- klejenie z wykorzystaniem technologii marki Teroson
Klejenie to najstarsza metoda łączenia różnych materiałów i równocześnie najnowocześniejsza, dzięki nieustannemu rozwojowi i wprowadzeniu nowych technologii.
Technologia klejenia jest z powodzeniem stosowana do naprawy wykonanych z tworzyw sztucznych elementów nadwozi samochodów oraz owiewek motocykli. Motocykle, w zależności od typu oraz sposobu użytkowania, są dosyć często narażone na uszkodzenia, w tym również owiewek. Wiele z tych elementów można łatwo i szybko naprawić, przywracając im właściwy kształt i wytrzymałość. Niejednokrotnie czas oczekiwania na nowe części i ich koszt są niewspółmiernie wyższe niż ich profesjonalna naprawa.
Pierwsze plastikowe części do samochodów i motocykli były wykonywane z tzw. duroplastów. Do klejenia tych tworzyw stosowano zazwyczaj żywice poliestrowe z wypełniaczem w postaci mat z włókna szklanego. Metoda ta jest znana jako laminowanie. Ze względu na dużą twardość kleju, miejsca łączenia nie są odporne na uderzenia - spoiwo pęka i odrywa się od podłoża. Zastosowanie w samochodach i motocyklach elementów z termoplastycznych tworzyw sztucznych ograniczyło stosowanie laminowania do łodzi, przyczep kampingowych itp. Tworzywa takie jak PP, PE, PUR itd. miały opinię niesklejalnych, ponieważ nie można było ich naprawić laminowaniem lub innymi popularnymi klejami.
Jedynym sposobem łączenia tworzyw termoplastycznych było spawanie. Technologia ta sprawdza się tylko wtedy, gdy uda się właściwie dobrać materiał dodatkowy do wykonania spoiny, tak aby temperatury, przy których tworzywo naprawiane i spoiwo osiągają stan tzw. ciastowatości, były takie same lub różniły się jak najmniej. Wyższa temperatura powoduje zwęglenie tworzywa, co objawia się kruchością spoiny. Niska temperatura uniemożliwia właściwe połączenie tworzywa i spoiwa, czego skutkiem jest niska wytrzymałość spoiny. Określenie właściwej temperatury spawania jest bardzo trudne, gdyż z reguły tworzywa zawierają dodatki modyfikujące ich własności, tak aby spełniały wymagania konstruktorów i producentów. Oznaczenia literowe na elementach z tworzyw sztucznych są wystarczające tylko do selekcji materiałów przeznaczonych do recyklingu.
Kolejny rodzaj tworzyw sztucznych to elastomery. Tych nie daje się naprawić ani laminowaniem, ani spawaniem.
Obecnie najprostszym i pewnym sposobem naprawy elementów z tworzyw sztucznych jest system firmy Teroson. System ten wykorzystuje dwuskładnikowy klej poliuretanowy oraz specjalny podkład zwiększający przyczepność kleju do tworzyw sztucznych, szczególnie do PP, PE i PA. W założeniu system jest przeznaczony do napraw i klejenia elementów karoserii samochodowych i owiewek motocykli wykonanych z tworzyw sztucznych. Dużą zaletą systemu jest to, że nie wymaga on identyfikacji rodzaju tworzywa sztucznego.
Zestaw naprawczy składa się z:
- kleju dwuskładnikowego TEROKAL 9225 50 ml,
- podkładu zwiększającego przyczepność TEROKAL 150 w aerozolu,
- zmywacza/odtłuszczacza FL,
- ręcznego wyciskacza - pistoletu TEROMIX PISTOLE,
- dysz mieszających, maty wzmacniającej, blaszek i plastikowej szpachelki.
Dodatkowo w ofercie znajdują się:
- klej dwuskładnikowy TEROKAL 9225 SF (Super Fast - superszybki),
- klej dwuskładnikowy TEROKAL 9225 250 ml w specjalnym opakowaniu, do którego jako wyciskacz można użyć zwykłego pistoletu do kartuszy 310 ml,
- szpachlówka do tworzyw sztucznych TEROSON PLASTIC FILLER.
