Części i regeneracja

ponad rok temu  02.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nie tylko klocki i tarcze. Serwis hamulców po zimie

W oczekiwaniu na wiosnę warto zwrócić uwagę na te podzespoły w pojazdach, które w okresie zimowym w sposób szczególny narażone były na działanie wody, wilgoci czy soli drogowej. Tej ostatniej w tym roku nie brakowało ze względu na opady śniegu. Najbardziej narażone w tym aspekcie są części podwozia, a więc układ zawieszenia oraz układ hamulcowy.

W praktyce często jest tak, że wymiana elementów układu hamulcowego następuje dopiero po wystąpieniu usterki. A i tak dotyczy to głównie tarcz i klocków hamulcowych. Niestety w serwisach rzadko zwraca się uwagę na płyn czy przewody hamulcowe, a przecież ani tarcza, ani klocki nie będą działać prawidłowo, jeśli przewody nie dostarczą płynu pod odpowiednim ciśnieniem. W przypadku płynu hamulcowego należałoby skontrolować nie tylko jego higroskopijność, ale też lepkość i temperaturę wrzenia.
Często sztywne przewody są wymieniane dopiero w momencie pęknięcia. Na szczęście zwykle dzieje się to podczas kontroli na stacji diagnostycznej, gdy w trakcie mocnego hamowania testowego ciśnienie rozrywa przewód. Ma to miejsce najczęściej w samochodach starszych niż 8-letnie.

Kontrolujmy stan przewodów
Podczas pozimowej kontroli układu hamulcowego sprawdźmy, jak wyglądają przewody hamulcowe, skontrolujmy także ich szczelność. W pojeździe znajdziemy zazwyczaj 8 przewodów sztywnych i 5 elastycznych, które w przypadku nieszczelności mogą dostarczać do układu wodę. Najczęściej ma to miejsce w odniesieniu do przewodów gumowych. Z upływem lat warstwa gumy ulega zniszczeniu. Kontrola przewodów sztywnych polega natomiast na sprawdzeniu, czy nie są spuchnięte, czy warstwa ochronna nie jest naruszona oraz czy nie pojawiają się ogniska korozji.

Płyn hamulcowy
Wymiana co 2 lata lub 60 tys. km – takie zalecenia dotyczące płynu hamulcowego mają producenci samochodów. Przed wymianą skontrolujmy stan przewodów, aby układ funkcjonował prawidłowo.
W ASO taka kontrola należy do obowiązkowej checklisty zadań mechanika, natomiast problem dotyczy raczej aut starszych, które zdecydowanie częściej serwisowane są w warsztatach niezależnych. Warto wprowadzić taką usługę do swojego warsztatu – wszak płyn hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów układu. Bezpłatna diagnostyka tego elementu, niewymagająca przecież nadmiernie dużo pracy, z pewnością będzie dobrze widziana przez klientów.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie Przedsiębiorstwo WP, polskiemu producentowi metalowych przewodów hamulcowych do pojazdów.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Nie tylko klocki i tarcze. Serwis hamulców po zimie
Nie tylko klocki i tarcze. Serwis hamulców po zimie
Nie tylko klocki i tarcze. Serwis hamulców po zimie

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony