Gen 2 Plus to najnowsze rozwiązanie w zakresie filtrowania oleju napędowego, zaprezentowane na Automechanice Frankfurt przez UFI Filters.
Gen 2 Plus, opracowany dla grupy FCA i montowany jako element pierwszego wyposażenia w nowym Fiacie Tipo, w przyszłości pojawi się także w innych pojazdach grupy wyposażonych w innowacyjną pompę niskociśnieniową. Każda jednostka łączy serię rozwiązań technologicznych, które gwarantują wydajność filtrowania na poziomie 96% przy cząstkach do 4 μm, bez wpływu na osiągi silnika.
Filtr jest odpowiedzią na rosnące wymagania silników Diesla z układem Common Rail, wyróżniających się niższymi wskaźnikami emisji i większą wydajnością. Nie tylko spełnia, ale i przewyższa wymagania normy Euro 6. Aby osiągnąć te cele, pompa wtrysku wytwarza znacznie większe ciśnienie niż dawniej, a dysze wtrysku są niezwykle cienkie. W tych warunkach nawet najmniejsze zanieczyszczenia i kropelki wody mogą spowodować poważne uszkodzenia. Dlatego moduł filtrujący opracowany został z uwzględnieniem różnych rodzajów paliwa dostępnych na świecie, także tych „zanieczyszczonych” lub z wysoką zawartością biopaliwa, stwarzających dodatkowe wyzwania dla układów filtrujących.
Kompletny element filtrujący zawiera różnorodne urządzenia wielofunkcyjne, z zaworem regulacji ciśnienia i plastikową pokrywą z płaską siateczką, umieszczoną na górnej części włącznie. Zarówno zawór, jak i pokrywa objęte są patentem. Medium filtracyjne DFM (Deep Filtration Media) opracowane zostało wewnętrznie – stworzono je w oparciu o poliamid jako materiał bazowy, rozmieszczony w postaci włókien w celu zapewnienia wysokiej skuteczności filtracji. Kluczową innowacją jest możliwość dostosowania receptury DFM do każdego rodzaju zastosowań, co pozwala oferować klientom rynku OEM konkretne produkty spełniające ich wymagania.
Wewnątrz DFM olej napędowy przepływa od wewnątrz na zewnątrz, ułatwiając wymianę wkładki i eliminując konieczność zastosowania uszczelki. Charakterystyczną cechą medium filtracyjnego jest wkładka filtracyjna o różnym stopniu porowatości. Usuwa ona zanieczyszczenia, a dzięki zjawisku znanemu jako koalescencja powoduje, że cząsteczki wody łączą się w większe jednostki, które następnie spadają grawitacyjnie do komory gromadzenia wody. W drugim etapie filtracji paliwo przechodzi przez bardzo gęstą siatkę hydrofobową, która w całości pokrywa DFM, blokując wszelkie pozostałości wody znajdujące się w oleju napędowym. Na ostatnim etapie filtracji, zwanym „last chance”, podczas rozruchu na zimno olej napędowy jest filtrowany w momencie, kiedy otwiera się zawór regulacji ciśnienia.
Zaprojektowany przez UFI kompletny moduł Gen 2 Plus do filtrowania oleju napędowego łączy w sobie element filtrujący, metalową obudowę i pokrywę, tworząc jedną, kompaktową konstrukcję. Stalowa obudowa wykonana została w procesie tłoczenia blachy na zimno, co gwarantuje większą wytrzymałość mechaniczną, także w razie zderzenia. Pokrywa aluminiowa zawiera następujące elementy: dwa złącza na wejściu i wyjściu oleju napędowego, jedną śrubę spustu wody do celów konserwacji, jedno złącze z elementem elektronicznym o potrójnej funkcji (czujnik pomiaru temperatury paliwa, nagrzewnica w przypadku pojawienia się niskich temperatur i czujnik obecności wody). Ponadto cały moduł został zaprojektowany tak, aby zapewnić łatwy dostęp do komory silnika i szybkie operacje wymiany wkładu, co wymaga wyjęcia tylko 6 śrub.
UFI Filters będzie pierwszą firmą, która wejdzie na niezależny rynek części zamiennych z wkładem filtrującym kompletnego modułu Gen 2 Plus (w pierwszych miesiącach 2017 roku), pod obiema markami – UFI i Sofima.
Komentarze (0)