Diagnostyka

ponad rok temu  26.05.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Nowa jakość pomiarów – GeoTruck

Pośród setek produktów debiutujących podczas TTM 2014 na szczególną uwagę zasługiwały propozycje wyróżnione przez eksperckie jury za nowoczesność i wysoką jakość. Zwyczajowo już najlepsze z nich nagrodzono Złotym Medalem MTP. Kolejny raz z rzędu powody do zadowolenia mają inżynierowie z bydgoskiej firmy PRECYZJA-TECHNIK.

Bydgoska firma PRECYZJA-TECHNIK przyzwyczaiła nas do anonsowania przyrządów stanowiących wyposażenie SKP i warsztatów samochodowych. Precyzyjnie wykonane produkty nagradzano dwukrotnie medalami Międzynarodowych Targów Poznańskich, w latach 2009 i 2011. GeoTruck to komputerowy przyrząd do pomiaru geometrii kół i osi, który powstał z myślą o diagnozie różnych rodzajów pojazdów o DMC powyżej 3,5 t. Tegoroczny laur stanowi więc uhonorowanie wysiłków za prace nad przyrządem przystosowanym do przeprowadzania pomiarów we wszystkich typach samochodowych stacji diagnostycznych oraz w warsztatach naprawczych.


- Za każdym razem wymagane jest jedynie wypoziomowane twarde podłoże, a do procedury regulacji także kanał diagnostyczny lub specjalistyczny podnośnik – zapewnia Tomasz Przybyła, konsultant techniczno-handlowy, Precyzja Service. Sp. z o.o. - Przyrząd GeoTruck jest przeznaczony do pomiarów geometrii kół samochodów ciężarowych, autobusów, naczep i przyczep. Nie ogranicza nas specjalnie ani średnica obręczy kół, ani rozstaw kół czy osi pojazdu, ani też nacisk koła na jedną obrotnicę. Za każdym razem jesteśmy w stanie skontrolować dowolną ilość osi jezdnych niekierowanych i kierowanych z kołami w zakresie średnic 12 do 24”.
Główne elementy przyrządu to jednostka centralna – komputer, dwa zespoły pomiarowe montowane na kołach pojazdu za pośrednictwem zacisków oraz cztery nadajniki montowane na ramie pojazdu za pośrednictwem liniałów pomiarowych. Komunikacja między zespołami pomiarowymi i komputerem odbywa się drogą radiową. Do pomiaru parametrów geometrii w płaszczyźnie poziomej wykorzystywane są dwie kamery CCD oraz sześć przetworników ultradźwiękowych, a do pomiaru kątów pionowych oraz kątów skrętu kół – czujniki przyspieszeniowe. Pracą zespołów pomiarowych zarządza komputer wyposażony w program obsługowy.
- W zależności od wersji przyrządu może to być komputer stacjonarny z podłączonym do niego monitorem znajdującym się na szafce lub przenośny tablet ułatwiający pomiar dużych gabarytowo pojazdów – dodaje Tomasz Przybyła. - Program umożliwia dokonanie wyboru schematu pomiarowego oraz wybór wzorca pojazdu. Zadaniem programu obsługowego jest również komunikacja z diagnostą. Podczas wykonywania pomiaru program wydaje odpowiednie polecenia i komunikaty. Wartości wszystkich mierzonych kątów wyświetlane są bezpośrednio na ekranie monitora lub tabletu. Kompensacja bicia układu koło-zacisk prowadzona jest czteropunktowo, dzięki czemu eliminowane są błędy kształtu obręczy koła lub błędy diagnosty wynikające z niezbyt starannego zamocowania zacisku na kole. Sterowanie pracą przyrządu może odbywać się bezpośrednio z klawiatury i myszki podłączonych do komputera lub za pomocą ekranu dotykowego tabletu. Podczas realizacji kompensacji bicia i pomiaru przyrząd automatycznie pobiera wartości z zespołów pomiarowych po ich skierowaniu na odpowiedni nadajnik i wypoziomowaniu. Po zakończeniu pomiaru jego wyniki są prezentowane na ekranie monitora lub tabletu wraz z porównaniem ich z wartościami wzorcowymi. Wyniki każdego pomiaru mogą być wydrukowane i zapisane w bazie wykonanych usług.
W przyrządzie GeoTruck zastosowano wiele interesujących technologii. Do pomiaru kątów w płaszczyźnie poziomej niezbędnych do określania parametrów geometrii pojazdu w tej płaszczyźnie względem jego osi symetrii wykorzystywane są kamery CCD z emiterami promieniowania podczerwonego. Z kolei do pomiaru odległości w płaszczyźnie poziomej niezbędnych do określania parametrów geometrii pojazdu w tej płaszczyźnie względem jego osi symetrii – przetworniki ultradźwiękowe. Zintegrowane układy elektromechaniczne MEMS w postaci wieloosiowego czujnika przyspieszeniowego pozwalają wykonać pomiary kątów w kilku płaszczyznach jednocześnie. Wykorzystywane są do określania parametrów geometrii pojazdu w dwóch wzajemnie prostopadłych płaszczyznach pionowych (pomiar kątów pionowych), do pomiaru kątów w płaszczyźnie poziomej (pomiar kątów skrętu kół) oraz do kontroli obrotu zespołu pomiarowego (o 180 stopni) podczas przeprowadzania kompensacji bicia koła.
Na uwagę zasługuje innowacyjny model transmisji danych i komunikacji. Do wzajemnej synchronizacji między zespołami pomiarowymi i nadajnikami wykorzystywana jest transmisja w zakresie promieniowania podczerwonego, a transmisja radiowa do komunikacji z głównym komputerem sterującym.
- Dzięki temu zminimalizowany został wpływ na inne systemy, które z reguły wykorzystują niższe dostępne pasma radiowe – podkreśla Tomasz Przybyła. - Innowacyjne połączenie wszystkich tych technologii i specjalistycznego oprogramowania sterującego do komputera klasy PC pozwoliło na znaczne zautomatyzowanie procesu pomiarowego. Dzięki temu, że cały ten proces odbywa się pod pełną kontrolą programu sterującego, udało się uprościć sposób i zminimalizować czas pomiaru.
Dla przykładu. Czas przeprowadzenia kontroli pełnej geometrii ustawienia kół i osi pojazdu dwuosiowego, łącznie z czynnościami przygotowawczymi, tj. założeniem zacisków i zespołów pomiarowych na koła, kompensacją bicia kół, wynosi ok. 30 min.

Rafał Dobrowolski
Fot. PRECYZJA-TECHNIK

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony