Spadek łącznej produkcji pojazdów wpłynął na zmianę popularności niektórych barw. Kolory? Niebieski i czerwony mają swoje pięć minut! Mimo zmieniających się upodobań kolorystycznych większość produkowanych samochodów wciąż jest biała, czarna, srebrna lub szara.
W 2021 r. branża motoryzacyjna stanęła przed nowymi, niespotykanymi dotąd wyzwaniami. Łączna liczba pojazdów, które opuściły linie montażowe w 2020 i 2021 r. była znacznie niższa w porównaniu z poprzednimi latami. Przełożyło się to na wyraźny wzrost popularności niektórych przestrzeni kolorystycznych ujętych w BASF Color Report 2021 for Automotive OEM Coatings, podczas gdy udział rynkowy wieloletnich ulubieńców zmniejszył się o kilka punktów procentowych.
Kolory achromatyczne — biały, czarny, szary i srebrny — są nadal najbardziej popularne. Klasyczne i ponadczasowe piękno tych barw kojarzy się zarówno z czystym środowiskiem, jak i zaawansowaną technologią. Ich wiodącą pozycją zachwiało jednak pojawienie się nowych przestrzeni kolorystycznych.
Zgodnie z przewidywaniami projektantów BASF sprzed lat, kolor niebieski ma właśnie swoje pięć minut. Czerwony również zyskuje na popularności, zabierając kolorom achromatycznym udział w rynku w wielu miejscach na świecie. Zielony i beżowy nadal pojawiają się w statystykach — co prawda w mniejszej ilości, ale za to w zaskakujących odcieniach.
EMEA — większa różnorodność kolorów chromatycznych i odcieni
Ten trend wśród kolorów chromatycznych napędza kolor niebieski. Aktualnie dostępnych jest prawie 180 odcieni niebieskiego, od błękitu po ciemny granat. Mają one elegancki, świeży i kojarzący się młodością wygląd oraz można je spotkać na wszystkich typach nadwozia, we wszystkich segmentach. Drugie miejsce — chociaż daleko za niebieskim — zajmuje czerwony, a towarzyszy mu całkiem sporo odcieni koloru zielonego.
W przypadku kolorów achromatycznych najbardziej popularny jest nadal biały, ale szary powoli go dogania. Szary dostępny jest z kilkoma opcjami w zakresie efektów i tekstur, które znacznie poszerzają ofertę tego koloru. Występuje w 160 odcieniach, od eleganckich, ciemnych i połyskujących po lekkie, jednolite sportowe barwy.
- W kolorach zaprojektowanych dla regionu EMEA wykorzystano znane pozycje barw, modyfikując je jednak za pomocą nowych efektów i subtelnych gradientów lub dodając im specjalnego blasku. Sprawia to, że kolory chromatyczne stanowią odważny wyznacznik indywidualizmu i sportowego charakteru, który z roku na rok zyskuje na popularności - powiedział Mark Gutjahr, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie EMEA.
Azja i Pacyfik — wiodący region pod względem globalnej różnorodności kolorów
Mimo że biały pozostaje najpopularniejszym kolorem w regionie Azji i Pacyfiku (AP), zaczyna powoli tracić swoją pozycję. Sytuacja koloru czarnego i szarego konsekwentnie się poprawia. Jest to kontynuacja czteroletniego trendu, zmieniającego obecność białych pojazdów na drogach. W 2021 r. aż 79% nowych pojazdów wyprodukowanych w regionie AP polakierowano kolorami achromatycznymi.
Popularność kolorów chromatycznych
Utrzymuje się na stałym poziomie, przy czym udziały poszczególnych przestrzeni kolorystycznych podlegają nieznacznym wzrostom lub spadkom o kilka punktów procentowych. Niebieski — wiodący kolor chromatyczny — zyskał na popularności, odzwierciedlając dane globalne z innych regionów. Przejął część udziału w rynku od koloru czerwonego, którego popularność spadła. Brązowy i złoty występują w znacznych ilościach, zaś udziały beżowego, pomarańczowego, żółtego, zielonego i fioletowego utrzymują się na poziomie ok. 1%.
- Region AP cechuje największy wolumen produkcji motoryzacyjnej na świecie. Występuje tam także największa różnorodność kolorystyczna w porównaniu z innymi regionami — powiedziała Chiharu Matsuhara, szefowa działu projektowania dla branży motoryzacyjnej w regionie AP.
- Wzrostowi popularności niebieskiego towarzyszyło powiększenie się rodziny kolorów zielonych, od turkusowego przez khaki po oliwkowy. Nie są to typowe odcienie zieleni, zwłaszcza wśród SUV-ów.
Ameryka Północna — szybkie zmiany preferencji kolorystycznych w obu Amerykach
Wygląda na to, że moda na niebieski w Ameryce Północnej przemija. Udział tego koloru spadł o 4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, wracając do poziomu z 2017 r.
Udział kolorów achromatycznych w Ameryce Północnej, w tym białego, zwiększył się pomimo globalnego spadku. Nie dotyczy to jednak srebrnego i szarego, w przypadku których nastąpiło zmniejszenie udziału. Wśród kolorów chromatycznych pozycja czerwonego poprawiła się o 1%. Czerwony i niebieski remisują jako najpopularniejsze kolory chromatyczne.
Niedobory surowców w 2021 r. zmusiły producentów aut do dokonania trudnych wyborów podczas alokacji deficytowych zasobów. W okresie niskiej koniunktury skłonili się oni ku większym, popularniejszym platformom.
Komentarze (0)