygotować powierzchnię do polerowania. Najważniejszą kwestią podczas korzystania z produktów pokrytych glinką polerską jest używanie ich na mokro z niewielkim dodatkiem detergentu dla zapewnienia odpowiedniego poślizgu.
Po glinkowaniu powinniśmy jeszcze raz umyć samochód ręcznie. Na tak przygotowanym aucie możemy rozpocząć proces polerowania lub nakładania powłok ochronnych lub wosków.
Auto detailing to ciężka praca, wymagająca dokładności i cierpliwości. Samo mycie auta pochłania wiele czasu i składa się z kilku etapów. Dobre przygotowanie lakieru do polerowania skraca ten proces i o tym warto pamiętać. Odpowiednio skompletowany zestaw do mycia i pielęgnacji samochodów z pewnością sprawi, że praca będzie przyjemna i szybsza.
Komentarze (0)