Banalna wymiana filtrów może zakończyć się niepowodzeniem. PZL Sędziszów wskazuje na typowe błędy montażowe i podpowiada, jak ich uniknąć.
Wyciek oleju spod filtra
Błędy popełnione podczas wymiany filtra oleju mogą spowodować wycieki. Zazwyczaj dzieje się to w następujących przypadkach:
- uszczelka filtra oleju nie została odpowiednio posmarowana przed dokręcaniem,
- na miejscu mocowania pozostała stara uszczelka,
- króciec, na który nakręcany jest filtr, został poluzowany przy odkręcaniu starego filtra,
- poluzowaniu uległa chłodniczka oleju, która w wybranych modelach samochodów znajduje się pod filtrem.
Aby uniknąć tego typu konsekwencji, należy podczas wymiany filtra oleju przestrzegać kilku prostych zasad.
Po pierwsze – uszczelkę nowego filtra posmarować delikatnie olejem, tak aby podczas dokręcania układała się prawidłowo. Sucha uszczelka może wysunąć się ze swojego miejsca, tworząc nieszczelność. Ta sama zasada dotyczy uszczelek znajdujących się na obudowach wkładów filtrów oleju. Należy pamiętać o ich profilaktycznej wymianie (zazwyczaj nowe uszczelki znajdują się w opakowaniu filtra) i oczywiście o posmarowaniu.
Po drugie – przed przykręceniem nowego filtra należy upewnić się, że w miejscu montażu nie pozostała stara uszczelka. Jeśli tak, należy ją oczywiście usunąć.
Po trzecie – przed montażem nowego filtra puszkowego należy upewnić się, że miejsce, do którego ma być przykręcony, jest do tego gotowe. Chodzi o to, czy nie poluzowały się króciec lub chłodniczka oleju. Jeśli tak, najpierw należy dokręcić wspomniane elementy.
Nieszczelna kaseta filtra powietrza
W większości przypadków pokrywa kasety filtra powietrza zamykana jest zatrzaskami lub wkrętami. Niestety zdarza się, że przynajmniej do jednego z zatrzasków lub wkrętów jest trudny dostęp. W efekcie zachodzi obawa, że właśnie w tym miejscu pojawią się nieszczelności. Wkręt może pozostać niedokręcony lub w ogóle pominięty. Takie postępowanie sprawia, że do układu dolotowego może dostawać się „lewe”, nieprzefiltrowane powietrze. W takim wypadku sprawa jest prosta – wymianę filtra powietrza należy przeprowadzić starannie i uważnie.
Zapowietrzenie filtra paliwa
Z uwagi na różnorodność konstrukcji filtrów paliwa trudno w kilku zdaniach przekazać uniwersalne wskazówki montażowe. Należy jednak uczulić wszystkie osoby, które podejmują się wymiany filtra paliwa, na staranne wykonanie wszelkich połączeń. Zdecydowana większość współczesnych układów paliwowych pracuje pod ciśnieniem, więc nie wolno zastępować fabrycznych opasek lub „szybkozłączek” tanimi zamiennikami lub co gorsza łączyć przewodów z filtrem metodą „na wcisk”. W wielu modelach samochodów, np. w fordach, stosuje się specjalne szybkozłączki samozaciskowe. Ważne, aby nie uszkodzić ich podczas rozłączania. Są nienaprawialne i w razie uszkodzenia należy je bezwzględnie wymienić na nowe.
Fabryczne opaski zaciskowe na przewodach są konstruowane tak, aby w fazie dokręcania nie niszczyły (nie nacinały) przewodu. Jeśli pojawi się konieczność wymiany takiej opaski, należy zastosować nową tego samego rodzaju.
W niektórych modelach z Grupy Volkswagen stosuje się dodatkowe przewody paliwowe podgrzewające filtr paliwa. Są one podłączone do filtra specjalnym króćcem z uszczelką. Trzeba zadbać o prawidłowe zamocowanie tego elementu, tak aby nowy filtr nie ulegał zapowietrzeniu. W niektórych modelach samochodów przed montażem da się wstępnie napełnić nowy filtr paliwem. To praktyczna opcja, ponieważ w ten sposób skracamy odpowietrzanie układu i ułatwiamy rozruch silnika po wymianie.
Wadliwy montaż filtra kabinowego
Najpopularniejszym błędem jest montaż filtra kabinowego niezgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Jest to ważne szczególnie wtedy, kiedy na filtrze kabinowym znajduje się strzałka kierunku. Innym typowym problemem jest zagięcie filtra kabinowego. Wynika to na ogół z utrudnionego dostępu do kasety. Rada PZL Sędziszów: warto poćwiczyć montaż na starym filtrze, tak aby nowego zbytnio nie nadwyrężać. Należy pamiętać, że wszelkie błędy w montażu filtra kabinowego mogą przekładać się nie tylko na pogorszenie jakości powietrza w kabinie, ale także na parowanie szyb oraz na... dostawanie się wody do kabiny, ponieważ czasem źle wsadzony filtr lub źle zamknięta kaseta utrudnia odpływ wody deszczowej lub skroplin z klimatyzacji.
– Po nieumiejętnej wymianie filtrów samochód może opuścić stanowisko z wyciekami oleju, zapowietrzonym układem paliwowym oraz nieszczelnymi kasetami filtra powietrza i kabiny – zwraca uwagę Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów. – Jak widać, podstawowe czynności obsługowe mogą stać się powodem sporych problemów. Nie należy zatem bagatelizować nawet najprostszych prac warsztatowych. Wskazane są zapoznanie się z instrukcjami montażowymi oraz uważna obserwacja całego pola wykonywanej pracy.
Komentarze (0)