W czwartek, 19 kwietnia br. posłowie przyjęli rozporządzenie wzmacniające procedury homologacji typu pojazdów silnikowych, umożliwiające Komisji Europejskiej ocenę pracy państw członkowskich i nakładanie sankcji na producentów.
Przepisy nowelizują dyrektywę z 2007 r. i mają spowodować, że testowanie i zatwierdzanie nowych samochodów będzie bardziej przejrzyste.
Jak przebiega procedura homologacji?
Przed wprowadzeniem do obrotu nowe typy pojazdów są testowane przez organy krajowe (za pośrednictwem centrów testowych), które sprawdzają, czy dany model spełnia wszystkie wymogi unijne (jest ich łącznie około 70) w zakresie bezpieczeństwa, ochrony środowiska i zgodności produkcji. Każdy nowy pojazd musi posiadać certyfikat zgodności z homologowanym typem
Co zmienia nowelizacja?
Nowe zasady poprawiają przejrzystość, monitorowanie i system sankcji. To państwa członkowskie będą pobierać opłaty od producentów za badanie i kontrolę zgodności pojazdu z unijnymi wymogami homologacji po to, by ci nie byli w kontakcie z centrami testowymi. Brak powiązań finansowych między służbami technicznymi a producentami aut zapewni, że badania będą niezależne.
Władze rynku krajowego będą musiały przeprowadzać wyrywkowe weryfikacje zgodności z normami pojazdów znajdujących się już na rynku. Pozwoli to na wykrywanie niezgodności na wczesnym etapie i umożliwi natychmiastowe, zdecydowane działania wobec pojazdów, które uznane zostaną za niezgodne z normami lub będą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa czy środowiska. Komisja Europejska będzie mogła nakładać na producentów grzywny w wysokości do 30 000 euro za pojazd niespełniający wymogów.
W negocjacjach z Radą został spełniony postulat Parlamentu Europejskiego, żeby co najmniej 20% kontroli dotyczyło testów emisji, w tym weryfikacji emisji w rzeczywistych warunkach jazdy.
Każde państwo będzie musiało co roku przeprowadzić weryfikację pewnej minimalnej liczby pojazdów. Kontrolowany będzie jeden z każdych 40 000 nowych pojazdów silnikowych zarejestrowanych w danym państwie w roku poprzednim.
Komisja będzie uprawniona do dokonania oceny procedur wprowadzonych przez organy, które udzieliły homologacji typu UE, w ciągu pięciu lat poprzedzających ocenę. Sporządzi także podsumowanie wyników i udostępni je publicznie.
Kontekst
Nowe rozporządzenie stanowi odpowiedź na ujawnione w 2015 roku naruszenia polegające na stosowaniu przez niektórych producentów samochodów nielegalnych urządzeń fałszujących testy emisyjne.
W wyniku skandali Parlament Europejski utworzył komisję śledczą (EMIS), której zadaniem było zbadanie sprawy producentów samochodów, takich jak Volkswagen, którzy fałszowali testy. W raporcie końcowym komisja przedstawiła wnioski z dochodzenia.
Przemysł motoryzacyjny w UE
Branża motoryzacyjna jest kluczowym sektorem europejskiej gospodarki – zapewnia 2,5 mln miejsc pracy i 6,4% PKB UE.
Komentarze (0)