Technologię użycia systemu firmy Teroson najlepiej można pokazać na przykładzie naprawy zderzaka samochodowego. Jest to element, który ulega uszkodzeniu nawet podczas drobnej kolizji, a uszkodzenia mają różną formę i wielkość.
Etapy naprawy:
1. Przed rozpoczęciem naprawy element należy dokładnie umyć wodą pod wysokim ciśnieniem z dodatkiem środka myjącego, a następnie dokładnie wysuszyć.
2. Naprawiane miejsce należy przemyć obustronnie zmywaczem FL.
3.Zeszlifować ukośnie krawędzie miejsca naprawy na szerokość 1-2 cm.
4. Okolice miejsca naprawy obustronnie przeszlifować na szerokość 5-6 cm od krawędzi miejsca naprawy.
5. Ponownie naprawiane miejsce przemyć obustronnie zmywaczem FL.
6. Po odparowaniu zmywacza (10 minut), natrysnąć cienką warstwę podkładu Terokal 150 na obie strony obszaru naprawy.
7. Nanieść klej Terokal 9225 lub Terokal 9225 SF na powierzchnię wewnętrzną.
8. Przy pęknięciach na brzegach nałożyć od wewnątrz blaszki wzmacniające. Nałożyć matę wzmacniającą.
9. Pokryć matę klejem i wyrównać jego powierzchnię przy pomocy szpachelki lub pędzla.
10. Utwardzać klej Terokal 9225 przez 15 minut w temperaturze 60-70°C (np. pod promiennikiem podczerwieni).
11. Wystudzić element do temperatury pokojowej.
12. Na powierzchnię zewnętrzną nałożyć klej Terokal 9225 lub Terokal 9225 SF z nadmiarem na szlifowanie i wyrównać szpachelką.
13. Ponownie utwardzać klej Terokal 9225 przez 15 minut w temperaturze 60-70 °C (np. pod promiennikiem podczerwieni).
14. Wystudzić element do temperatury pokojowej.
15. Zewnętrzną powierzchnię miejsca naprawy przeszlifować, aby uzyskać pożądany kształt.
16. Na powierzchnię zewnętrzną nanieść cienką warstwę podkładu Terokal 150.
17. Do wyrównania powierzchni należy zastosować szpachlówkę Teroson Plastic Filler i przeszlifować.
18. Zarówno powierzchnie gładkie, jak i teksturowane można odbudowywać przy użyciu produktów Terotex Super 3000 czarny/jasny lub Variodur Aqua/Classic.
19. Powierzchnie lakierowane należy odnawiać zgodnie z zaleceniami producenta lakierów.
System naprawy tworzyw sztucznych firmy Teroson jest technologią niezwykle skuteczną, a jednocześnie bardzo prostą i uniwersalną. Nie wymaga wysokich kwalifikacji ani skomplikowanych i drogich narzędzi. Przedstawiony system naprawy tworzyw sztucznych został sprawdzony i uzyskał certyfikat niemieckiego Biura Certyfikacji DEKRA. Ma także aprobaty m.in. Mercedesa-Benza, BMW, VW/Audi, Grupy PSA, Forda i Toyoty.
Rekomendacje i zalecenia stosowania technologii TEROSON wprowadzone przez czołowych producentów samochodów i niektóre firmy ubezpieczeniowe wynikają nie tylko z wysokiej jakości naprawy oraz znacznych oszczędności czasu i pieniędzy, ale są także spowodowane coraz bardziej istotnymi względami ochrony środowiska.
mgr inż. Radosław Salamonik
Konsultant techniczny w firmie Henkel Polska Sp. z o.o.
