Części i regeneracja

ponad rok temu  24.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Narzędzie specjalne FAG do montażułożyska w samochodach dostawczych

Aby uniknąć błędów podczas wymiany łożyska koła, należy stosować specjalne narzędzia przeznaczone do tego celu.

Niektórzy producenci samochodów, jak Mercedes-Benz czy Volkswagen, oferują w zestawie naprawczym całą zwrotnicę ze zintegrowanym łożyskiem koła. To znaczy, że zwrotnica koła jest wymieniana wraz z łożyskiem, co powoduje, że konieczne jest ponowne ustawienie zbieżności. Łożyska stosowane w pojazdach Mercedes Sprinter, Vito, Viano i VW Crafter to łożyska koła FAG generacji 2.1. Jest to kompaktowe łożysko kulkowe, skośne, dwurzędowe produkowane przez FAG z określonym i ustawionym luzem łożyskowym wraz z dożywotnim smarowaniem i uszczelnieniem. Piasta koła i enkoder ABS są zintegrowane w jego obudowie. Łożysko zawiera również innowacyjny pierścień osadczy po stronie piasty, który eliminuje problem luzu osiowego w obudowie łożyska.

Ze względu na konstrukcję i sposób montowania w samochodzie tego modułu łożyska koła nie można zdemontować i wymienić przy użyciu standardowych narzędzi. Aby zapewnić poprawny demontaż i wymianę łożysk, należy stosować odpowiednie, specjalne narzędzia, które oferuje Schaeffler Automotive Aftermarket. Są one tak skonstruowane, aby uniknąć błędów podczas wymiany łożyska koła. Narzędzie powoduje, że siła wywierana jest równomiernie na bieżni zewnętrznej łożyska podczas naprawy, zatrzaskując pierścień osadczy bezpiecznie we właściwym zagłębieniu. Naprawa przy użyciu narzędzia FAG wymaga zachowania szczególnej uwagi. Podczas demontażu i wymiany łożyska należy używać pompy hydraulicznej z manometrem. Jeśli ciśnienie przy wciskaniu łożyska przekracza 17 t, należy wymienić zwrotnicę razem z łożyskiem. Przy tak wysokim ciśnieniu zwrotnica może ulec deformacji lub pęknięciu. Przed montażem trzeba się upewnić, że gniazdo łożyska jest czyste i pozbawione smaru. Ponieważ długość gniazda łożyskowego przekracza długość suwu w pompie hydraulicznej, pompa musi być uruchamiana dwa razy zarówno podczas wyciskania, jak i wciskania łożyska. Aby zapewnić osiową stabilność, pierścień osadczy musi zatrzasnąć się podczas montażu w odpowiedniej pozycji. W przeciwnym wypadku może pojawić się luz osiowy podczas eksploatacji.
Pamiętajmy, że nie wolno przeprowadzać naprawy bez zastosowania odpowiednich narzędzi. Zapewniają one prawidłowe zatrzaśnięcie się pierścienia osadczego w zwrotnicy koła, jak również odpowiednie równomierne rozłożenie siły na bieżni podczas wciskania łożyska. Montaż łożyska koła, gdy siła oddziałuje na piastę (np. montaż poprzez bieżnię wewnętrzną) znacznie zmniejsza jego wytrzymałość.


Po zamontowaniu nowego łożyska niezbędne jest podjęcie następujących czynności, stosując się do wymagań producenta pojazdu – zamontować końcówkę drążka kierowniczego do zwrotnicy (nowe śruby montażowe są w zestawie łożysk FAG), zamontować tarczę hamulcową i wspornik zacisku, zamontować zacisk hamulca i klocki oraz założyć koło.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony