Wtryskiwacze to najmniej trwały element systemu Common Rail – ich średnia żywotność to ok. 150-200 tys. km. Zakup nowych wtryskiwaczy wiąże się często z dużym wydatkiem, czyniąc go nieopłacalnym. Alternatywą jest regeneracja, której koszt kształtuje się na poziomie od 150 do 700 zł za sztukę – to oferta, którą wprowadza coraz większa liczba warsztatów.
Często okazuje się jednak, że regeneracja nie przyniosła zamierzonego efektu, co nie dziwi, skoro niektóre warsztaty ograniczają się do umycia wtryskiwaczy w myjce ultradźwiękowej. Jednak poprawnie wykonana regeneracja powinna przywrócić oryginalne parametry pracy wtryskiwacza.
Podczas właściwej naprawy należy zwrócić uwagę na stopień zużycia wielu elementów, takich jak:
- wyrobione gniazdo kulki zaworu,
- niewłaściwy skok kulki – głośna praca wtryskiwacza, szybsze zużycie wtryskiwacza,
- trzpień zaworu sterującego,
- końcówka wtryskiwacza.
Obecnie w technologii naprawy wtryskiwaczy układu Common Rail można wyróżnić 3 fazy:
- pierwsza faza polega na wymianie końcówki rozpylacza,
- druga faza polega na wymianie pierścienia uszczelniającego,
- trzecia faza to możliwość wymiany wszystkich elementów, regulacji i pomiaru.
Do poprawnej i profesjonalnej naprawy niezbędny jest niezwykle precyzyjny sprzęt. Firma Magneti Marelli opracowała technologię naprawy wtryskiwaczy trzeciej fazy. Dzięki zastosowaniu tego systemu mamy możliwość doboru wszystkich wymiarów nastawczych, takich jak: skok kulki, szczelina powietrzna, objętość komory sterującej i napięcie sprężyn. Urządzenia bazują na komputerze z ekranem dotykowym, co umożliwia kontrolę mikrometryczną wielkości kalibracji z dokładnością do 0,001 mm. Wszystkie pomiary, dokonywane przy użyciu czujników podczas procedury naprawczej, są w sposób automatyczny przesyłane do komputera, który, analizując przeprowadzone pomiary, dokonuje korekty grubości elementów nastawczych (podkładek). W ten sposób możemy stwierdzić, czy wtryskiwacz będzie pracował prawidłowo.
W systemie wdrożono bazę danych pomiarów dla wtryskiwaczy elektromagnetycznych firmy Bosch, zarówno dla pojazdów osobowych (tzw. sto dziesiątki), jak i ciężarowych (sto dwudziestki). Możliwe jest również przeprowadzenie napraw i regulacji wtryskiwaczy Bosch generacji CRI 2.1, gdzie zastosowane jest zupełnie inne rozwiązanie konstrukcyjne. Do regeneracji dodatkowo wykorzystuje się prasę pneumatyczną do wyjęcia i ponownego wprasowania tulejki z cewki wtryskiwacza.
Obecnie Magneti Marelli wprowadza do oferty systemy pomiaru wtryskiwaczy Siemens/VDO oraz Denso. W przypadku wtryskiwaczy VDO (piezoelektryczne) możliwy jest pomiar wszystkich elementów regulacyjnych, które wpływają na pracę wtryskiwacza – zarówno w jego części górnej, jak i dolnej. Dostępne są też zestawy elementów regulacyjnych i kompletne końcówki wtryskiwaczy. Zestaw umożliwia również statyczny pomiar na zwarcie, który jest jedną z bolączek wtryskiwaczy VDO.
Dla wtryskiwaczy Denso istnieje możliwość pomiaru cewki i podkładki cewki elektromagnesu wraz z pełną regulacją, a opracowywane są już procedury pomiaru kolejnych elementów. Systemy pomiaru wtryskiwaczy Siemens/VDO oraz Denso mogą być wykorzystywane autonomicznie lub można o nie rozbudowywać produkowane przez Magneti Marelli systemy pomiarowe wtryskiwaczy Bosch. Dodajmy jednak, że kompletny zestaw Bosch+Siemens+Denso dostępny jest w dużo bardziej atrakcyjnej cenie.
Komentarze (0)