Przy hybrydyzacji napędów w samochodach użytkowych Bosch korzysta z doświadczeń z segmentu samochodów osobowych. Konstruktorzy pracują nad równoległym napędem hybrydowym, który w kompaktowy sposób można zintegrować w układzie napędowym pojazdu użytkowego. W transporcie dalekobieżnym i dostawczym, na odcinkach ze spadkiem lub podczas hamowania, możliwe jest odzyskiwanie energii elektrycznej i przekazywanie jej do akumulatora wysokonapięciowego. Energia ta wykorzystywana jest potem do napędu silnika elektrycznego na wzniesieniach lub podczas ruszania. Silnik elektryczny wspomaga w ten sposób pracę silnika spalinowego.
Szansę na ok. 5-procentową oszczędność paliwa daje koncepcja przekształcania ciepła odzyskiwanego w układzie wydechowym w energię elektryczną lub mechaniczną. Obecnie część energii pierwotnej uwalniana jest w postaci ciepła wydostającego się razem ze spalinami do otoczenia. Energię te można odzyskać w procesie parowania za pośrednictwem systemu WHR (Waste Heat Recovery System). Ciepło zawarte w spalinach wykorzystywane jest do wytworzenia pary, która wykonuje pracę w rozprężarce. Energia mechaniczna wytwarzana w tym procesie może być bezpośrednio lub za pomocą przekładni przekazana na wał korbowy. Alternatywnie rozprężarka może napędzać alternator, który dostarcza energię elektryczną do sieci zasilania lub akumulatora trakcyjnego napędu hybrydowego. Bosch opracowuje obecnie różne koncepcje rozprężarki jako głównego elementu przekształcania energii.
Bosch pracuje nad technologiami, które sprawią, że pojazdy użytkowe będą spalać jeszcze mniej paliwa oraz emitować mniej zanieczyszczeń. Do takich rozwiązań należy m.in. hybrydyzacja napędów w średnich i ciężkich pojazdach użytkowych oraz odzyskiwanie ciepła w układzie wydechowym.
Komentarze (0)