Firma Elpigaz – dostawca urządzeń do zasilania gazem silników, jest również producentem tego typu urządzeń. W ofercie znajduje się kilka ciekawych rozwiązań reduktorów – parowników – całkowicie polskich rozwiązań konstrukcyjnych.
Pierwszym krokiem w zakresie skonstruowania własnych urządzeń tego typu było wdrożenie kilkudziesięciu poprawek do reduktora – parownika opracowanego jeszcze w włoskiej firmie EmmeGas, występującego pod handlową nazwą Cometa. Reduktor ten jest w ofercie od końca 2003 r. Jest to jeden z pierwszych tzw. reduktorów zintegrowanych (wykonanych jako jedno urządzenie z elektrozaworem gazowym), które pojawiły się na naszym rynku. Tego typu reduktory są bardzo proste w montażu. W komorze silnikowej montuje się jedno urządzenie, które jest bezpośrednio podłączone do przewozu zasilającego ze zbiornika gazu. Zmniejszona jest ilość połączeń na przewodzie wysokiego ciśnienia, wykonuje się jedną pętlę kompensującą na przewodzie, nie trzeba wykonywać krótkiej łączówki pomiędzy elektrozaworem gazowym a reduktorem, co przy chęci zachowania estetyki montażu bywa czasochłonne. Łatwiejsze jest również serwisowanie układu z takim reduktorem. Wymiana filtra gazu – podstawowa czynność obsługowa każdej instalacji gazowej, jest bardzo prosta i szybka, przy odpowiednim umieszczeniu reduktora nie wymaga demontażu urządzeń i złącz wysokiego ciśnienia. Ponadto reduktor ma tylko jedną cewkę elektromagnetyczną, która pracuje synchronicznie z cewką na zbiorniku. W ten sposób zmniejsza się obciążenie układu elektrycznego - instalacja wykonana ze “zwykłym” reduktorem współpracującym z elektrozaworem gazowym ma trzy cewki (na zbiorniku, elektrozaworze i reduktorze), przez które w czasie zasilania silnika gazem płyną największe wartości prądu.
Reduktor Cometa jest przeznaczony do zasilania układów I i II generacji. Jest to urządzenie dwustopniowe. W pierwszym stopniu następuje odparowanie ciekłego LPG, komora drugiego stopnia jest komorą regulacyjną, która w zależności od obciążenia silnika dawkuje odpowiednią ilość gazu do mieszalnika umieszczonego w układzie dolotowym silnika. Membrana drugiego stopnia ma dużą średnicę w związku z czym odpowiednio reaguje na zmiany podciśnienia w przewodach dolotowych silnika. Zastosowane rozwiązania zapewniają bardzo dobre odparowanie gazu także przy dużych obciążeniach, co jest niezmiernie istotne dla długiej i bezawaryjnej pracy silnika przy zasilaniu gazem.
Reduktor Cometa to zinegrowana konstrukcja, która w związku z tym jest łatwa w montażu i obsłudze.
Kolejnym urządzeniem, które zostało nagrodzone na targach Stacja Paliw 2004, jest reduktor – parownik ANA. Jest on przeznaczony do zasilania najnowocześniejszych silników wymagających zastosowania układów wtrysku gazu. Jest to więc urządzenie jednostopniowe, które zostało w całości opracowane przez specjalistów z Elpigazu. Odparowanie i regulacja ciśnienia gazu następują w jednej komorze. Jest to możliwe z uwagi na przejęcie regulacji wydajności przez elektronicznie sterowane wtryskiwacze. Konstrukcja jednostopniowa zapewnia prostszą budowę i powoduje, że urządzenie ma mniejsze wymiary. Zasilanie układów wtrysku gazu wymusza pracę reduktora z nadciśnieniem. Jego wartość jest stała w stosunku do ciśnienia w kolektorze dolotowym. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu układu kompensacji – czyli doprowadzeniu ciśnienia z kolektora dolotowego na drugą stronę membrany. Takie rozwiązanie, oprócz stałej wartości różnicy ciśnień, umożliwia montaż reduktora w każdej pozycji, co bywa wygodne dla montażysty. Nadciśnienie pracy reduktora (wartość 0,83 – 0,95 bar w stosunku do ciśnienia w kolektorze dolotowym) jest regulowane centralnie umieszczoną śrubą, która zmienia napięcie sprężyny podpierającej membranę. Wydajność urządzenia wynosi 20 m3/h co pozwala na zasilanie silników od 0,6 do
4 dm3 i mocy do 200 KM.
