Części i regeneracja

ponad rok temu  05.01.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nieszczelności zagrażające bezpieczeństwu

Przedzimowe kontrole stanu technicznego pojazdów mają istotny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Oprócz sprawdzenia stanu opon zimowych, akumulatora czy poziomu płynów eksploatacyjnych eksperci ZF Services doradzają równie gruntowną kontrolę wszystkich elementów podwozia.

Szczególnie wrażliwymi punktami narażonymi na działanie brudu, soli i wilgoci są gumowe mieszki zabezpieczające, których uszkodzenie lub rozszczelnienie może prowadzić do zniszczenia amortyzatorów, przekładni kierowniczych oraz przegubów łożysk. W takich sytuacjach pojawienie się poważniejszej awarii jest tylko kwestią czasu.
Każdy pojazd osobowy wyposażony jest w liczne elementy gumowe oraz dodatkowe uszczelnienia, które zabezpieczają przed wilgocią i uszkodzeniami układ kierowniczy, amortyzatory oraz przeguby kulowe zawieszenia. Wszystkie z tych komponentów odpowiadają bezpośrednio za bezpieczeństwo i komfort podróży.


Zimowa kontrola
Przyczyną pojawiających się nieszczelności gumowych osłon może być ich wiek, uszkodzenia mechaniczne lub chemiczne na skutek korozji. Jeżeli podczas standardowej kontroli pojazdu na podnośniku wykryte zostaną uszkodzenia gumowych elementów zawieszenia, należy je bezzwłocznie wymienić na nowe. Ich pozostawienie może prowadzić do poważniejszej awarii po kilku dniach, jak i tygodniach jazdy w zimowych warunkach.

Szybka naprawa w przypadku uszkodzenia
Przedostanie się ciał obcych do elementów podwozia (np. przegubów) w najlepszym przypadku prowadzi do pojawienia się hałasów. Jednak bardzo szybko następstwem tego procesu staje się pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu i brak stabilności w charakterystyce prowadzenia. To, co jest niebezpieczne już na suchej nawierzchni, staje się wyjątkowo ryzykowne na śliskich, pokrytych śniegiem lub oblodzonych drogach. Nieszczelności mieszków w układzie kierowniczym mają podobne skutki – prowadzą do korozji drążków kierowniczych i uszkodzeń innych elementów uszczelniających przekładni. Prowadzi to do całkowitego i nieodwracalnego uszkodzenia układu wspomagania, co jest nie tylko wyjątkowo niebezpieczne, ale i kosztowne w naprawie. Po wystąpieniu takich uszkodzeń konieczna jest wymiana układu kierowniczego w całości.

Decyduje jakość OEM
Wymieniając uszkodzone elementy gumowe, warto zwrócić uwagę na ich jakość. Specjaliści ZF Services odradzają przede wszystkim używanie drucianych zacisków lub uniwersalnych, metalowych cybantów, które nie spełniają standardów OE w zakresie uszczelnienia np. przekładni kierowniczej. Zalecane jest natomiast wykorzystywanie do tego celu oryginalnych produktów marek takich, jak: Sachs, Lemförder oraz ZF Lenksysteme. Daje to pewność odpowiedniego dopasowania poszczególnych elementów.

Fot. ZF Services

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony