Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty


Elektronika w samochodowych instalacjach gazowych nabrała w ostatnich latach dużego znaczenia – współmiernie do tego jak rozwinęła się elektronika w sterowaniu układami występującymi w silnikach. Żeby spełnić wszystkie wymagania i ustrzec się zbędnych niespodzianek, należy stosować w autogazie przede wszystkim dobrą, znaną elektronikę produkowaną i oferowaną przez renomowane firmy. Samochodu nie da się oszukać – za niedociągnięcia przyjdzie kiedyś zapłacić – oby nie był to drugi rachunek za tą samą usługę.

Zrzut ekranu z programu diagnostycznego dla obsługi US "Nicolaus 2004".
Większość samochodów poruszających się aktualnie po polskich drogach wyposażona jest w jedno-lub w wielopunktowy wtrysk benzyny oraz w katalizator spalin. Takie samochody jak najbardziej mogą być przystosowywane do zasilania gazem, jednak wymagają odpowiednich instalacji. W odniesieniu do ich starszych poprzedników, którymi były samochody wyposażone w gaźnikowe układy zasilania, silniki z wtryskiem benzyny i z katalizatorem wymagają dodatkowej elektroniki sterującej ilością gazu podawanego do silnika. Elektronika ta nie może być przypadkowa lub byle jaka. Powinna być montowana i programowana przez wykwalifikowanych specjalistów posiadających doświadczenie i wiedzę w tym zakresie.

Dlaczego elektronika?

Podczas pracy silnika z wtryskiem benzyny ilość paliwa podawanego do silnika jest ustalana przez sterownik (komputer benzyny) odbierający sygnały: o obciążeniu silnika (MAP lub przepływomierz), położeniu przepustnicy (TPS), prędkości obrotowej silnika (RPM), sygnały z sondy (sond) lambda.
Podczas pracy silnika na gazie (po montażu instalacji gazowej) ilość podawanego gazu powinna zależeć od tych samych sygnałów jak wyżej: MAP lub przepływomierz, TPS, RPM, sonda lambda. Urządzeniem zapewniającym podanie odpowiedniej ilości gazu w każdym przedziale pracy silnika jest Układ Sterujący Ilością Gazu ,,NICOLAUS 2004”. Jest to nowe urządzenie z branży autogazu na europejskim rynku, należące do nowej linii produktów o nazwie UNIVERSO, tej samej do której należy reduktor parownik zintegrowany COMETA (zintegrowany z zaworem gazowym wyposażonym w filtr gazu).
,,NICOLAUS 2004” zastąpił swojego poprzednika NICOLAUS wprowadzonego na rynek wiosną ubiegłego roku, produktu który otrzymał wyróżnienie na ubiegłorocznym VI Forum Gazowym w Warszawie oraz który zdobył uznanie zakładów montujących instalacje gazowe do samochodów oraz też samych kierowców. ,,NICOLAUS 2004” zawiera wszystkie dotychczasowe funkcje występujące u jego poprzednika oraz szereg nowych bardzo przydatnych możliwości prostych do zastosowania przez doświadczonego montażystę.

Schemat podłączeń dla Układu Sterującego "Nicolaus 2004" - (podobnie jak w folderze)

Dlaczego doświadczony montażysta?

Nad przygotowaniem samochodu do produkcji pracuje cały sztab inżynierów wykonujących szeregi projektów, testów i badań. Efektem ich pracy jest pracujący bez zastrzeżeń pojazd. Montaż instalacji gazowej wykonywany jest w ciągu jednego dnia. Zatem osoba, która dokonuje montażu powinna mieć do dyspozycji: wysokiej klasy urządzenie do zamontowania w samochodzie klienta, czytelną instrukcję montażu i programowania w języku polskim, tester-programator dla zaprogramowania urządzenia dla danego silnika i dla wykonania testów drogowych celem sprawdzenia poprawności ustawień oraz zapewnienia konsultacji z dostawcą produktu, w przypadku konieczności rozwiązywania nietypowych problemów. Takim urządzeniem jest właśnie ,,NICOLAUS 2004”.
Dodatkowe możliwości urządzenia został uzyskany dzięki przystosowaniu go do czytelnej i zrozumiałej obsługi przez przeszkolonego montażystę, wykorzystując do tego celu tester-programator (np. AE 215) lub też program diagnostyczny operujący w środowisku WINDOWS. ,,NICOLAUS 2004”, dzięki podłączeniu do szeregu bardzo ważnych czujników występujących na silniku, wypełnia cały szereg podstawowych funkcji niezbędnych dla samochodu przystosowanego do zasilania gazem. Należą do nich:
- ochrona pracy katalizatora (współpraca z sondą lambda);
- przełączenie na zasilanie gazem po osiągnięciu wymaganej temperatury przez reduktor-parownik;
- możliwość wyboru strategii przełączania z benzyny na gaz, dzięki zastosowaniu przełącznika zintegrowanego;
- funkcja CUT – OFF pozwalająca na zamknięcie (ograniczenie) dopływu gazu podczas zwalniania;
- funkcje z zakresu ustalania indywidualnej strategii pracy attuatora (elementu wykonawczego) dla zapewnienia prawidłowej emisji spalin w każdym samochodzie,
- pełna diagnostyka pracy urządzenia dzięki zastosowaniu testera-programatora (zarówno w warsztacie, jak i podczas testów drogowych);
- ocena: pracy miksera, składu mieszanki przy różnych obciążeniach.

,,NICOLAUS 2004” to urządzenie, które niezawodnie będzie spełniać wszystkie niezbędne funkcje w silniku zasilanym gazem gwarantując długi żywot zarówno silnika, jak i katalizatora. Doświadczonych montażystów zapewne ucieszy informacja, że w urządzeniu tym znaczenie został rozszerzony dostęp do dodatkowych funkcji (niedostępnych wcześniej) umożliwiający na indywidualny dobór strategii pracy attuatora dla różnych reżimów jego pracy określanych przez położenie przepustnicy (TPS) i prędkość obrotową silnika (RPM). Zastosowanie tego urządzenia nie wymaga zakupu żadnych dodatkowych testerów lub interfejsów, ponieważ współpracuje ono ze wszystkimi urządzeniami diagnostycznymi dotychczas wykorzystywanymi. Wystarczy tylko dokonać aktualizacji oprogramowania do wersji wymaganej dla obsługi ,,NICOLAUS 2004”, która jest bezpłatna. Na uwagę zasługuje także fakt, że ten kolejny produkt, należący do nowej rodziny o nazwie UNIVERSO, opracowany został przy współ-pracy ze światowym liderem w dziedzinie elektroniki dla autogazu – z włoską firmą AEB i przez tą firmę jest produkowany we włoszech.

Tester - programator AE 215.

mgr inż. Grzegorz Jarzyński

Słownik dla czytelnika

Attuator (autogaz) – element wykonawczy występujący w instalacjach gazowych drugiej generacji - służy do zmiany przekroju pola przepływu gazu z reduktora – parownika do miksera gazu na podstawie sygnałów otrzymywanych ze sterownika (Układu Sterującego)
MAP – Manifold Absolut Presure – czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze ssącym
TPS – Throtol Position Sensor – czujnik położenia przepustnicy
RPM – Revolution Per Minute – prędkość obrotowa [obr/min]
Sonda lambda – inaczej czujnik zawartości tlenu w spalinach – montowany w układzie wydechowym silnika. Na podstawie zmian napięcia, które zależą od ilości tlenu w spalinach umożliwia bieżące określenie składu spalanej w silniku mieszanki paliwowej
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony