– spotkanie zarządu Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji. W dniach 1-2 czerwca br. w Okunince nad jeziorem Białym odbyło się spotkanie Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji, Stowarzyszenia Inżynierów i Mechaników Polskich. Przyjazna atmosfera i dyskusje na tematy techniczne posłużyły do wymiany poglądów między doświadczonymi fachowcami branży motoryzacyjnej.
Atmosfera wymiany doświadczeń
Z codziennej praktyki wiemy, że atmosfera życzliwości i wzajemnej pomocy wcale nie jest tak powszechna. Nie jest łatwo spotkać się ze znajomym mechanikiem i uzyskać od niego wszystkie informacje (bez tak zwanych półprawd) na określony temat zawodowy. Każdy pozostawia sobie część informacji tylko dla siebie. Często takimi „anonimowymi kolegami” stają się ludzie w ogóle nam nieznani, np. uczestnicy forum internetowego. Dużo prościej byłoby, gdyby istniała możliwość szczerej rozmowy z osobą z tej samej branży na wspólne tematy. A właśnie tak dogodny klimat panuje na zebraniach PTIM, gdzie wszyscy sobie pomagają całkowicie bezinteresownie.
Słuchając przez dwa dni uczestników spotkania, można stwierdzić, że większość czasu poświęcono na omawianie tematów technicznych, opowiadaniu o własnych doświadczeniach czy trudnych przypadkach napraw w warsztacie. Z punktu widzenia nas, fachowców, codziennie zajmujących się samochodami, wiedza ta jest bezcenna. Ile trzeba byłoby poświęcić czasu na czytanie forów internetowych, ile samemu „dochodzić” do rozwikłania trudnych zagadnień, które podczas tego spotkania zostały zaprezentowane w miłym towarzystwie. I właśnie to było najbardziej zauważalne w Okunince, a dla fachowca – najcenniejsze.
Od światowych konferencji do zjazdu nad jeziorem
Inżynierowie samochodowi mają swoją międzynarodową organizację, a jest nią FISITA (International Federation of Automotive Engineering Societies – Międzynarodowa Federacja Stowarzyszeń Inżynierów Samochodowych). Pierwsza konferencja tej organizacji odbyła się w 1947 roku w Paryżu. Dziś odbywają się one co dwa lata i gromadzą wybitnych inżynierów i naukowców z branży samochodowej na świecie. Taka platforma wymiany doświadczeń ostatnio miała miejsce w 2012 roku w Pekinie. Członkiem FISITA jest również Polskie Towarzystwo Inżynierów Motoryzacji. Dodajmy, że także w Polsce odbywają się co roku konferencje naukowe KONES – największe spotkania branży samochodowej w Europie Środkowo-Wschodniej, gromadzące kilkuset inżynierów i naukowców. Nawet tu, nad jeziorem, nie zabrakło prezentacji naukowych. Profesor Antoni Jankowski wraz z dr. Zenonem Sławińskim opowiadali o alternatywnych źródłach zasilania samochodów. Temat ten coraz częściej jest poruszany wśród inżynierów, a podczas targów nierzadko prezentowane są pojazdy z nowymi źródłami zasilania. Z takimi autami spotykamy się także w warsztatach. Ciekawe były też dyskusje na temat całkowitego wyeliminowania pojazdów z konwencjonalnym silnikiem i zastąpienia ich samochodami zasilanymi ogniwami paliwowymi oraz wodorem.
Inżynier samochodowy a kultura
Humaniści zarzucają technikom, że o niczym innym nie potrafią rozmawiać, tylko o technice. Już w szkołach panuje przekonanie, że humanistki nie znajdą wspólnego języka z męską częścią społeczeństwa myślącą w sposób techniczny. Konferencje i spotkania organizowane przez Polskie Towarzystwo Inżynierów Motoryzacji SIMP dowodzą czegoś wręcz innego. Po pracy nadszedł czas na atrakcje. Muzeum Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego, mieszczące się w synagodze we Włodawie, było pierwszym obiektem zwiedzanym przez grupę. Następny obiekt to bogaty i ogromny monaster w Jabłonnie, a na końcu zwiedzono dwór Sapiehów.
Spotkanie w Okunince zorganizował prezes lubelskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji, Józef Krzeszowiec. Całość odbyła się pod patronatem Piotra Gębisia, prezesa PTIM.
Stanisław Mikołaj Słupski
Strona internetowa Polskiego Towarzystwa Inżynierów Motoryzacji: www.ptim.simp.pl
Komentarze (0)