Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Nowe GVO

od maja 2010?

Organizacje reprezentujące niezależny rynek motoryzacyjny w Europie (FIGIEFA, jak i w Polsce SDCM) przyjmują z zadowoleniem rozpoznanie i zgłębienie przez Komisję Europejską potrzeby ustanowienia specyficznych zasad dla rynku motoryzacyjnego, ale również domagają się od Komisji kroków potwierdzających to w najbliższej przyszłości.


22 lipca br. Komisja Europejska wydała oficjalne oświadczenie dotyczące analizy oddziaływania i kierunku stanu prawnego w zakresie przepisów ustawowych dotyczących przyszłości rozporządzenia GVO o swobodnym dostępie do danych technicznych (MV-BER), którego ważność upływa z dniem 31 maja 2010 roku. Przedstawiciele reprezentujący niezależnych dystrybutorów i producentów części zamiennych przyjmują z zadowoleniem informację, że Komisja Europejska zamierza rozwiązać główne problemy i kwestie sporne w sektorze niezależnego rynku, a dotyczące przyszłych regulacji prawnych. Komisja Europejska uznała, że niezależny rynek części zamiennych ponosi negatywne skutki na tle konkurencji, to znaczy w porównaniu z rynkiem pierwotnym.

- Cieszy nas fakt, iż Komisja Europejska stwierdza, że nowe przepisy dotyczące niezależnego rynku mogą natychmiastowo przynieść poprawę dla branży i konsumentów, a jednocześnie proponuje, aby wprowadzić je natychmiast po wygaśnięciu obecnie obowiązującego GVO, czyli od 31 maja 2010 podkreśla - Alfred Franke. prezes SDCM. Przedstawiane wielokrotnie aspekty dotyczące niezależnego rynku zostały podjęte przez Komisję Europejską. - Dokładnie ostatecznie sformułowane restrykcje są kluczowe dla sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw działających w obrębie niezależnego rynku motoryzacyjnego, serwisu i naprawy pojazdów. Silne zasady i egzekwowanie prawa pomoże temu sektorowi, dając klientom i odbiorcom rzeczywisty wybór na niezależnym rynku - twierdzi prezydent FIGIEFY Michel Vilatte.

- Od dłuższego czasu przedstawiciele niezależnego rynku wielokrotnie podkreślali potrzebę nieograniczonego dostępu do informacji technicznych pojazdów, jak również potrzebę dostępu do źródła danych technicznych - przypomina Alfred Franke.

- Widzimy konieczność utrzymania podstawowego prawa klienta, czyli prawa wyboru również w czasie obowiązywania gwarancji pojazdu - wskazywała Małgorzata Niepokulczycka, prezes Federacji Konsumentów. Komisja Europejska przedstawia w zarysie możliwe dwa kierunki zmiany stanu prawnego, czyli: zastosowanie ogólnych zasad konkurencji w połączeniu ze specyficznym przewodnikiem (wytycznymi) i/lub sektorowe rozporządzenie “mini GVO”. FIGIEFA i SDCM zwracają uwagę, że rozporządzenie dotyczące sektorowych regulacji jest bardziej odpowiednie w sytuacji rozwiązywania szczególnych problemów działających negatywnie na niezależny rynek motoryzacyjny. Dodatkowy przewodnik dotyczący odpowiedniej regulacji w zakresie konkurencji na rynku motoryzacyjnym, jak i również egzekwowania - są koniecznym uzupełnieniem w celu dostarczenia większej ilości szczegółowych wyjaśnień dla niezależnych graczy rynku, jak i zapewnienie, że konkurencja funkcjonuje odpowiednio. Niezależny rynek z zadowoleniem przyjmuje stanowisko Komisji Europejskiej dotyczące braków i niedostatków na rynku konkurencji niezależnego sektora motoryzacyjnego i przychyla się do wniosku dotyczącego zmodernizowania zasad od roku 2010. Równocześnie FIGIEFA oraz SDCM oczekują od Komisji skoncentrowania się w następnych miesiącach na problemie niedociągnięć związanych z dotychczasowym rozporządzeniem MV-BER i wytworzenia bardziej odpowiedniego i aktualnego aktu prawnego z silnymi podstawami i kompletnymi zasadami dla niezależnego rynku motoryzacyjnego.

- Wszystkie nowe przepisy dla niezależnego rynku muszą być w stanie również rozwiązać zaległe i nieuregulowane dotychczas kwestie. Jesteśmy usatysfakcjonowani tym, że Komisja rozważa wprowadzenie restrykcji dotyczących zasad gwarancji - mówi Michel Vilatte. - Dotychczasowe rozporządzenie o dostępie do danych technicznych było zaprojektowane zgodnie z wiedzą techniczną tamtych czasów. Zezwalając na znaczny margines w interpretacji detali technicznych tych zasad, niewłaściwe było wykorzystanie dotychczasowych zasad przez koncerny samochodowe, zakazując dostępu do ważnych danych technicznych. Dlatego też, Art. 4(20) rozporządzenia GVO musi zaadaptować progres techniczny i nowelizację Rozporządzenia EURO 5 715/2007.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony