Czasy, kiedy pojazd „jakoś jeździł na gazie”, minęły bezpowrotnie. Współcześni kierowcy oczekują, że ich auta będą zachowywać się tak samo na zasilaniu gazowym jak na benzynowym. Komfort i bezpieczeństwo jazdy muszą zostać bezwzględnie zachowane. Przykładem dopasowywania oferty instalacji gazowych do obecnych wymagań rynku jest instalacja dedykowana do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wymagania stawiane konstruktorom silników benzynowych odnośnie zmniejszenia ilości spalanego paliwa i ograniczenia emisji spalin wymusiły wyprodukowanie silnika z wtryskiem bezpośrednim, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje w komorze spalania. Przez wiele lat montaż instalacji LPG w tego rodzaju silnikach był niemożliwy. Wynikało to z konstrukcji silnika, w którym wtryskiwacze benzynowe zostały umieszczone bezpośrednio w komorze spalania, co podczas pracy silnika na zasilaniu gazowym mogło doprowadzić do ich uszkodzenia. Powodem tego było pozostawienie wtryskiwacza benzynowego w ekstremalnych warunkach temperaturowych panujących w cylindrze podczas cyklu spalania bez chłodzenia benzyną.
Obecnie, dzięki zastosowaniu specjalnego sterownika gazowego, uruchamiającego co pewien czas wtryskiwacze benzynowe celem schłodzenia go benzyną, nieliczni producenci zaczynają oferować instalacje dedykowane do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Należy jednak pamiętać, że montaż instalacji LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem jest możliwy tylko pod warunkiem wcześniejszego sprawdzenia na podstawie kodu silnika, czy dana jednostka napędowa może współpracować ze sterownikiem instalacji gazowej. Indywidualne oprogramowanie opracowywane jest do każdego z typów silnika. Mimo że rozwiązania gazowe dla silników z wtryskiem bezpośrednim ma tylko kilka firm na świecie, z uwagi na rosnącą produkcję aut wyposażonych w ten typ silnika trend ten będzie coraz bardziej dynamizował prace badawcze i rozwojowe prowadzone nad instalacjami gazowymi.
Rosnące ceny paliw sprawiły, że wielu posiadaczy samochodów z silnikami benzynowymi zdecydowało się na adaptację pojazdu na zasilanie gazowe. Jednak wzrost cen paliw nie dotyczył wyłącznie etyliny. Ceny oleju napędowego w ostatnich latach wzrosły dwukrotnie, a w wielu krajach za litr oleju napędowego należy zapłacić więcej niż za litr benzyny. Drastyczne zmiany cen zachęciły producentów instalacji gazowych do opracowania systemu umożliwiającego konwersję silników wysokoprężnych. Systemy te dedykowane są przede wszystkim pojazdom ciężarowym, dostawczym i flotom firmowym z uwagi na wyższy koszt montażu w porównaniu do cen adaptacji silników benzynowych. Zwrot inwestycji w instalację do diesla również następuje po dłuższym przebiegu niż w przypadku „tradycyjnej” instalacji. Podczas pracy silnika wysokoprężnego na zasilaniu gazowym dawkowane są jednocześnie dwa paliwa: olej napędowy i gaz w proporcjach 70:30. Wynika to z faktu, że z uwagi na właściwości fizyczne zapłon gazu w czystej postaci ze świecy żarowej (bez oleju napędowego) nie byłby możliwy. Olej napędowy w tym wypadku wywołuje zapłon mieszanki olejowo-gazowo-powietrznej. Na rynku można również spotkać systemy „mono-fuel”, tj. całkowitą konwersję silnika wysokoprężnego na zasilanie gazowe. W tym przypadku, po wcześniejszych modyfikacjach (zmiana stopnia sprężania, montaż świec zapłonowych itp.), silnik zasilany jest wyłącznie paliwem gazowym. Modyfikacja ta jest na tyle zaawansowana, że w przypadku braku odpowiedniego doświadczenia można doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Z kolei główną zaletą konwersji „mono-fuel” jest całkowite zastąpienie droższego oleju napędowego tańszym paliwem gazowym.
Kolejnym widocznym trendem w przeciągu ostatnich lat są prace nad systemami V generacji, czyli zasilanie silnika gazem LPG w fazie skroplonej. Powyższa propozycja znajduje najlepsze rozwiązanie w konwersji silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jak wspomniano wcześniej, tradycyjne systemy IV generacji wymagają okresowego podawania benzyny przez wtryskiwacze benzynowe w celu ich schłodzenia w trakcie pracy silnika na zasilaniu gazowym. System V generacji wykorzystuje do podawania paliwa gazowego fabryczne wtryskiwacze benzynowe zamontowane w silniku. W związku z tym w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie ma konieczności podawania jednocześnie benzyny, ponieważ wtryskiwacze benzynowe chłodzone są w tym wypadku gazem w fazie ciekłej. V generacja systemów gazowych zapewnia o wiele większe oszczędności, ponieważ podczas pracy na gazie nie jest wymagana benzyna w przeciwieństwie do instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa IV generacji.
Ewa Górecka
Specjalista ds. Badań i Analiz Rynku
Kto stoi w miejscu, ten się cofa – to stara prawda ludowa, jednak cały czas aktualna. Producenci samochodowych instalacji gazowych doskonale zdają sobie sprawę, że branża motoryzacyjna nieustannie podąża do przodu, a oferowane samochody stają się coraz bardziej skomplikowanymi cudami elektroniki i zaawansowanych technologii. Takim wyzwaniom muszą sprostać nowoczesne instalacje gazowe.
Komentarze (0)