Jest to zjawisko niekorzystne także dla innych części układów zapłonowych, takich jak: kolektory, cewki i rozdzielacze. Szczególnie cierpi przy tym miejsce łączenia końcówek przewodów ze świecami. W efekcie, mimo wyższych temperatur zewnętrznych, zimny rozruch silnika nie staje się łatwiejszy. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów z dużymi przebiegami, eksploatowanych na krótkich dystansach lub uruchamianych po dłuższych postojach.
Dzieje się tak, ponieważ na elektrodach i wewnętrznym izolatorze świecy na skutek spalania oleju silnikowego bądź zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej powstaje osad, tworzący w połączeniu ze skroploną parą wodną (często też mgłą solną) materiał o dobrej przewodności elektrycznej, co utrudnia powstanie iskry zapłonowej. Z kolei stare, zużyte przewody mogą mieć mikropęknięcia na całej powierzchni izolacji. One też mogą sprawiać, że zapłonowe impulsy przepływają bezużytecznie „na skróty”, zamiast przez przerwę pomiędzy elektrodami. Dlatego należy przestrzegać terminów wymiany wszystkich elementów układu zapłonowego, a w szczególności przewodów. Wiosna jest dla takiej akcji serwisowej najodpowiedniejszą porą.
Przy wyborze nowych przewodów warto wybrać te z rdzeniem spiralnym, ponieważ wykazują większą odporność na starzenie i nadmierne zużycie. Dodatkowo, ze względu na magazynowanie energii w rdzeniu ferrytowym, czas przeskoku iskry wydłuża się, powodując lepszy zapłon i spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Jest to szczególnie ważne w pojazdach zasilanych gazem. Na szczęście, profesjonalne warsztaty samochodowe o tym wiedzą i coraz częściej instalują kable naszej rodzimej produkcji – SENTECH, bo są „sprawdzone” i stosunkowo niedrogie w porównaniu z konkurencyjnymi markami zagranicznymi.
Małgorzata Kluch
GG Profits
Słowniczek
Co to jest „wire wound”?
Jest to najnowocześniejszy rodzaj przewodu, charakteryzujący się wysokimi parametrami technicznymi dzięki zastosowaniu wysokiej klasy mieszanki ferrytowej. Jego zalety wynikają z unikatowej budowy pokazanej na znajdującym się obok zdjęciu. W samym środku przewodu znajduje się nić (tu koloru żółtego), stanowiąca osnowę dla otaczającej ją warstwy materiału ferrytowego o precyzyjnie dobranej wielkości ziaren. Dalej, idąc od środka, mamy gęsto spiralnie nawinięty cienki drut ze stali kwasoodpornej. Na każdy centymetr przewodu przypada 50 jego zwojów. Kolejne warstwy (białą i czarną) stanowi materiał izolacyjny.
Uwaga! W oryginalnych przewodach „wire wound” (patrz zdjęcie) warstwa ferrytu powinna być odpowiednio gruba i posiadać właściwy skład (zawartość ferrytu musi wynosić 94-96%).
Wiosenna aura nie sprzyja przewodom zapłonowym. Gwałtowne odwilże i silne opady deszczu są przyczyną intensywnego skraplania pary wodnej na chłodnych powierzchniach.
Komentarze (0)