AKCJA ZIMA

ponad rok temu  30.11.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Nieszczelności zagrażające bezpieczeństwu [AKCJA ZIMA]

Użycie drucianych zacisków lub uniwersalnych, metalowych cybantów nie jest wskazane – naraża to cały układ kierowniczy na zniszczenie.

Przedzimowe kontrole stanu technicznego pojazdów mają istotny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Oprócz sprawdzenia stanu opon zimowych, akumulatora czy poziomu płynów eksploatacyjnych, eksperci ZF Services doradzają równie gruntowną kontrolę wszystkich elementów podwozia.

Szczególnie wrażliwymi punktami narażonymi na działanie brudu, soli i wilgoci są gumowe mieszki zabezpieczające, których uszkodzenie lub rozszczelnienie może prowadzić do zniszczenia amortyzatorów, przekładni kierowniczych oraz przegubów łożysk. W takich sytuacjach pojawienie się poważniejszej awarii jest tylko kwestią czasu.

Każdy pojazd osobowy wyposażony jest w liczne elementy gumowe oraz dodatkowe uszczelnienia, które zabezpieczają przed wilgocią i uszkodzeniami układ kierowniczy, amortyzatory oraz przeguby kulowe zawieszenia. Wszystkie z tych komponentów odpowiadają bezpośrednio za bezpieczeństwo i komfort podróży.

Zimowa kontrola

Przyczyną pojawiających się nieszczelności gumowych osłon może być ich wiek, uszkodzenia mechaniczne lub chemiczne na skutek korozji. Jeżeli podczas standardowej kontroli pojazdu na podnośniku wykryte zostaną uszkodzenia gumowych elementów zawieszenia, należy je bezzwłocznie wymienić na nowe. Ich pozostawienie może prowadzić do poważniejszej awarii po kilku dniach, jak i tygodniach jazdy w zimowych warunkach.

Szybka naprawa w przypadku uszkodzenia

Przedostanie się ciał obcych do elementów podwozia (np. przegubów) w najlepszym przypadku prowadzi do pojawienia się hałasów. Jednak bardzo szybko następstwem tego procesu staje się pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu i brak stabilności w charakterystyce prowadzenia. To, co jest niebezpieczne już na suchej nawierzchni, staje się wyjątkowo ryzykowne na śliskich, pokrytych śniegiem lub oblodzonych drogach. Nieszczelności mieszków w układzie kierowniczym mają podobne skutki: prowadzą do korozji drążków kierowniczych i uszkodzeń innych elementów uszczelniających przekładni. Prowadzi to do całkowitego i nieodwracalnego uszkodzenia układu wspomagania, co jest nie tylko wyjątkowo niebezpieczne, ale i kosztowne w naprawie. Po wystąpieniu takich uszkodzeń konieczna jest wymiana układu kierowniczego w całości.

Decyduje jakość OEM

Wymieniając uszkodzone elementy gumowe, warto zwrócić uwagę na ich jakość. Specjaliści ZF Services odradzają przede wszystkim używanie drucianych zacisków lub uniwersalnych metalowych cybantów, które nie spełniają standardów OE w zakresie uszczelnienia np. przekładni kierowniczej. Zalecane jest natomiast wykorzystywanie do tego celu oryginalnych produktów marek takich jak: Sachs, Lemförder oraz ZF Lenksysteme. Daje to pewność odpowiedniego dopasowania poszczególnych elementów.

Fot. ZF Services

GALERIA ZDJĘĆ

Wyciek smaru z przegubu – oczywista oznaka wystąpienia uszkodzenia, które powinno być usunięte jak najszybciej.
Mały defekt o dużym znaczeniu – w zależności od stanu uszkodzeń może dojść nawet do złamania połączenia.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony