Wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych w konstrukcji pojazdów pozwala Fordowi zarówno ograniczyć ilość odpadów składowanych na wysypiskach, jak i zużywać mniej zasobów naturalnych.
W koncernie ponad 85% części do pojazdów i materiałów jest poddawanych recyklingowi oraz ponownie wykorzystywanych po zakończeniu eksploatacji. Rozumiejąc, że metalowe części pojazdów są już w dużym stopniu poddawane recyklingowi, Ford koncentruje się na zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych.
Coraz większe znaczenie plastiku z recyklingu
Przeciętny SUV zawiera ponad 340 kilogramów plastiku. Zwiększając zrównoważony rozwój tworzyw sztucznych w konstrukcji pojazdów, Ford chce wywrzeć korzystny wpływ na środowisko. Dlatego marka do 2025 roku zamierza wykorzystywać 20% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i odnawialnych źródeł w nowych projektach pojazdów dla Ameryki Północnej i Europy. Aspiracją Forda jest ponadto wykorzystywanie wyłącznie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu lub źródeł odnawialnych.
Odpady generowane przez inne branże stanowią znaczną część zawartości pochodzącej z recyklingu w samochodach tej marki. Producent wykorzystuje materiały z recyklingu do produkcji części, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy niektórych tworzyw sztucznych nawet o 90%.
Ford używa plastiku z recyklingu do produkcji osłon podwozia, osłon silnika czy przednich i tylnych nadkoli. Poza plastikowymi butelkami recykling obejmuje także nylon czy wykładziny polipropylenowe.
Przekształcanie CO2 i materiały odnawialne pochodzenia roślinnego
Ford otrzymał grant na prowadzenie badań nad wykorzystaniem CO2 jako surowca do produkcji pianek poliuretanowych. Firma opracowuje i rozszerza technologie produkcji pianek poliuretanowych stosowanych w samochodach do siedzeń i innych zastosowań, takich jak ochrona przed zderzeniami oraz redukcja hałasu czy wibracji.
Odnawialne materiały pochodzenia roślinnego są również częścią strategii zrównoważonego rozwoju Forda. Producent wykorzystuje aż dziewięć materiałów pochodzenia roślinnego w bieżącej produkcji pojazdów. Mają one wiele zalet – są lżejsze, pochłaniają dwutlenek węgla i wymagają mniej energii do produkcji.
Ford wykorzystuje w produkcji pianę sojową, słomę pszeniczną, łuski ryżowe, celulozę z drzew i plewy kawowe. Sojowe poduszki siedzeń, oparcia i zagłówki były jedną z wielu nowości Forda, a teraz stosowane są we wszystkich samochodach marki produkowanych w Ameryce Północnej od ponad dekady. To łącznie ponad 18,5 miliona pojazdów.
Biopianki zmniejszyły emisję gazów cieplarnianych o ponad 228 milionów funtów, a zastosowanie pianki sojowej pomogło zaoszczędzić ponad 5 milionów funtów ropy naftowej rocznie od 2008 roku. Ford cały czas rozwija się w tym aspekcie, np. poszukując możliwości wykorzystania odpadów z produkcji oliwek. W samochodach marki Lincoln konsole wykonane są z kompozytów celulozowych, a Ford bada, czy można ich używać także w inny sposób.
Recykling akumulatorów i obieg zamknięty
Ford postrzega akumulatory pojazdów wycofanych z eksploatacji jako kluczową część łańcucha dostaw i zobowiązuje się do zwiększenia recyklingu akumulatorów w miarę upływu czasu. Aby kontynuować te wysiłki, wspiera różne firmy zajmujące się recyklingiem akumulatorów.
Trwają także prace nad pilotażowym wprowadzeniem tzw. paszportu baterii. Obejmuje on śledzenie akumulatorów pojazdów elektrycznych przez cały cykl ich życia, aby zapewnić odpowiedzialne zarządzanie podczas użytkowania i recykling po zakończeniu tego okresu. Umożliwi to Fordowi uzyskanie wglądu w baterie wycofane z gwarancji, zatwierdzenie odpowiedzialnego recyklingu po zakończeniu eksploatacji oraz uzyskanie dostępu do danych, takich jak wyprodukowane minerały krytyczne z recyklingu i związane z tym oszczędności w zakresie emisji dwutlenku węgla.
Ford w ramach tych działań minimalizuje też udział substancji potencjalnie niebezpiecznych w swoich produktach. Producent współpracuje z dostawcami w celu ograniczenia wskazanych substancji chemicznych poprzez zmianę procesu czy składu.
System recyklingu w obiegu zamkniętym Forda maksymalizuje recykling aluminium w zakładach i minimalizuje zapotrzebowanie na metal pierwotny. Marka współpracuje z dostawcami blach aluminiowych, aby otrzymywać unikatowe stopy, które są wydajniejsze w zakresie recyklingu.
Obecnie Ford co miesiąc poddaje recyklingowi do 20 milionów funtów aluminium. Oznacza to równowartość 20-30% zakupów blachy aluminiowej. Co więcej, produkcja aluminium z recyklingu pochłania tylko około 5% energii potrzebnej do wytworzenia nowego aluminium.
Komentarze (0)