Serwis otoMoto.pl sporządził zestawienie najpopularniejszych pojazdów na polskim rynku. Ranking powstał na podstawie ponad 460 milionów zapytań i ponad 9 milionów ofert z ww. serwisu.
Zestawienie dziesięciu najczęściej poszukiwanych marek aut używanych od lat zdominowane jest przez konstrukcje należące do niemieckich producentów, z Volkswagenem, Audi i BMW na czele. Dopiero na dalszych miejscach pierwszej dziesiątki pojawia się Fiat, Renault czy Toyota.
Najpopularniejszym modelem został – czwarty rok z rzędu – Volkswagen Golf. Jednak hitem polskiego rynku nie jest już 1,9 TDI. Polacy częściej wyszukiwali wersji z silnikiem benzynowym. Najpopularniejszy rocznik to 2008, a kolor – czarny.
Mocno zmieniły się preferencje Polaków co do wybieranego rodzaju paliwa. Rok temu silnik Diesla pojawiał się w połowie wszystkich zapytań o typ zasilania, teraz w zaledwie jednej trzeciej. Najmocniej wzrosła popularność pojazdów z LPG – ten parametr zaznaczało ponad 25% poszukujących.
- Szukamy oszczędności na paliwie, ale jesteśmy gotowi zapłacić za auto nieco więcej niż w ubiegłych latach – mówi Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl. - Najpopularniejszy przedział cenowy to „do 10.000 zł”. Ale częściej niż w poprzednich latach wybieramy opcję „do 20.000” czy „do 30.000”. Jeśli dodamy do tego 6-procentowy wzrost sprzedaży nowych aut w 2013 roku, to doniesienia z rynku motoryzacyjnego przestają brzmieć tak pesymistycznie.
W kategorii aut nowych najczęściej szukano Škody Octavii. To niekwestionowany lider wszystkich rankingów sprzedaży w Polsce. Przez ostatnie dwa lata model ten ustępował rumuńskiej Dacii Duster, która szturmem wdarła się na pierwsze miejsce najczęściej wyszukiwanych aut nowych w latach 2011 i 2012.
Również w przypadku pojazdów użytkowych niemieccy producenci cieszą się największym zainteresowaniem – Mercedes i Volkswagen zajmują dwa pierwsze miejsca. Nie zabrakło i polskich akcentów. W kategorii maszyn rolniczych kolejny rok z rzędu zwycięża Ursus. Co ciekawe, najbardziej poszukiwane modele to egzemplarze, które mają średnio po 20 lat, a które cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem ze względu na swoją prostą i niezawodną konstrukcję. I tu kolejna ciekawostka – najpopularniejsze modele, czyli Ursus c360 i Ursus 3512, były bazą do stworzenia kolejnych modeli koparko-ładowarki Ostrówek. A ta z kolei maszyna, zwana „koparką ciągnikową”, pojawiła się na trzecim miejscu wśród najbardziej poszukiwanych maszyn budowlanych.
Skąd taka popularność marek zza zachodniej granicy? Michał Roszkowski, szef działu badań rynku motoryzacyjnego TNS Polska wyjaśnia:
- Kiedy pominiemy aspekty czysto cenowe i ekonomiczne, na czele rankingu ważności czynników wyboru samochodów na naszym rynku znajduje się marka. W dalszej kolejności znajduje się niezawodność samochodu, a dopiero na kolejnych miejscach wygląd, wyposażenie i pozostałe czynniki związane z samochodem i jego funkcjonalnością. To marka w dużej mierze determinuje nasze decyzje zakupowe na rynku samochodów nowych i używanych, a na podstawie naszych doświadczeń i opinii o marce budujemy koszyk zakupowy na rynku motoryzacyjnym. Marki niemieckie, w tym VW, a ostatnio również Škoda, zapożyczając niektóre wartości w ramach mariażu z VW, przodują w ocenach wspomnianych aspektów wizerunkowych. Ostatnie sukcesy najnowszego Golfa (nagroda Car of The Year 2013) na pewno umacniają aktualny wizerunek marki VW w oczach konsumentów.
Ranking tworzyli przez cały rok 2013 użytkownicy serwisu otoMoto.pl. Za każdym razem, gdy korzystali z wyszukiwarki na stronie – oddawali głosy. Tak powstały statystyki odnośnie popytu na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Z kolei każda wystawiona oferta daje nam informacje na temat podaży.
Komentarze (0)