Fot. 1. Wyraźne ślady ślizgającego się paska
Opisujemy typowe przykłady uszkodzeń układu napędu urządzeń dodatkowych.
Napinacz stosowany w autach marek:
- Nissan: Primastar (I i I FL), Interstar (I i II), Kubistar;
- Renault: Avantime, Espace (II FL, IV i IV phase 2), Laguna (II i II phase 2), Master (II, II FL i II phase 2 FL), Trafic (II i II FL),Vel Satis (I i I FL);
- Opel: Movano.
Silnik: 2.2 dCi 2.5 dCi, 2.2 DTI, 2.5 CDTI, 2.5 DTI
Numer OE: 11955-00QAA,11955-00QAD,11955-00QAE, 820076152, 4413416, 4431739
PRAWDOPODOBNE PRZYCZYNY
1. Uszkodzenie wolnego koła alternatora
Niesprawne sprzęgiełko alternatora pracuje przy innych niż przewidziane przez producenta wartościach acyklicznego obciążenia, a to wprowadza pasek wielorowkowy w drgania.
Napinacz GA355.16 nie jest zaprojektowany tak, aby tłumić gwałtowne wstrząsy paska. Powoduje to jego niewłaściwe napięcie i ślizganie się po rolkach (fot. 1). Ślizgający się pasek prowadzi do przegrzania rolki napinacza, powodując do jego awarię.
Innym objawem uszkodzenia sprzęgiełka alternatora są ślady uderzeń i zniekształcenia na ograniczniku rolki napinacza. Usterka ta wiąże się z niewłaściwym zakresem pracy ramienia napinacza (fot. 2).
Poprzez zastosowanie sprzęgiełka alternatora zabezpieczamy przed uszkodzeniami nie tylko alternator, ale również pozostałe podzespoły w układzie napędu osprzętu silnika. Uszkodzenie sprzęgiełka powoduje głośną i nierównomierną pracę całego układu paska wieloklinowego.
2. Uszkodzenie elastycznego koła pasowego wału korbowego
Opisywany model wyposażony jest w elastyczne koło pasowe, warto zatem upewnić się, czy aby na pewno jego stan nie budzi wątpliwości. W katalogu NTN-SNR można znaleźć takie koło o numerze katalogowym DPF355.11.
3. Problem z ułożeniem paska wieloklinowego
Poprzez silne acykliczne drgania paska wieloklinowego może on zostać wysunięty poza rowki poszczególnych kół pasowych, zaś w ekstremalnych wypadkach zrzucony z nich.
Fot. 2. Odkształcenia ogranicznika rolki napinacza
PORADY
Sprawdź stan sprzęgiełka alternatora.
1. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym: sprawdzić, jak pracuje pasek wieloklinowy. Jeżeli widoczne są nietypowe drgania napinacza, należy wymienić sprzęgiełko.
2. Gdy silnik nie pracuje, pasek zdemontowany: za pomocą niemetalowego przyrządu unieruchomić wirnik alternatora, następnie obrócić sprzęgiełko; tylko jeden kierunek obrotu powinien być możliwy – jeżeli jest inaczej, sprzęgiełko jest uszkodzone. Warto spisać numer katalogowy ze zdemontowanego sprzęgiełka, aby ułatwić sobie pracę podczas doboru właściwej części. Tylko do opisywanego modelu SNR proponuje 8 różnych numerów katalogowych, w zależności od typu alternatora i wyposażenia, np. w klimatyzację. Numery katalogowe sprzęgiełka w tym przypadku zawierają się pomiędzy GA755.01 a GA755.08. Do demontażu należy użyć specjalistycznych narzędzi. Proponujemy skorzystanie z narzędzia firmy Hazet o numerze 4641-2/5.
3. Sprawdź stan elastycznego koła pasowego wału korbowego. Gdy silnik jest chłodny i wyłączony, należy zrobić znak na kole sięgający od jego zewnętrznej krawędzi aż do piasty. Następnie trzeba uruchomić silnik i włączyć wszystkie funkcje korzystające z napędu paska klinowego (wspomaganie kierownicy, obracając kierownicę, alternator, włączając urządzenia elektryczne, kompresor, włączając AC). Wyłączyć silnik i sprawdzić znak na kole pasowym. Znak powinien wrócić do pierwotnej pozycji. W przeciwnym wypadku należy wymienić koło, ponieważ wkładka elastyczna nie spełnia swojej funkcji.
Uwaga: awarie napinacza GA355.16 spowodowane są najczęściej nieprawidłowym działaniem sprzęgiełka alternatora lub/i elastycznego koła pasowego, które nie zostało wymienione na nowe wraz z paskiem. Producent przewiduje wymianę sprzęgiełka co 120 000 km.
Pamiętaj, że awaria układu osprzętu silnika powoduje unieruchomienie pojazdu, zatem ważne jest prewencyjne sprawdzenie stanu wszystkich podzespołów w układzie podczas każdej obecności samochodu w warsztacie.
www.ntn-snr.com
Komentarze (0)