– nakrętki, które mogą uratować życie Powszechnie stosowane metody mocowania kół samochodów ciężarowych i autobusów za pomocą nakrętek kołnierzowych okazują się zawodne częściej niż myślimy. Wskazują na to statystyki wypadków drogowych spowodowanych odkręceniem się koła, w czasie jazdy, których np. w Wielkiej Brytanii zdarza się przeciętnie 400 rocznie, w Stanach Zjednoczonych około 1000. Niestety, większość z nich ma tragiczne skutki. Podobnie dzieje się w innych krajach z rozbudowanym sektorem transportu samochodowego.
Już jednak odkręcenie się tylko jednej nakrętki skutkujące utratą wyważenia koła może być przyczyną postępującego zużycia opony, obręczy i szpilek, wzrostu zużycia paliwa, szybszego zużywania się elementów zawieszenia, a więc wzrostu kosztów utrzymania i eksploatacji pojazdów, a w konsekwencji spadku efektywności działania firmy. Szwedzka firma NORD-LOCK proponuje proste i efektywne rozwiązanie tych problemów: nakrętkę, która nigdy nie odkręci się samoczynnie. Zaprojektowana specjalnie dla ciężkich pojazdów samochodowych nakrętka o gwincie M22x1,5 wykorzystuje opatentowaną przez firmę NORD-LOCK i stosowaną od ponad 25 lat na całym świecie w milionach narażonych na drgania i obciążenia dynamiczne połączeniach śrubowych technologię opartą na efekcie klina. Nakrętka jest zintegrowana z parą podkładek, które przylegają do siebie powierzchniami naciętymi w kształcie klinów, a do elementów łączących (nakrętki) i łączonych (obręcz koła) powierzchniami ponacinanymi promieniowo w formie ząbków. Przy dokręceniu koła ząbki wcinają się w materiał nakrętki i obręczy, osadzając podkładki i uniemożliwiając ich obracanie się. Dzięki temu podczas odkręcania nakrętki podkładka pociągana przez nakrętkę przemieszcza się po powierzchni klinowej podkładki związanej z obręczą. Ponieważ kąt nachylenia klinów jest większy od kąta wzniosu linii śrubowej szpilki, powstaje efekt klina, który łatwo może być przezwyciężony przez montera, ale nigdy przez dążącą do poluzowania się nakrętkę. Raz dokręcona nakrętka NORD-LOCK pozostanie na swoim miejscu, pewnie mocując koło i gwarantując bezpieczeństwo jazdy i ekonomikę eksploatacji pojazdu.
Przed wprowadzeniem na rynek nakrętki NORD-LOCK przeszły wiele prób laboratoryjnych, m.in. w laboratoriach IMA i TÜV. Zostały również przetestowane w zmiennych warunkach eksploatacyjnych przez RDW Test Center w Holandii, gdzie zarówno 100 km jazdy 3-osiowej ciężarówki na torze symulującym warunki ekstremalne, jak i 7000 km normalnej jazdy po drogach krajowych i miejskich wykazały niezawodność ich działania.
System NORD-LOCK, na bazie którego funkcjonuje nakrętka, jest również oferowany w formie podkładek, które można stosować pod śruby i nakrętki wszystkich klas o gwintach od M3 do M130. Tak zabezpieczone połączenia śrubowe nigdy nie odkręcą się samoczynnie, nawet pracując w warunkach drgań i obciążeń dynamicznych. Korzyści wynikające z ich zastosowania są nie do przecenienia, zwłaszcza dla warsztatów naprawczych, dla których jakość świadczonych usług jest sprawą priorytetową.
Krzysztof Włodarz
Już jednak odkręcenie się tylko jednej nakrętki skutkujące utratą wyważenia koła może być przyczyną postępującego zużycia opony, obręczy i szpilek, wzrostu zużycia paliwa, szybszego zużywania się elementów zawieszenia, a więc wzrostu kosztów utrzymania i eksploatacji pojazdów, a w konsekwencji spadku efektywności działania firmy. Szwedzka firma NORD-LOCK proponuje proste i efektywne rozwiązanie tych problemów: nakrętkę, która nigdy nie odkręci się samoczynnie. Zaprojektowana specjalnie dla ciężkich pojazdów samochodowych nakrętka o gwincie M22x1,5 wykorzystuje opatentowaną przez firmę NORD-LOCK i stosowaną od ponad 25 lat na całym świecie w milionach narażonych na drgania i obciążenia dynamiczne połączeniach śrubowych technologię opartą na efekcie klina. Nakrętka jest zintegrowana z parą podkładek, które przylegają do siebie powierzchniami naciętymi w kształcie klinów, a do elementów łączących (nakrętki) i łączonych (obręcz koła) powierzchniami ponacinanymi promieniowo w formie ząbków. Przy dokręceniu koła ząbki wcinają się w materiał nakrętki i obręczy, osadzając podkładki i uniemożliwiając ich obracanie się. Dzięki temu podczas odkręcania nakrętki podkładka pociągana przez nakrętkę przemieszcza się po powierzchni klinowej podkładki związanej z obręczą. Ponieważ kąt nachylenia klinów jest większy od kąta wzniosu linii śrubowej szpilki, powstaje efekt klina, który łatwo może być przezwyciężony przez montera, ale nigdy przez dążącą do poluzowania się nakrętkę. Raz dokręcona nakrętka NORD-LOCK pozostanie na swoim miejscu, pewnie mocując koło i gwarantując bezpieczeństwo jazdy i ekonomikę eksploatacji pojazdu.
Przed wprowadzeniem na rynek nakrętki NORD-LOCK przeszły wiele prób laboratoryjnych, m.in. w laboratoriach IMA i TÜV. Zostały również przetestowane w zmiennych warunkach eksploatacyjnych przez RDW Test Center w Holandii, gdzie zarówno 100 km jazdy 3-osiowej ciężarówki na torze symulującym warunki ekstremalne, jak i 7000 km normalnej jazdy po drogach krajowych i miejskich wykazały niezawodność ich działania.
System NORD-LOCK, na bazie którego funkcjonuje nakrętka, jest również oferowany w formie podkładek, które można stosować pod śruby i nakrętki wszystkich klas o gwintach od M3 do M130. Tak zabezpieczone połączenia śrubowe nigdy nie odkręcą się samoczynnie, nawet pracując w warunkach drgań i obciążeń dynamicznych. Korzyści wynikające z ich zastosowania są nie do przecenienia, zwłaszcza dla warsztatów naprawczych, dla których jakość świadczonych usług jest sprawą priorytetową.
Krzysztof Włodarz
Komentarze (0)