We współczesnych konstrukcjach silników Diesla naprężenie paska rozrządu regulowane jest za pomocą napinaczy dynamicznych.
Zasada ich działania zawiera w sobie zarówno kompensację luzu paska, jak i płynną redukcję drgań. Ze względu na zastosowanie wewnętrznej sprężyny oraz mechanizmu wstępnego napięcia opartego na mimośrodowej konstrukcji mocowania napinacza możliwa jest jego regulacja zarówno w prawo, jak i w lewo. Na zdecydowanej większości napinaczy kierunek regulacji jest oznaczony strzałką. Jeżeli jej nie ma, należy go sprawdzić w instrukcji producenta. Jest to bardzo ważne, ponieważ, regulując napinacz w kierunku odwrotnym niż przewiduje to instrukcja, jego znaki odniesienia co prawda pokryją się, ale naprężenie paska będzie nieprawidłowe (rolka znajdzie się w nieodpowiednim położeniu). Złe położenie rolki napinacza skutkuje zmianą ułożenia paska, a co za tym idzie – wpływa na kąty opasania współpracujących z nim kół zębatych oraz rolek.
Jako przykład różnorodności stosowanych kierunków regulacji przedstawimy dziś napinacz wykorzystywany w silnikach TDI grupy VW oraz jego odpowiednik w silnikach HDI konstrukcji PSA.
Silniki TDI grupy VW
Naprężanie paska przez regulację rolki (ref. SNR GT357.13) w niewłaściwym kierunku (w lewo, tj. przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) powoduje, że wskaźnik regulacyjny napinacza pokrywa się dokładnie z punktem odniesienia, lecz mimo to pasek nie będzie naprężony prawidłowo, ponieważ mimośród mocujący nie jest ustawiony we właściwym położeniu.
Aby prawidłowo naprężyć pasek, należy obracać talerz montażowy napinacza w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), używając klucza dwuhakowego i przytrzymując nakrętkę kluczem płaskim. Następnie trzeba upewnić się, że ramię pozycjonujące napinacza jest poprawnie umieszczone w obudowie silnika.
Napinacz przesuwa się w kierunku paska. Należy ustawiać go do momentu, aż wskaźnik regulacyjny pokryje się z punktem odniesienia. Kiedy właściwe położenie zostanie osiągnięte, należy dokręcić nakrętkę zabezpieczającą napinacz siłą 20 Nm.
Silniki HDI grupy PSA
Podobnie jak silniki TDI jednostki HDI wyposażone są w napinacz dynamiczny (ref. SNR GT359.24). W tym przypadku należy obracać mimośrodem mocującym (przy pomocy klucza imbusowego) w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) – patrz, widniejąca strzałka na obudowie napinacza, aż wskazówka pokryje się z otworem (1). W wypadku obracania nim w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) punkty odniesienia napinacza pokryją się, ale naprężenie paska nie będzie prawidłowe. Jest to sytuacja identyczna jak w przypadku napinacza w silnikach TDI, jednak kierunek regulacji jest odwrotny. Po odpowiednim ustawieniu należy dokręcić śrubę rolki napinającej (2) siłą 25 Nm.
Reasumując, zawsze należy zwracać uwagę na kierunek regulacji napinacza, ponieważ ma to fundamentalne znaczenie w kwestii poprawnego działania całego układu.
Komentarze (0)