Wtryskiwacze w systemie Common Rail są najmniej trwałym elementem. Średnia żywotność wynosi około 150-200 tys. km. Ponadto zakup nowych często wiąże się z dużym wydatkiem, co w przypadku kilkuletniego samochodu często okazuje się nieopłacalne.
Wiele warsztatów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferuje regenerację wtryskiwaczy, której koszt kształtuje się na poziomie od 150 do 700 zł za sztukę. Jednak często okazuje się, że regeneracja nie przyniosła zamierzonego efektu. Powodem takiego stanu rzeczy jest nieprawidłowo wykonana regeneracja, ponieważ niektóre warsztaty wręcz ograniczały się tylko do umycia wtryskiwaczy w myjce ultradźwiękowej. Poprawnie wykonana regeneracja powinna przywrócić oryginalne parametry pracy wtryskiwacza.
Podczas właściwej regeneracji musimy zwrócić uwagę na stopień zużycia wielu elementów, takich jak:
- wyrobione gniazdo kulki zaworu,
- niewłaściwy skok kulki – głośna praca wtryskiwacza, szybsze zużycie wtryskiwacza,
- trzpień zaworu sterującego,
- końcówka wtryskiwacza.
Obecnie w technologii naprawy wtryskiwaczy układu Common Rail można wyróżnić 3 fazy:
1. faza polega na wymianie końcówki rozpylacza,
2. faza polega na wymianie pierścienia uszczelniającego,
3. faza – możliwość wymiany wszystkich elementów, regulacji i pomiaru.
Do poprawnej i profesjonalnej naprawy niezbędny jest niezwykle precyzyjny sprzęt.
Firma Magneti Marelli opracowała technologię naprawy wtryskiwaczy trzeciej fazy, która jest niezbędnym elementem wyposażenia pracowni regeneracji wtryskiwaczy. Dzięki zastosowaniu tego systemu mamy możliwość doboru wszystkich wymiarów nastawczych, takich jak:
- skok kulki,
- szczelina powietrzna,
- objętość komory sterującej,
- napięcie sprężyn.
System ten ma opracowaną bazę danych pomiarów dla wtryskiwaczy elektromagnetycznych firmy Bosch, zarówno dla pojazdów osobowych (tzw. 110-tki) i ciężarowych (tzw. 120-tki). W najbliższej przyszłości ma być również opracowana technologia dla wtryskiwaczy firmy DENSO.
System ten pozwala na przeprowadzenie napraw i regulacji również dla wtryskiwaczy Bosch generacji CRI 2.1, gdzie zastosowane jest zupełnie inne rozwiązanie konstrukcyjne. Do regeneracji dodatkowo wykorzystuje się prasę pneumatyczną do wyjęcia i ponownego wprasowania tulejki z cewki wtryskiwacza.
Jest to sprzęt bazujący na komputerze z ekranem dotykowym umożliwiający kontrolę mikrometryczną wielkości kalibracji z dokładnością do 0,001 mm. Wszystkie pomiary dokonywane przy użyciu czujników podczas procedury naprawczej są w sposób automatyczny przesyłane do komputera, który analizując dokonane pomiary, dokonuje korekty grubości elementów nastawczych (podkładek).
Przeprowadzenie tylko takiej procedury daje nam możliwość stwierdzenia, że wtryskiwacz będzie pracował prawidłowo.
Zestaw składa się z:
- komputera Asus z ekranem dotykowym i specjalistycznym oprogramowaniem,
- kompletnego testera z przewodami,
- podstawy czujnika z granitu,
- imadła dla wtryskiwaczy,
- prasy pneumatycznej (dla wtryskiwaczy CRI2.1),
- klucza dynamometrycznego, cyfrowego z wbudowanym elektronicznym kątomierzem,
- imadła do pomiaru wtryskiwaczy,
- 4 czujników MITUTOYO,
- przystawki do pomiaru izolacji wtryskiwacza.
Komentarze (0)