Reduktor ANA 03 to urządzenie w pełni zintegrowane, przeznaczone do zasilania układów sekwencyjnego wtrysku gazu
Reduktor ten jest bardzo zwartą konstrukcją. Walcowy kształt bez wystających elementów bardzo ułatwia montaż w ciasnych komorach silnikowych współczesnych samochodów. Oczywiście jest to również reduktor zintegrowany z elektrozaworem gazowym, dzięki czemu ograniczono liczbę połączeń przewodów wysokiego ciśnienia w komorze silnikowej. Zalety wynikające z tego typu rozwiązania są takie same jak w przypadku Comety. Bardzo dużo uwagi przy jego konstrukcji poświęcono stabilnej wartości ciśnienia na wyjściu oraz bardzo dobremu odparowaniu gazu, szczególnie przy wysokich obciążeniach i niskiej temperaturze otoczenia. Dlatego ciśnienie gazu jest stale monitorowane przez układ elektroniczny instalacji. Na podstawie tego pomiaru przede wszystkim koryguje się dawkę paliwa gazowego podawanego przez wtryskiwacze do komór spalania, ale również służy on do zapewnienia określonego ciśnienia zasilania reduktora. W miarę zużywania się paliwa gazowego jego ciśnienie w zbiorniku maleje, a tym samym zmniejsza się ciśnienie zasilania reduktora. Po osiągnięciu granicznej wartości układ gazowy przełącza się na benzynę. Dzięki temu rozwiązaniu nie dopuszcza się do spadku zadanego ciśnienia na wyjściu z reduktora – ciśnienia zasilania wtryskiwaczy.
Reduktor ANA 04 jest tańszą wersją 03 z elektrozaworem jako dodatkowym elementem. W miejscu, gdzie w wersji 03 jest elektrozawór, w tym modelu występuje dodatkowy filtr gazu.
Układ wymiany ciepła pomiędzy cieczą chłodzącą a gazem jest tak skonstruowany, aby zapewnić jak najbardziej wydajny proces. Kanały cieczy chłodzącej i gazu mają przeciwbieżny kierunek. Dzięki temu reduktor pracuje stabilnie nawet przy gwałtownych zmianach obciążenia. Dodatkowo rozwiązanie to wyeliminowało możliwość przecieku gazu do układu chłodzenia silnika.
Reduktor ANA występuje w wersji 03 – zintegrowany w elektrozaworem, 04 z elektrozaworem na zewnątrz i dodatkowym filtrem gazu – tańsza wersja modelu 03. Obie wersje występują w wykonaniu Super&T do zasilania silników o dużej pojemności skokowej. Są one przystosowane do zasilania przewodem wysokiego ciśnienia o średnicy 8 mm (standardowo 6 mm) – aby zapewnić odpowiednią wydajność.
Porównanie temperatur obudów oraz gazu na wyjściu reduktorów Vega i Cometa. Widoczna stała wartość temperatury gazu w przypadku reduktora Vega w zakresie wysokich obciążeń i gorsze zachowanie się w tym zakresie Comety
Ostatnim reduktorem wprowadzonym do oferty firmy Elpigaz jest reduktor – parownik Vega. Jest to urządzenie także zintegrowane z elektrozaworem gazowym i filtrem LPG, produkowane z przeznaczeniem do gazowych układów zasilania I i II generacji. Jego konstrukcja jest dwustopniowa. Specjalną uwagę poświęcono przy opracowywaniu tego reduktora na jego termodynamikę, która gwarantuje prawidłowe odparowanie gazu bez względu na warunki atmosferyczne. Dzięki temu uzyskano stabilną temperaturę gazu na wyjściu z reduktora, szczególnie w zakresie wysokich obciążeń silnika. Drugiom celem przy konstrukacji urządzenia było ograniczenie spadku ciśnienia na pierwszym stopniu redukcji.
Konwencjonalny reduktor – parownik pod wpływem wzrastającego obciążenia silnika zwiększa oczywiście swoją wydajność, ale zwiększenie przepływu gazu powoduje, że odparowana mieszanina propanu – butanu zmniejsza swoją temperaturę. Różnice w temperaturze gazu na wyjściu z reduktora powodują zmianę gęstości gazu – zatem zmienia się ilość energii zawarta w jednostce objętości. Z tego powodu występują kłopoty w sterowaniu składem mieszanki gazowo – powietrznej, co może być przyczyną nie osiągania przez silnik pełnej mocy, jak również zwiększonego zużycia paliwa. W reduktorze Vega poprzez odpowiednią konstrukcję osiągnięto wysoką sprawność wymiany ciepła pomiędzy przepływającą cieczą a gazem. W związku z tym temperatura gazu na wyjściu z reduktora jest wyższa, ale utrzymuje się na stałym poziomie w szerokim zakresie obciążeń. Dzięki temu łatwiej można regulować skład mieszanki gazowo – powietrznej. Ponadto taka konstrukcja reduktora umożliwia szybkie osiągnięcie właściwej temperatury pracy, dzięki czemu silnik można wcześniej przełączyć na zasilanie gazem (szczególnie istotne w warunkach zimowych). Reduktor Vega, podobnie jak ANA czy Cometa, jest konstrukcją zintegrowaną z elektrozaworem gazowym i filtrem, co bardzo upraszcza montaż i późniejszą obsługę.
Występuje on w kilku wersjach: Vega SMALL – dla silników do 80 kW, Vega (standard) – do 100 kW, Vega SUPER – do 140 kW, Vega SUPER PLUS – powyżej 140kW. Każdy z reduktorów jest również dostępny w wersji z kompensacją – inna pokrywa drugiego stopnia redukcji.
Komentarze (0)