Części i regeneracja

ponad rok temu  23.04.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA TWOJEGO SILNIKA

Filtry samochodowe, to chyba jedne z najmniej docenianych elementów zapewniających prawidłowe działanie silnika. Dla przeciętnego użytkownika sprawność jego działania jest praktycznie niezauważalna w porównaniu chociażby z układem hamulcowym. Dlatego często jego dobór lub wymiana jest bagatelizowana. To błąd, gdyż w długim okresie pracy silnika skutki złego filtra są nieodwracalne – ostrzega TECNECO FILTERS jeden z uznanych producentów filtrów dla motoryzacji.

Co zatem warto wiedzieć i na co zwracać uwagę?

Podstawowym zadaniem każdego filtra jest usuwanie zanieczyszczeń z układu smarowania, zasilania paliwem oraz powietrzem.

FILTRY OLEJU
Filtr oleju pracuje w zamkniętym układzie smarowania, w którym olej krążąc jednocześnie smaruje i chłodzi współpracujące ze sobą elementy. Ma za zadanie usuwanie zanieczyszczeń dostających się do układu oraz powstających w procesie spalania i zużycia ściernego współpracujących elementów. Najczęściej występującym typem jest puszkowy filtr oleju SPIN-ON. Z zewnątrz filtry tego typu niewiele się różnią. Dopiero parametry eksploatacyjne jak ciśnienie pracy, skuteczność oczyszczania chłonność zanieczyszczeń oraz parametry konstrukcji jak wymiary, typy zaworów wewnętrznych, element filtracyjny stanowią o ich różnorodności oraz wpływają na kondycję zespołu napędowego.
TECNECO FILTERS parametry pracy filtrów dobiera zgodnie z wymaganiami systemu smarowania zastosowanego przez producenta silnika.  Prawidłowe zastosowanie zaworu przeciw zwrotnego ( anti-drain back valve ) chroni silni przed cofaniem się brudnego oleju, zawór przelewowy ( by-pass valve ) otwiera się w momencie uruchamiania zimnego silnika po długim postoju lub w przypadku zapchania przestrzeni filtracyjnej przez zanieczyszczenia po zbyt długiej eksploatacji filtra. Zawór ten ma bardzo duże znaczenie dla żywotności jednostki napędowej, niewłaściwa kalibracja ciśnienia otwarcia może doprowadzić do gwałtownego otwierania, a w konsekwencji do wypłukania zanieczyszczeń z powrotem  do silnika. Zakres kalibracji powinien posiadać w zależności od zastosowania wartości 0,8; 1; 1,2; 2,5 bara.


Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny element w budowie filtra, jakim jest materiał filtracyjny i jego odpowiednie wypełnienie w przegrodzie filtracyjnej. Niektórzy producenci jego ułożenie zastrzegają patentem. Świadczy to o wysokiej roli, jaką pełni on w budowie filtra. TECNECO stosuje wyłącznie wysokiej jakości papiery, kompozyty i włókniny zapewniające maksymalną ochronę silnika. Głównym dostawcą jest koncern AHLSTROM największy w Europie producent materiałów filtracyjnych.

FILTRY PALIWA
W ostatnich latach postęp w projektowaniu systemów zasilania w paliwo jednostek napędowych przesunął filtr paliwa na wymagające stanowisko. Zintegrowane systemy wtryskowe benzyny, powszechnie stosowane systemy Common-Rail w silnikach Diesla wymagają dostarczenia niezwykle starannie oczyszczonego paliwa. Zawarta w nim woda, zanieczyszczenia powstałe w procesie dystrybucji paliwa, parafina wytrącająca się z oleju napędowego, mogą na trwałe uszkodzić systemy wtryskowe. TECNECO w zależności od przeznaczenia stosuje różne rodzaje filtrów paliwa: puszkowe przypominające filtr oleju typu SPIN-ON, ale pozbawione zaworów w środku, przewodowe, wkłady filtracyjne tzw.EKO oraz zintegrowane filtry w obudowie. W wielu z nich zastosowany jest separator wody w dolnej części filtra, który wykorzystując zjawisko sedymentacji  ( grawitacyjnego opadania cząstek wody ), gromadzi ją w osadniku. Należy pamiętać jedynie o częstej kontroli i odprowadzania jej z filtra. W filtrach pracujących w systemach Common-Rail  TECNECO stosuje innowacyjne rozwiązanie polegające na pokryciu materiału filtrującego specjalną powłoka odznaczającą się bardzo wysoką skutecznością wstępnej eliminacji zanieczyszczeń, zwłaszcza wytrącania wody. Oznaczono je aplikacją HWS ( High Water Separation ). Podobnie we wkładach filtrów paliwa zastosowano nowe rozwiązania. Wkłady EKO pozbawiono elementów metalowych dzięki zastosowaniu technologii formowania elementów składowych w promieniach podczerwieni. Umożliwia to ich całkowita późniejszą utylizacje.


