Po wymianie hamulców klienci mogą skarżyć się na drgania, hałas lub wibracje podczas jazdy. Najczęściej jest to znak, że coś złego dzieje się z układem hamulcowym. Kwestia ta powinna być sprawdzona przez mechanika, ponieważ może to być efekt odchylenia w grubości tarcz (DTV). Jeśli usterka nie zostanie naprawiona, z czasem może przerodzić się w kolejne problemy, a te mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność hamowania.
Przemysław Przymuszała, area sales manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, do której należy marka Textar, przedstawia najważniejsze wskazówki dotyczące udanej wymiany hamulców.
Co to jest DTV?
Odchylenie w grubości tarczy hamulcowej (DTV, z ang. Disc Thickness Variation) występuje, gdy grubość tarczy hamulcowej nie jest równa, powierzchnie zewnętrzna oraz wewnętrzna nie są do siebie równoległe na całym obwodzie. Po naciśnięciu pedału hamulca powoduje to odczuwalne pulsowanie. Zjawiska można uniknąć, wykonując podczas wymiany hamulców kilka prostych, ale skutecznych czynności, które z racji pośpiechu często są pomijane.
Różnica między DTV a biciem bocznym
Podczas próby ustalenia przyczyn wibracji lub drgań DTV jest czasami mylone z biciem bocznym tarczy hamulcowej. Rzeczywiście, objawy są podobne. W obu przypadkach występują wibracje kierownicy lub pulsowanie pedału.
Bicie boczne, które po prawidłowym zamontowaniu tarczy zazwyczaj nie może przekraczać 0,07 mm (lub 0,04 mm w przypadku samochodów z bardzo czułym zawieszeniem), zwykle staje się zauważalne podczas fazy docierania hamulców. Natomiast DTV zazwyczaj pojawia się dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, ponieważ spowodowane jest niezamierzonym kontaktem między klockiem a tarczą hamulcową, co prowadzi do wycierania tarczy hamulcowej. Tymczasem różnica między najcieńszym i najgrubszym punktem tarczy hamulcowej nie może przekraczać 0,015 mm, a w przypadku czułego zawieszenia – 0,008 mm.
Co jest przyczyną DTV?
DTV może wynikać z niewłaściwego czyszczenia powierzchni podczas wymiany hamulców. Przyczyną jest prawdopodobnie uszkodzona lub nieoczyszczona piasta koła i związany z tym niepożądany szczątkowy moment hamowania.
Konsekwencje DTV
Początkowo DTV może być odczuwane przez kierowcę jako wibracje lub drgania i wpływać na komfort jazdy. Jednak jeśli nie zostanie naprawione, może przerodzić się w poważniejsze problemy, w tym bicie boczne lub słabe odbijanie hamulców. Z czasem może to prowadzić do przegrzewania, które powoduje problemy z wydajnością, rozpuszcza smary, a nawet powoduje pękanie lub kruszenie się tarcz. Jest to oczywiście najgorszy scenariusz, ale po prostu nie warto bagatelizować tego tematu i ryzykować, ponieważ hamulce mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Jak zapobiegać DTV?
Należy upewnić się, że powierzchnie styku i zacisk są wolne od brudu i rdzy, ponieważ niewystarczające oczyszczenie tych miejsc może spowodować wystąpienie drgań w układzie hamulcowym. Do czyszczenia powinno używać się szczotki drucianej lub końcówki szlifierskiej do piast kół, które pozwolą usunąć wszystkie pozostałości zanieczyszczeń z piasty. Podczas pracy trzeba uważać, by nie uszkodzić piast ani zacisków.
Po dokładnym wyczyszczeniu i sprawdzeniu piasty i jej okolic czas na zamontowanie nowej tarczy hamulcowej. Po założeniu jej na piastę należy użyć czujnika zegarowego, aby sprawdzić potencjalne bicie boczne. Ważne jest, by upewnić się, że bicie tarczy nie przekracza 0,07 mm, ponieważ może to mieć konsekwencje dla całego układu hamulcowego i powodować wibracje kierownicy, a także pedału hamulca.
Poświęcenie nieco więcej czasu podczas wymiany hamulców na prawidłowe wyczyszczenie i sprawdzenie bicia może mieć znaczący wpływ na ogólną pracę i wydajność hamulców. Chociaż w przypadku pośpiechu łatwo pominąć te kroki, znalezienie usterki, kiedy klient wróci ze skargą, potrwa o wiele dłużej.
Stosowanie właściwych procedur podczas każdej wymiany hamulców sprawi, że hamulce będą działać prawidłowo i skutecznie. Dzięki temu klient będzie zadowolony i nie będzie musiał pojawiać się w warsztacie ponownie z reklamacją.
Komentarze (0)