Przed wymianą akumulatora warto sprawdzić cały układ odpowiedzialny za ładowanie i rozruch, bo może problemem wcale nie jest akumulator, a np. rozrusznik, który za słabo kręci, lub alternator, który dostarcza niedostateczną ilość prądu
Firma Inter Cars SA wprowadziła do oferty markę fabrycznie nowych rozruszników i alternatorów Stardax. Mowa o marce ekonomicznej posiadającej wszystkie zalety wersji premium.
Park samochodowy w Polsce jest bardzo zróżnicowany, dlatego dystrybutorzy działający na rynku niezależnym – aby zaspokoić oczekiwania kierowców przyjeżdżających do warsztatów – oferują produkty różnych segmentów, od marek premium po części linii ekonomicznych. Tańsze części do swoich ofert wprowadzają nawet producenci samochodów i serwisy autoryzowane. Wszystko po to, aby być elastycznym i móc dostarczyć klientom towar, którego poszukują, w cenie, jaka jest dla nich akceptowalna.
Dzisiaj to, że produkt jest tańszy, niekoniecznie musi oznaczać, że coś jest nie tak z jego jakością. Doskonałym przykładem tego jest dostępna w Inter Cars marka Stardax, pod którą oferowane są fabrycznie nowe rozruszniki i alternatory do aut osobowych.
Gwarancja dłuższa niż w ASO
– Powstaniu marki Stardax przyświecała idea, aby wprowadzić na rynek niezawodny produkt dobrej jakości, który dodatkowo objęty będzie długim okresem gwarancji – mówi Artur Stodolny, menedżer produktu w Inter Cars. – Wszystko po to, aby zapewnić kierowcom i mechanikom poczucie bezpieczeństwa. Właściciele warsztatów, mechanicy nie mogą pozwolić sobie na to, aby montować części nieodpowiedniej jakości, ponieważ może to uderzyć w ich reputację. Jeśli produkt objęty jest długim okresem gwarancji, jest to jasny sygnał, że jego producent jest pewien jego jakości.
Wszystkie części dostępne pod marką Stardax objęte są 24-miesięcznym okresem gwarancji. Warto zauważyć, że to o wiele dłuższy czas niż w przypadku większości części linii ekonomicznych oferowanych przez serwisy autoryzowane. Przeważająca część z nich objęta jest tylko roczną gwarancją.
Ekspert radzi – nie bójmy się edukować kierowców i unikajmy wybiórczych napraw
– Zima to czas, w którym rośnie liczba awarii samochodów związanych z unieruchomieniem pojazdu – mówi Artur Stodolny. – Jak tylko temperatura spada poniżej zera, na jaw wychodzą usterki, które wcześniej nie dawały o sobie znać. W polskich domach w ruch idą kable rozruchowe i prostowniki. Wielu użytkowników samochodów automatycznie łączy problemy z odpaleniem auta z awarią akumulatora, który jest za słaby. Pamiętajmy o tym, aby uświadamiać kierowcom, że przed wymianą akumulatora warto sprawdzić cały układ odpowiedzialny za ładowanie i rozruch, bo może problemem wcale nie jest akumulator, a np. rozrusznik, który za słabo kręci, lub alternator, który dostarcza niedostateczną ilość prądu.
Jak już dojdzie do wymiany lub naprawy rozrusznika czy alternatora, unikajmy zaleczania i napraw wybiórczych.
– Podzespoły takie jak rozruszniki i alternatory zużywają się równomiernie w trakcie eksploatacji – zwraca uwagę Artur Stodolny. – Nie warto zatem dokonywać wybiórczej naprawy, np. wymiany jedynie regulatora w alternatorze, ponieważ szybko może się okazać, że wyeksploatowane są także łożyska i znowu trzeba będzie demontować alternator, co w wielu samochodach jest coraz bardziej złożoną czynnością. Taka praktyka może obrócić się przeciwko nam – klient wróci niezadowolony i nie będzie już wnikał w szczegóły, dlaczego usterka szybko powróciła. Najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia warsztatu jest kompleksowa regeneracja części lub po prostu montaż nowego produktu, który – jak widać na przykładzie Stardax – wcale nie musi być drogi.
Produkty marki Stardax dostępne są w całej sieci sprzedaży Inter Cars. Oferta alternatorów i rozruszników jest stale uzupełniania o nowe części, jednak już dzisiaj około 450 referencji zapewnia pokrycie najpopularniejszych modeli samochodów jeżdżących po polskich drogach.
Artur Stodolny, menedżer produktu w Inter Cars
Najczęstsze przyczyny awarii układu ładowania
Zerwanie paska
Bardzo często powodem zapalenia ostrzegawczej kontrolki okazuje się po prostu przerwany pasek, którym alternator połączony jest z wałem korbowym. Jeśli do tego dojdzie, należy przede wszystkim ustalić przyczynę awarii. Jeżeli problem leży w samym pasku, który był za stary lub np. został uszkodzony podczas nieprawidłowego montażu, to zazwyczaj, aby usunąć usterkę, wystarczy wymiana paska na nowy. Zerwanie paska mogło spowodować także zablokowanie któregoś z elementów układu lub uszkodzenie mechaniczne, np. jednej z rolek, która ostrą krawędzią przecięła pasek. Wtedy sprawa komplikuje się, ponieważ należy ustalić przyczynę zerwania paska i ją usunąć.
Spalony regulator i uszkodzenie płyty diodowej
Regulator napięcia w alternatorze służy do utrzymywania napięcia na stałym poziomie niezależnie od zmian obrotów silnika. Usterki tego elementu powodowane są najczęściej błędami montażowymi – nierzadko przy montażu fabrycznym. Chodzi o niepoprawne podłączenie przewodów akumulatora. Nagłe zwarcie może doprowadzić do zniszczenia regulatora i spalenia diod prostownika, odpowiedzialnego za doładowywanie akumulatora.
Spalony regulator
Jeśli uszkodzeniu ulega wyłącznie regulator, natomiast płyta diodowa pozostaje nienaruszona, prawdopodobną przyczyną usterki jest zalanie. Do regulatora mogła dostać się woda lub olej czy inny płyn eksploatacyjny wyciekający z przewodów pod maską pojazdu. W tym przypadku istotne jest ustalenie źródła wycieku, by zapobiec podobnej awarii w przyszłości.
Spalony stojan
Uzwojony stojan to element alternatora, w którym wytwarzany jest prąd. Powodem jego spalenia jest zbyt duże obciążenie alternatora, które prowadzi do przegrzania. Nadmierne obciążenie może być wypadkową wielu przyczyn: intensywnego korzystania z osprzętu pojazdu (np. nawiewu), złego stanu akumulatora, wymagającego ciągłego doładowywania przez alternator, czy eksploatacyjnego zużycia elementów. Następstwem przegrzania stojanu jest zniszczenie izolacji i zwarcie do masy.
Uszkodzony wirnik
Prąd w stojanie jest wytwarzany dzięki pracy wirnika tworzącego pole magnetyczne. Wirnik jest zasilany energią mechaniczną z wału korbowego. Jego usterka najczęściej związana jest z eksploatacyjnym zużyciem komutatora, elementu odpowiedzialnego za przepływ prądu. Powodem usterki mogą być też błędy montażowe, np. zbyt słabe luty pomiędzy wirnikiem a komutatorem.
Zużyte łożyska lub koło pasowe
Alternator może ulec awarii także z powodu czysto eksploatacyjnego zużycia jego części. Przedwczesne zużycie łożysk jest najczęściej spowodowane słabą jakością materiałów użytych do ich wykonania. Wpływ mogą mieć także wszelkie zanieczyszczenia zewnętrzne w postaci płynów lub cząstek stałych. Koło pasowe alternatora z czasem wyciera się. Szczególnie negatywnym symptomem jest jego nierównomierne wytarcie spowodowane np. przez nieosiowo prowadzony pasek wielorowkowy (mocno zużyty lub źle zamontowany). Powodem zniszczenia koła może być ponadto niesprawny układ napinający pasek w pojeździe i nieprawidłowo zamontowane podzespoły współpracujące.
Produkty marki Stardax dostępne są w całej sieci sprzedaży Inter Cars
Komentarze (1)