Do dokładnego oczyszczania paliwa TECNECO stosuje dwuwarstwowy papier filtracyjny. Zewnętrzna warstwa z włókien syntetycznych wyłapuje największe zanieczyszczenia oraz separuje wodę, wewnętrzna warstwa wyłapuje najmniejsze frakcje rzędu 17 mikronów. Natomiast tam gdzie wymagane są specjalne warunki filtracji stosowane są pakiety z włókniny syntetycznej zgodne z wymaganiami OE, ponieważ TECNECO dostarcza filtry na włoski rynek serwisowy. Takie rozwiązania spotykane są tylko u nielicznych producentów.

FILTRY POWIETRZA i KABINY
Ostatnim elementem zapewniającym ochronę i prawidłowe działanie jednostki napędowej oraz samochodu są filtry powietrza i tzw. pyłkowe. Jednocześnie to chyba jedne z najbardziej niedocenianych elementów. W rzeczywistości  znaczenie filtrów powietrza i kabinowych stale wzrasta ze względu na konieczność dostarczania do układu zasilania maksymalnie oczyszczonego powietrz, wolnego od pyłu, kurzu i wszelkich zanieczyszczeń stałych.  Dlatego TECNECO w konstrukcji filtrów powietrza wykorzystuje papier i włókniny zdolne wychwycić cząstki wielkości 22 mikronów, wzmacniające mikro siatki, specjalne ściegi Hot-Metal do sklejania fałd, oraz uszczelki z rozprężonego poliuretanu zapewniającego szczelne ułożenie w obudowie. W filtrach montowanych w najnowszych silnikach dodatkowo stosuje warstwę a włókniny poliestrowej, tzw. prefiltr zatrzymujący duże cząstki poprawiając tym samym skuteczność filtracji. W katalogu TECNECO oznaczono je końcówką PMS.


W ostatnim czasie w laboratorium TECNECO przeprowadzono badania dostępnych na rynku polskim filtrów powietrza tzw. niskobudżetowych. Filtry te dostarczył dystrybutor firma KOLPAX. Wyniki były bardzo ciekawe. Badano dokładność wykonania zgodną z OE, dokładność wymiarów, ułożenie plis papieru, jakość uszczelki poliuretanowej i jej odporność na starzenie, ilość i skuteczność medium filtracyjnego. Badania wykazały, że w tanich filtrach najgorzej wypadły dwa ostatnie parametry. Ilość papieru filtracyjnego była od 12 do 14% mniejsza niż w analogicznych filtrach TECNECO. Oznacza, to, że brakowało odcinka długości około 1,5m. Natomiast skuteczność filtracji tanich filtrów była mniejsza w przedziale 15-18%. W praktyce taki filtr swoją zdolność do ochrony silnika traci już długo przed ponowną wymianą, co w dłuższym okresie czasu może doprowadzić do uszkodzenia silnika.


Dopełnieniem kompleksowej oferty są filtry kabinowe tzw. pyłkowe. Pracują w układach wentylacji kabiny lub klimatyzacji. Ich zadanie to oczyszczanie powietrza z wszelkich pyłów, kurzu, pyłków roślin, gazów z emisji spalin samochodowych. Zastosowanie dwuwarstwowej włókniny pozwala na zatrzymanie cząstek w przedziale 1 do 4 mikronów. Równolegle TECNECO dostarcza filtry pyłkowe z aktywnym węglem, które dzięki wysokiej absorbcji gazów, takich jak związki siarki i węglowodory, skutecznie oczyszczają powietrze przez cały okres użytkowania.

TECNECO swoją ofertą w pełni pokrywa zapotrzebowanie rynku na filtry oleju, paliwa, powietrza i kabinowe. Nowe referencje pojawiają się tuż po premierze nowego modelu samochodu. Zintegrowana produkcja i kontrola jakości w ramach jednego zakładu pozwalają dostarczyć na rynek filtry wysokiej powtarzalnej jakości z pełna gwarancją producenta.

W obecnej dobie silnej konkurencji na rynku świadomość używania wyrobów wysokiej jakości ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla silnika naszego samochodu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony