Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Napinacze pasków

– kompaktowe elementy w doskonałej jakości

Układy pasowe są niezbędne do pracy silnika i urządzeń dodatkowych. Ich precyzyjne działanie przy zmiennym obciążeniu i temperaturze zapewnia niezakłóconą pracę silnika. Jednakże siła napięcia oraz wahania temperatury wpływają na zmianę objętości paska. To z kolei prowadzi do zmian czasów rozrządu, co ma ujemny wpływ, szczególnie na silniki wysokoprężne: w skrajnym wypadku zawory będą kolidować z tłokami. Z tej przyczyny stosuje się napinacze paska rozrządu, automatycznie kompensujące jego napięcie. Rozróżnia się dwa typy napinaczy: mechaniczny i hydrauliczny. Mechaniczne napinacze paska są w wersji z długim lub krótkim ramieniem. Oba typy generują nacisk na pasek za pomocą momentu obrotowego cylindrycznej sprężyny śrubowej działającej na ramię dźwigni i rolki napinającej. Układ tłumienia drgań składa się z tarczy ciernej, okładziny lub stożka ciernego i używa sił osiowych sprężyny, aby wytworzyć nacisk. Z każdym ruchem dźwigni elementy ocierające się o siebie wytwarzają pożądane tłumienie. Poprzez wybór odpowiedniej sprężyny nacisk i wydajność tłumienia są optymalnie dopasowane do parametrów każdego silnika. Wybór typu mechanicznego napinacza paska zależy m. in. od wielkości miejsca zabudowy. W układach napinających o najwyższych wymaganiach stosuje się hydrauliczne napinacze paska w dwóch wersjach, zależnie od rodzaju uszczelnienia: z mieszkiem lub tłoczyskiem uszczelniającym. Składają się one również z ramienia dźwigni i rolki napinającej. Cylindryczna sprężyna śrubowa jest jednak zastąpiona przez element hydrauliczny z tłumieniem szczelinowym. Sprężyna wraz z ramieniem dźwigni wytwarza nacisk na pasek. Tłumienie jest osiągane hydraulicznie: tłok popychany do komory ciśnieniowej elementu hydraulicznego wypycha olej przez szczelinę przeciekową. Siła tłumienia może być dopasowana do każdego silnika poprzez dobranie średnicy szczeliny przeciekowej: im węższa szczelina, tym wyższa siła tłumienia. Wysunięcie tłoka otwiera zawór jednokierunkowy na dnie komory ciśnieniowej, przez którą może z powrotem popłynąć olej.



Napinacz mechaniczny.



Napinacz hydrauliczny.


Precyzyjna produkcja
Ze względu na dużą prędkość paska, rolki napinające mogą obracać się aż do 20000 obr./min. Ogromna jest również ilość napinań i tłumień, które wykonywane są w odstępach milisekund. Dlatego właśnie komponenty te muszą spełniać wysokie wymagania jakościowe, możliwe do osiągnięcia jedynie podczas zachowania najwyższej precyzji przy ich produkcji. Wszystkie części zamienne marki INA z grupy Schaeffler odpowiadają tym wysokim wymaganiom.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony