ACEA wyznaczyło ramy czasowe wprowadzenia nowych wytycznych
Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (ACEA) to stowarzyszenie 15 czołowych producentów samochodów osobowych, vanów, ciężarówek i autobusów posiadających fabryki na terenie Europy. Wśród jej członków można znaleźć między innymi takich producentów jak: BWM, DAF, Daimler, Ferrari, Ford, Honda, Jaguar Land Rover, Renault, Toyota, Volkswagen i Volvo. Organizacja zajmuje się reprezentowaniem interesów europejskiego przemysłu motoryzacyjnego zarówno w kontaktach z instytucjami europejskimi, jak i poza granicami naszego kontynentu.
Od lat 90. ubiegłego stulecia ACEA opracowuje i publikuje tak zwane sekwencje, czyli normy jakościowe olejów silnikowych, które definiują minimalny poziom parametrów i odpowiadają obecnym wymaganiom nowoczesnych silników.
Sekwencje ACEA podzielone są na 3 kategorie. ACEA Ax/Bx reprezentuje grupę olejów tzw. high SAPS przeznaczonych do silników benzynowych i wysokoprężnych, niewyposażonych w filtry cząstek stałych, samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Kategoria ACEA Cx to oleje do silników benzynowych i wysokoprężnych, wytworzonych w technologii low SAPS, które są kompatybilne z filtrami cząstek stałych, a przeznaczone do pojazdów osobowych i lekkich dostawczych. Trzecia grupa ACEA Ex definiuje wymagania dla olejów przeznaczonych do silników wysokoprężnych pojazdów ciężkich, takich jak samochody ciężarowe, maszyny budowlane czy rolnicze.
Wraz z najnowszą aktualizacją po raz pierwszy kategorie dla samochodów osobowych i lekkich dostawczych Ax/Bx i Cx zostały zmienione niezależnie od kategorii typowej dla maszyn ciężkich Ex. Ten podział pozwoli ACEA reagować bardziej elastycznie oraz bezpośrednio do zmian i wymagań zarówno silników, jak i rynku. Aktualizacji kategorii ACEA Ex można spodziewać się w drugiej połowie tego roku. Zatem obecna zmiana tyczy się tylko kategorii olejów silnikowych do samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Aktualnie do tych pojazdów stosuje się głównie jednostki napędowe benzynowe i wysokoprężne turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa, uzupełnione o systemy start-stop i różne warianty technologii hybrydowych.
W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony tych silników ACEA opracowało dwie nowe kategorie olejów silnikowych. Pierwsza to ACEA A7/B7. Są to oleje w technologii high SAPS o obniżonej lepkości HTHS do zakresu 2,9-3,5 mPa·s, aby zapewnić wymaganą paliwooszczędność. Zabezpieczają przed LSPI (Low Speed Pre-Ignition), czyli przedwczesnym zapłonem, chronią także przed zużyciem turbosprężarkę w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz ograniczają ilość osadów w turbosprężarkach silników wysokoprężnych. Drugą nową kategorią jest ACEA C6 w technologii low SAPS i lepkości HTHS w zakresie 2,6-2,9 mPa·s. Olej tego typu zapewnia takie same korzyści jak spełniający ACEA A7/B7, ale jest przeznaczony do samochodów wyposażonych w filtry DPF/GPF. Z nowej sekwencji, aby zapewnić przejrzystość i skupić się na aktualnych wymaganiach parku pojazdów, usunięto dwie kategorie: ACEA A3/B3 oraz ACEA C1.
Najnowsza aktualizacja sekwencji ACEA to nie tylko nowe kategorie olejów silnikowych. Zostało wprowadzonych kilka nowych testów silnikowych, a wśród nich ASTM D8350 (Sekwencja IVB Toyota 2NR-FE) – test badający zużycie rozrządu zaworowego, test JASO FE M366 – pokazujący oszczędność paliwa olejów w niskiej klasie lepkości (SAE 0W-8 – SAE 0W-20) czy np. test ASTM D8291-19 badający zdolność oleju do niwelowania LSPI.
ACEA wyznaczyło ramy czasowe wprowadzenia nowych wytycznych. Od 1 maja 2021 r. produkty mogą być oznakowane zgodnie z sekwencjami ACEA Ax/Bx i Cx 2021. Dla istniejących produktów zgodnych z ACEA 2016 ustanowiono dwuletni okres przejściowy, podczas którego mogą być nadal oznakowane zgodnie z poprzednimi wytycznymi. Od 1 maja 2023 r. ważna będzie tylko nowa sekwencja.
W firmie Fuchs poczyniliśmy już pierwsze kroki na drodze do rekwalifikacji naszych produktów zgodnie z najnowszymi wytycznymi. Miło jest nam poinformować, że olej Titan GT1 Flex 5 SAE 0W-20 jako pierwszy przeszedł pomyślnie cały proces i jest zgodny z ACEA C6.
Łukasz Hercog menedżer produktu ds. motoryzacyjnych środków smarnych w firmie Fuchs
Komentarze (0)