We współczesnych samochodach wciąż dominują reflektory z żarówkami halogenowymi
H4 i H7 to obecnie najpopularniejsze żarówki halogenowe w oświetleniu pojazdów mechanicznych, od niedawna są one stopniowo zastępowane nowymi konstrukcjami, takimi jak H18 i H19.
Dominacja żarówek halogenowych
Pomimo licznych innowacji we współczesnych samochodach wciąż dominują reflektory z żarówkami halogenowymi. Zdaniem przedstawicieli Lumileds – wyłącznego, licencjonowanego producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips – stan ten będzie utrzymywał się jeszcze przez wiele lat, głównie ze względu na niskie koszty produkcji, zakupu i eksploatacji. Wpływa to także na pracę producentów pojazdów, bo sama konstrukcja żarówki halogenowej istotnie ogranicza projektantów chcących stworzyć reflektory nawiązujące do nowoczesnych linii nadwozia. Szczególnie dotyczy to samochodów osobowych z segmentu A, B i C.
Nowe typy halogenów już na rynku wtórnym
Dla projektantów samochodów bryła nadwozia to niezwykle istotny element, jeśli posłużyć się obrazową przenośnią – reflektory w aucie to jego „oczy”. Nadają one indywidualny wygląd naszym czterem kółkom. Jednocześnie muszą zagwarantować maksymalny poziom bezpieczeństwa na drodze.
– Nowe rozwiązania zastosowane w H18 i H19 pozwoliły na opracowanie krótszych żarników i baniek żarówek halogenowych. Przekłada się na to możliwość zaprojektowania reflektorów o mniejszej średnicy, lepszej optyce czy bardziej kompaktowej budowie – mówi Wioletta Pasionek, marketing manager Central Europe z Lumileds Poland. – Oczywiście wymagało to zachowania dotychczasowych parametrów świetlnych, które zostały nawet poprawione. Więcej światła na drodze pozwala kierowcy szybciej i lepiej ocenić sytuację, wydłużając czas potrzebny na podjęcie odpowiedniej decyzji.
Parametry żarówek halogenowych H4 i H7 nie zapewniają takiej jakości światła jak bardziej zaawansowane źródła: lampy ksenonowe, diody LED czy reflektory laserowe.
Odpowiedzią na te wyzwania są nowe żarówki halogenowe marki Philips. Typ H18 jest odpowiednikiem H7 (jedna żarówka z dwoma funkcjami), zaś H19 to H4 (układ dwóch żarówek głównych w reflektorze). Nie jest to jednak równoznaczne z możliwością ich zastosowania we wszystkich konstrukcjach tradycyjnych reflektorów.
Żarówki halogenowe Philips H18 i H19
Od 2 lat wykorzystywane są już przy pierwszym montażu między innymi w Fordzie EcoSport i Kii Soul czy Hyundaiu HB20, produkowanym na rynki Ameryki Łacińskiej. Teraz obie żarówki trafiły na aftermarket i są dostępne również na polskim rynku.
Na początek H18 (12 V 65 W) i H19 (12 V 60/55 W) uzupełniły gamę żarówek Philips LongLife EcoVision (H1, H3, H4, H7 i H11). Charakteryzują się one długą żywotnością, która w przypadku pierwszej nowości wynosi do 1100 godzin, zaś drugiej do 1500 godzin ciągłego świecenia. Zapewniają też wydajny strumień świetlny o wartości 1700 i 1750 lm. Ich efektywność można porównać do jakości diod LED.
Komentarze (0)