Dział Henkel Adhesives
Technologies Industry
infolinia 0 801 111 222
www.loctite.pl
Klejenie to najstarsza metoda łączenia różnych materiałów i równocześnie najnowocześniejsza, dzięki nieustannemu rozwojowi i wprowadzeniu nowych technologii.
Technologia klejenia jest z powodzeniem stosowana do naprawy wykonanych z tworzyw sztucznych elementów nadwozi samochodów oraz owiewek motocykli. Motocykle, w zależności od typu oraz sposobu użytkowania, są dosyć często narażone na uszkodzenia, w tym również owiewek. Wiele z tych elementów można łatwo i szybko naprawić, przywracając im właściwy kształt i wytrzymałość. Niejednokrotnie czas oczekiwania na nowe części i ich koszt są niewspółmiernie wyższe niż ich profesjonalna naprawa.
Pierwsze plastikowe części do samochodów i motocykli były wykonywane z tzw. duroplastów. Do klejenia tych tworzyw stosowano zazwyczaj żywice poliestrowe z wypełniaczem w postaci mat z włókna szklanego. Metoda ta jest znana jako laminowanie. Ze względu na dużą twardość kleju, miejsca łączenia nie są odporne na uderzenia - spoiwo pęka i odrywa się od podłoża. Zastosowanie w samochodach i motocyklach elementów z termoplastycznych tworzyw sztucznych ograniczyło stosowanie laminowania do łodzi, przyczep kampingowych itp. Tworzywa takie jak PP, PE, PUR itd. miały opinię niesklejalnych, ponieważ nie można było ich naprawić laminowaniem lub innymi popularnymi klejami.
Jedynym sposobem łączenia tworzyw termoplastycznych było spawanie. Technologia ta sprawdza się tylko wtedy, gdy uda się właściwie dobrać materiał dodatkowy do wykonania spoiny, tak aby temperatury, przy których tworzywo naprawiane i spoiwo osiągają stan tzw. ciastowatości, były takie same lub różniły się jak najmniej. Wyższa temperatura powoduje zwęglenie tworzywa, co objawia się kruchością spoiny. Niska temperatura uniemożliwia właściwe połączenie tworzywa i spoiwa, czego skutkiem jest niska wytrzymałość spoiny. Określenie właściwej temperatury spawania jest bardzo trudne, gdyż z reguły tworzywa zawierają dodatki modyfikujące ich własności, tak aby spełniały wymagania konstruktorów i producentów. Oznaczenia literowe na elementach z tworzyw sztucznych są wystarczające tylko do selekcji materiałów przeznaczonych do recyklingu.
Kolejny rodzaj tworzyw sztucznych to elastomery. Tych nie daje się naprawić ani laminowaniem, ani spawaniem.
Obecnie najprostszym i pewnym sposobem naprawy elementów z tworzyw sztucznych jest system firmy Teroson. System ten wykorzystuje dwuskładnikowy klej poliuretanowy oraz specjalny podkład zwiększający przyczepność kleju do tworzyw sztucznych, szczególnie do PP, PE i PA. W założeniu system jest przeznaczony do napraw i klejenia elementów karoserii samochodowych i owiewek motocykli wykonanych z tworzyw sztucznych. Dużą zaletą systemu jest to, że nie wymaga on identyfikacji rodzaju tworzywa sztucznego.
Zestaw naprawczy składa się z:
- kleju dwuskładnikowego TEROKAL 9225 50 ml,
- podkładu zwiększającego przyczepność TEROKAL 150 w aerozolu,
- zmywacza/odtłuszczacza FL,
- ręcznego wyciskacza - pistoletu TEROMIX PISTOLE,
- dysz mieszających, maty wzmacniającej, blaszek i plastikowej szpachelki.
Dodatkowo w ofercie znajdują się:
- klej dwuskładnikowy TEROKAL 9225 SF (Super Fast - superszybki),
- klej dwuskładnikowy TEROKAL 9225 250 ml w specjalnym opakowaniu, do którego jako wyciskacz można użyć zwykłego pistoletu do kartuszy 310 ml,
- szpachlówka do tworzyw sztucznych TEROSON PLASTIC FILLER.
Technologię użycia systemu firmy Teroson najlepiej można pokazać na przykładzie naprawy zderzaka samochodowego. Jest to element, który ulega uszkodzeniu nawet podczas drobnej kolizji, a uszkodzenia mają różną formę i wielkość.
Etapy naprawy:
1. Przed rozpoczęciem naprawy element należy dokładnie umyć wodą pod wysokim ciśnieniem z dodatkiem środka myjącego, a następnie dokładnie wysuszyć.
2. Naprawiane miejsce należy przemyć obustronnie zmywaczem FL.
3.Zeszlifować ukośnie krawędzie miejsca naprawy na szerokość 1-2 cm.
4. Okolice miejsca naprawy obustronnie przeszlifować na szerokość 5-6 cm od krawędzi miejsca naprawy.
5. Ponownie naprawiane miejsce przemyć obustronnie zmywaczem FL.
6. Po odparowaniu zmywacza (10 minut), natrysnąć cienką warstwę podkładu Terokal 150 na obie strony obszaru naprawy.
7. Nanieść klej Terokal 9225 lub Terokal 9225 SF na powierzchnię wewnętrzną.
8. Przy pęknięciach na brzegach nałożyć od wewnątrz blaszki wzmacniające. Nałożyć matę wzmacniającą.
9. Pokryć matę klejem i wyrównać jego powierzchnię przy pomocy szpachelki lub pędzla.
10. Utwardzać klej Terokal 9225 przez 15 minut w temperaturze 60-70°C (np. pod promiennikiem podczerwieni).
11. Wystudzić element do temperatury pokojowej.
12. Na powierzchnię zewnętrzną nałożyć klej Terokal 9225 lub Terokal 9225 SF z nadmiarem na szlifowanie i wyrównać szpachelką.
13. Ponownie utwardzać klej Terokal 9225 przez 15 minut w temperaturze 60-70 °C (np. pod promiennikiem podczerwieni).
14. Wystudzić element do temperatury pokojowej.
15. Zewnętrzną powierzchnię miejsca naprawy przeszlifować, aby uzyskać pożądany kształt.
16. Na powierzchnię zewnętrzną nanieść cienką warstwę podkładu Terokal 150.
17. Do wyrównania powierzchni należy zastosować szpachlówkę Teroson Plastic Filler i przeszlifować.
18. Zarówno powierzchnie gładkie, jak i teksturowane można odbudowywać przy użyciu produktów Terotex Super 3000 czarny/jasny lub Variodur Aqua/Classic.
19. Powierzchnie lakierowane należy odnawiać zgodnie z zaleceniami producenta lakierów.
System naprawy tworzyw sztucznych firmy Teroson jest technologią niezwykle skuteczną, a jednocześnie bardzo prostą i uniwersalną. Nie wymaga wysokich kwalifikacji ani skomplikowanych i drogich narzędzi. Przedstawiony system naprawy tworzyw sztucznych został sprawdzony i uzyskał certyfikat niemieckiego Biura Certyfikacji DEKRA. Ma także aprobaty m.in. Mercedesa-Benza, BMW, VW/Audi, Grupy PSA, Forda i Toyoty.
Rekomendacje i zalecenia stosowania technologii TEROSON wprowadzone przez czołowych producentów samochodów i niektóre firmy ubezpieczeniowe wynikają nie tylko z wysokiej jakości naprawy oraz znacznych oszczędności czasu i pieniędzy, ale są także spowodowane coraz bardziej istotnymi względami ochrony środowiska.
mgr inż. Radosław Salamonik
Konsultant techniczny w firmie Henkel Polska Sp. z o.o.
Dział Henkel Adhesives
Technologies Industry
infolinia 0 801 111 222
www.loctite.pl
Komentarze (0)